פרוקטר&גמבל הורידה דרמטית את היקף הפרסום בערוץ 10

בחברה מכחישים סכסוך מסחרי עם הערוץ, אך מבדיקת "גלובס" עולה כי בחודשים האחרונים חל קיטון של כ-65% בזמן הפרסום שהקצתה P&G לערוץ 10 - לעומת יציבות בזמן הפרסום שהופנה לערוץ 2

האם פרוקטר&גמבל (P&G) נערכת לקראת סכסוך מסחרי חדש עם ערוץ 10? מנתונים שהגיעו ל"גלובס" עולה כי זמן הפרסום שהקצתה החברה לפרסום בערוץ 10 בספטמבר ובאוקטובר ירד בכ-65% לעומת חודשים קודמים, בעוד שאצל זכייניות ערוץ 2 נשמרה יציבות בהיקפי הפרסום.

הירידה בזמן הפרסום של החברה על מסך ערוץ 10 היתה הדרגתית, והחלה להצמטמצם מהקיץ. ביולי השנה פירסמה החברה על מסך הערוץ פרסומות באורך של 4 שעות ו-35 דקות. באוגוסט ירד פרק הזמן לשעתיים ו-54 דקות. בספטמבר עלה מעט זמן הפרסום של פרוקטר בערוץ 10 לכ-3 שעות ו-48 דקות. באוקטובר כבר נרשמה צניחה משמעותית בהיקף הפרסום של החברה בערוץ, ובכל החודש פרסמה פרוקטר רק שעה ו-21 דקות.

גם בנובמבר נמשכה מגמת הירידה: שעה ו-51 דקות. בדצמבר (עד ה-20 לחודש) שידרה P&G פרסומות בהיקף של שעה ו-23 דקות בלבד.

לעומת זאת, בערוץ 2 נרשמה יציבות בסך זמן הפרסום של P&G בתקופה המקבילה שנבדקה: בספטמבר עמד זמן הפרסום על 4 שעות ו-28 דקות, ובאוקטובר על 4 שעות ו-37 דקות, בדיוק כמו בנובמבר. בדצמבר (עד ה-20 לחודש) עמד זמן הפרסום על 3 שעות ו-31 דקות.

הסכם מסחרי חדש

יצויין כי במקביל התנהל בחודשים האחרונים סכסוך מסחרי בין זניט מדיה - חברת המדיה שרוכשת מדיה ל-P&G - לבין ערוץ 10, אך נראה כי לא זה המניע להקטנת הפרסום של החברה בערוץ, מאחר שהסכסוך עם זניט נמשך מספר חודשים.

לפי הערכות, הסיבה להתנהלות הנוכחית בין הגופים היא שהסכם המדיה של P&G עם ערוץ 10 מסתיים, ובין הצדדים מתנהל בימים אלה משא-ומתן על הסכם חדש.

שלא לייחוס, אמרו בעבר גורמים בערוץ 10 ל"גלובס" כי P&G נהנית מסורתית ממחירים נמוכים מאוד במדיה, וכי אין בכוונת הערוץ להמשיך ולאפשר לה רמת מחירים זו.

ב-P&G ובזניט מדיה אמרו היום (ג') בתגובה כי אין סכסוך מסחרי עם הערוץ.

בערוץ 10 סירבו להתייחס לידיעה.

בחירתה של סופי / פרשנות

בבחינת ההתנהלות של P&G בתחום רכש המדיה, ניתן לראות לא מעט תקדימים למדיניות היד הקשה שהחברה נוקטת בה לא אחת כלפי זכייניות הטלוויזיה - או להפך, תלוי את מי שואלים.

כך, למשל, במהלך 2004 ו-2005 הפסיקה P&G לפרסם בקשת, למרות נתוני הרייטינג הגבוהים שהציגה הזכיינית באותה תקופה. שנה לאחר מכן היא פתחה בסכסוך מסחרי עם ערוץ 10, שנמשך כחצי שנה. בתחילת 2009, עם סיום ההסכם המסחרי ברשת והתחלת המשא-ומתן על הסכם חדש, נמנעה P&G מלפרסם אצל הזכיינית במשך חודשיים.

P&G ידועה כמפרסם מתוחכם המתנהל באופן לא שיגרתי בכל הקשור לנושא המדיה. כך, למשל, רכישת המדיה של הקבוצה כולה על שלל מותגיה נעשית באמצעות זניט מדיה מקבוצת באומן-בר-ריבנאי, ואילו התכנון נעשה כולו במדיה קום של אדלר-חומסקי וגלר-נסיס.

P&G היא מפרסמת מקצועית, שנוקטת בשיטה של "ליקוט נקודות בפינצטה" בערוצים השונים, בכדי להשיג את יעדי הכיסוי לקמפיינים שלה.

החברה, שנמנית באופן קבוע על 20 המפרסמים הגדולים בישראל, היא למעשה היחידה שנמנעה מפרסום אצל זכיין לאורך תקופה כה ארוכה.

בענף המדיה קורה לעיתים שחברת מדיה או מפרסם מוריד דרמטית את נפח הפרסום בזכיינית מסוימת כמפגן כוח, אך בדרך-כלל מדובר באקט זמני שמתבצע במסגרת "הפגנת שרירים" במהלך המשא-ומתן על מחירי הפרסום, במדיניות קשוחה שנמשכת חודשים ואף שנים. P&G, כאמור, ממציאה את כללי המשחק לעצמה.