גוגל רוצה שנחזור הביתה, אליה

כשסרגיי ברין ולארי פייג' מנופפים בפנקס הצ'קים שלהם, סימן שנפל דבר באינטרנט

גוגל טובה מאוד בדיאלוגים. היא טובה בלדבר עם אנשים בודדים, שיושבים בבית או במשרד מול המחשב. אתם תשאלו את גוגל שאלה, היא תחזיר תשובה ותשובה לא רעה בכלל.

אבל הרשת התפתחה מאוד בשנים האחרונות. אנשים כבר לא רוצים אחד על אחד עם גוגל באינטרנט, אלא הם זזים בחבורות. הרבה מאוד גולשים כבר לא גולשים לחוד, הם גולשים ביחד דרך פייסבוק, מייספייס, hi5, טוויטר ורשתות נוספות.

הם מראים אחד לשני תמונות, שולחים אחד לשני לינקים מעניינים לתוכן מצוין, ובכלל לא עוברים דרך גוגל. מי שהייתה פעם מלכת הכיתה של האינטרנט, פתאום שמה לב שאנשים מסתודדים מאחורי גבה ומנהלים שיחות שלמות. עכשיו גוגל רוצה שאנשים יתחילו לדבר אחד עם השני גם אצלה, לכן היא משיקה את גוגל Wave, שכרגע מסתמן כפלופ אדיר. ולכן היא גם ניהלה מגעים, שכנראה לא צלחו, לרכוש את אתר Yelp ביותר מחצי מיליארד דולר.

בערים הגדולות של ארה"ב (וכעת גם בקנדה ובבריטניה) לא יוצאים מהבית בלי Yelp, אתר המבוסס על ביקורות גולשים. מה אפשר למצוא ב-Yelp? הכול. מסעדות, עורכי דין, מסיבות, מניקוריסטיות ואירועי תרבות. כל אזכור שכזה מלא בביקורות של גולשים שמדרגים, ממליצים על מנות ומשבחים או קוטלים. במקום חוכמת ההמונים חוכמת הצרכנים. נשמע מצוין, לא? אני מודה שגם אני התחלתי לכתוב תוכנית עסקית לאתר ישראלי שכזה, שיעבוד טוב (היו נסיונות שלא צלחו).

וגם גוגל יודעת לזהות אתר מנצח כשהיא רואה אחד, וגם היא מבינה שהיא מאבדת יותר ויותר טראפיק לרשתות החברתיות ולאתרים דוגמת Yelp. הרי אם אני יכול למצוא עורך דין ב-Yelp ולקרוא ביקורות של גולשים כמוני, בשביל מה לי להקליד "עורכי דין" במנועי חיפוש.

לומר על גוגל שהיא מובילת שוק באינטרנט זה אנדרסטייטמנט, ולכן כדאי לנו להסתכל על כל רכישה שהיא עושה או רוצה, ולהבין מה זה בעצם אומר עלינו הגולשים. כשהיא רוצה לרכוש את Yelp, זה מעיד על כך שהרגלי הגלישה שלנו באינטרנט השתנו מאוד. כשגוגל מנופפת בפנקס הצ'קים שלה, סימן שהאינטרנט עושה עוד קפיצה אבולוציונית, ומותיר את המלכה האם בצד.

אי אפשר להאשים את גוגל בזה שהיא מנסה לרכוש את דרכה לחזית. גוגל בת ה-11 כבר גדלה למימדים כאלו, שבזמן שהיא לוקחת שני צעדים, שלושה חבר'ה ממושקפים מגראז' בסן פרנסיסקו הספיקו כבר להקיף את כל המגרש.

הבלוגר המצוין אום מליק כבר טוען שהרכישה הזאת, אם תצא לפועל, טובה לטווח הקצר, ולא לטווח הארוך. בעולם האינטרנט האכזר, גם אתר זאטוט כמו Yelp (בן חמש בסה"כ) עשוי להקבר בקרוב בגלל FourSquare רשת חברתית מבוססת מיקום, שמלבד האלמנטים החברתיים, גם תאפשר לכם לצעוד לתוך מסעדה ולקבל היישר לסלולרי המלצות מגולשים שהיו בה לפניכם.

לגוגל נמאס, ובצדק, מכך שהפכה לכלי חיפוש ואימייל. היא מסתערת על שוק מערכות ההפעלה למחשבים ולניידים ונוגסת גם בשוק הדפדפנים.

כבר כמה שנים שהיא רואה שאנחנו הגולשים משחקים אחד עם השני בחצר, וגם היא רוצה להשתתף. אם אנחנו ממליצים אחד לשני על הפיצה הכי טובה בתל-אביב, שולחים לינק מעניין על השלט שנגנב מאושוויץ או עושים נטוורקינג עסקי, היא רוצה שנעשה את זה אצלה. ואם אפשר, היא הייתה שמחה גם להדביק כמה פרסומות רלוונטיות בצידי המגרש.

הכותב הוא בעליו של סטודיו Ink העוסק ביצירת תוכן שיווקי לאינטרנט