המדינה לא תצטרף לבוררות בין לאומי לחברה לאיתור נכסי נספי השואה

זאת בהנחיית היועמ"ש מני מזוז, שסבר כי התביעה בסך 246 מיליון שקל שהגישה החברה נגד הבנק אינה מגלה כל עילה כנגד המדינה

המדינה הודיעה לחברה לאיתור והשבת נכסי הנספים בשואה כי בהנחיית היועץ המשפטי לממשלה אין בכוונת המדינה להצטרף להליך בוררות עתידי, ככל שיתקיים, בין החברה לבין בנק לאומי, במסגרת התביעה בסך 246 מיליון שקל שהחברה הגישה נגד הבנק, וזאת משום שהתביעה אינה מגלה כל עילה כנגד המדינה.

ביוני האחרון הגישה החברה לבית המשפט המחוזי בירושלים תביעה בה ביקשה לקבוע כי לאומי מחזיק בנכסים של נספי שואה ומחוייב להשיבם לחברה. בין היתר טענה החברה כי לאומי מסכל כל ניסיון לאתר את הנכסים ולהשיבם לבעליהם ומפר את חוק נכסי נספי השואה.

במקביל הגישה החברה תביעה חלופית בסך 79 מיליון שקל נגד המדינה, נוכח טענת הבנק כי יהוא אינו מחזיק כיום נכסים של נספי השואה, ולכן המדינה היא החייבת בהפרשי השיערוך של נכסים אלה בגין התקופה שבה החזיק הבנק בנכסים.

בחודשים האחרונים יזמו פרקליטי החברה, עוה"ד ד"ר יעקב וינרוט, נדב העצני ופרופ' אוריאל פרוקצ'יה, מהלך להעברת הסכסוך לבוררות, ופנו ליועץ המשפטי לממשלה מני מזוז בבקשה לשקול את צירוף המדינה כצד לבוררות.

המשנה לפרקליט המדינה לעניינים אזרחיים, עו"ד אורית סון, הודיעה לחברה כי מזוז הורה שלא לצרף את המדינה לבוררות, בהיעדר עילה נגדה. לדבריה, המדינה אינה צד אמיתי למחלוקת, וצירופה הוא מלאכותי ומשולל יסוד. היא מוסיפה כי גם החברה עצמה טענה בתביעתה כי טענת לאומי לגבי אחריות הבנק היא "אבסורדית" ו"מופרכת". לפיכך, צירוף המדינה לבוררות אינו נדרש ורק יסרבל את ההליך.

סון מציינת כי הנכסים שניהל האפוטרופוס הכללי והוגדרו כ"נכסים של נספי השואה" הועברו כבר לחברה, כולל הפרשי ההשקעה שצברו. מדובר בנכסי נדל"ן, כספים ומניות בשווי של מאות מיליוני שקלים, והם מהווים כיום את עיקר הרכוש שבידי החברה. בנוסף העביר האוצר לחברה עוד כ-200 מיליון שקל עבור השלמת הפרשי שיערוך בגין הכספים שניהל האפוטרופוס הכללי.