"הקבלנים מארגנים קבוצות רכישה יותר טוב ממתווכים ועו"ד"

נסים בובליל, נשיא התאחדות הקבלנים, פונה למדינה בבקשה לאפשר לקבלנים לארגן קבוצות רכישה ■ ממשיך להזהיר במקביל: "אני לא ממליץ לאף אחד לקנות דירה בקבוצות רכישה - הסיכון גדול"

"רוב קבוצות הרכישה מיועדות לדירות היוקרה ולאלפיון העליון, ואני לא בטוח שזו המטרה של מדינת ישראל". כך אמר היום (ג') נשיא התאחדות הקבלנים, נסים בובליל, במפגש של ההתאחדות עם מנהל רשות המסים, יהודה נסרדישי.

לדברי בובליל, "8% מהשוק מתנהל במסגרת קבוצות רכישה שמבטיחים לאנשים לקבל דירות כשבפועל הם חותמים על הסכמים שהם לא קונים דירות אלא קרקע, כשהם עושים חוזים משולשים ומרובעים, הדייר לא יודע מה גודל הקרקע שיקבל, מה גודל הדירה, מה המפרט הטכני - ובכל זאת התופעה הולכת ונמשכת כשחלק מהיתרונות מתבטא בנושא של מיסוי.

"במידה שהמדינה חושבת שזו הדרך - נא לאפשר גם לקבלנים לעשות קבוצות רכישה. אני לא רוצה להסתתר מאחורי כובעים. אני חושב שהקבלנים יודעים לעשות קבוצות רכישה יותר טוב ממתווכים, מעורכי דין ומכל הגורמים שנכנסים עכשיו לשוק. אני לא ממליץ לאף אחד לקנות דירה בקבוצות רכישה - הסיכון גדול ואין לנושא הזה לא בקרה ולא שליטה על ידי אף אחד מהרגולטורים. במידה והתופעה תימשך, אני חושב שאנחנו נפעל לכך שגם הקבלנים יוכלו לעבוד במסגרת של קבוצות רכישה. יש הטעיה אדירה של הציבור שחושב שקונה דירות ובמקום זה קונה זכות בקרקע".

בובליל הוסיף, כי "אם רוצים לעזור לפריפריה חייבים להחזיר שוב את מענקי המקום ולאפשר הכרה בריבית על המשכנתא לזוגות צעירים. הנזק למשק לא יהיה כל כך גדול".

בובליל הציע גם לבחון תמריץ שהונהג בעבר: שקבלן שיירכוש קרקע וייצא לעבודה בתוך פרק זמן מוגדר, יקבל החזר מס רכישה על הקרקע.

"יש עלייה מטאורית במשקלן של קבוצות הרכישה" - כך אמר מנהל רשות המסים, יהודה נסרדישי.

לדברי נסרדישי, קבוצות הרכישה שבעבר כללו רוכשים בודדים, כוללות היום עשרות ואף מאות רוכשים.

מנתונים שבידי רשות המסים, משקלן של קבוצות הרכישה עלה מ-24% בשנת 2008, ל-34% בשנת 2009. בנוסף, מהנתונים עולה כי התופעה מתפשטת גם לפריפריה, ולא קיימת רק במרכז הארץ.