2,500 עובדים יפוטרו בשנה עקב העברת הסדרנות לשופרסל

הרשת כבר החלה לגייס עובדים דרך חברות כוח-אדם ■ איגוד תעשיות המזון: 70% מהעובדים ייפלטו ממעגל העבודה ■ ההסתדרות: "נבקש לנייד את העובדים" ■ שופרסל: "אנו דנים עם הספקים על קליטת עובדים"

2,500 סדרנים יפוטרו בשנה הקרובה מעבודתם ברשת שופרסל בעקבות החלטת הרשת להעביר את עבודת סידור המוצרים על המדפים לידיה - כך עולה מבדיקת "גלובס" בקרב יצרניות המזון.

עד היום סידור המוצרים נעשה על-ידי עובדים של יצרני המזון, בין אם באופן ישיר ובין אם באמצעות חברות חיצוניות.

להערכת איגוד תעשיות המזון והתאחדות התעשיינים, בעקבות המהלך ייפלטו 70% מהעובדים ממעגל העבודה במשק בגלל מגבלות גיל וותק.

מבדיקת "גלובס" עולה כי כ-80% מהסדרנים הם נשים. חלק מהעובדים הועסקו בשופרסל במשרה מלאה, וחלקם במשרה חלקית. מדובר בעובדים המשתכרים שכר מינימום, חלקם מפרנסים יחידים ואמהות חד-הוריות. בין הסדרנים כאלה שצברו ותק של 15 ואפילו 22 שנים - ובגילם, הסיכוי שייקלטו במקום עבודה חלופי הוא קלוש.

"אני אישית לוקחת את זה קשה מאוד כי בעלי עבר ניתוח לב", אמרה ל"גלובס" מרינה, העובדת 9 שנים כסדרנית בסניפי שופרסל. "אני מפרנסת יחידה, ואני יודעת שאני בדרך החוצה. רק אלוהים יודע מה יהיה, את מי שופרסל תקלוט ואת מי לא".

"צריך לתת עדיפות לעובדים"

עוד מתברר כי רשת שופרסל כבר החלה בהליך קליטת סדרנים חדשים לשורותיה. גורם בשופרסל אישר כי הגיוס נעשה באמצעות חברות כוח-אדם ולא מתוך הסדרנים שיפוטרו, אך הדגיש כי העובדים שייקלטו יועסקו כעובדי שופרסל בהסכם קיבוצי, כפי שהתחייבה ההנהלה בפני יו"ר ועד העובדים ברשת, אריאלה סיסו.

סיסו עצמה הבהירה אמש (ב') בשיחה עם "גלובס": "זה לא עניין שלי אם יועסקו סדרניות שהיו סדרניות בעבר או שיועסקו סדרניות חדשות - אני לא מחליטה את מי להביא לרשת, זו תפקידה של ההנהלה". לדבריה, הדבר החשוב ביותר מבחינתה היה לדאוג לכך שהעובדים החדשים יצטרפו מיד להסכם הקיבוצי.

"מלבד אמהות חד-הוריות, יש לנו עובדים מבוגרים שחיים מקצבת ביטוח לאומי ומרוויחים עוד 3,000 שקל לחודש", אמר ל"גלובס" ספק בינוני-גדול. "מבחינתם זה הרבה כסף. אלה עובדים נהדרים. זו לא מחובתה של שופרסל, אבל הייתי מצפה ממנה לתת עדיפות לסדרנים המפוטרים, הם בכל זאת אנשים עם ניסיון ויודעים את העבודה".

ההסתדרות לא הגיבה כמצופה

הסדרנים המועסקים כיום בחברות המזון הגדולות אינם מאוגדים בהסכמים הקיבוציים הנהוגים בהן, לרוב משום שוועדי העובדים קיבלו את עמדת ההנהלות, ולפיה תנאי העסקת הסדרנים שונים משום שהם מועסקים בסניפים של רשתות המזון ולא במתקני החברות. אולי משום כך חרב הפיטורים שהונפה מעל ראשם של הסדרנים לא הביאה לתגובה המצופה מההסתדרות. עד אתמול האמינו בהסתדרות עצמה כי שופרסל תקלוט את מרבית המפוטרים.

הרצל יאקה, יו"ר איגוד עובדי המזון בהסתדרות, ניסה לתקן את הרושם שנוצר: "פנינו לכל החברות הגדולות שבהן יש לנו ועדים, והבהרנו כי כל סדרן הוא עובד לכל דבר של החברה. אם נדע על כוונה לפטר עובדים, נבקש קודם כל שיניידו אותם לתפקידים אחרים בחברה".

לדבריו, באסם, למשל, יש גישה עקבית שלפיה לא מפטרים: "זו המדיניות של דן פרופר, יו"ר החברה", הוא מסביר.

עם זאת, יאקה יודע כי בסופו של דבר מי שתוכל לצמצם את היקף הפיטורים היא שופרסל עצמה, ולכן הוא מפציר בהנהלת הרשת: "אני קורא לשופרסל לאמץ את אלה ששירתו אותם תקופה ארוכה, במקום לקחת עובדים חדשים שצריכים לעבור לשם כך הכשרה".

שופרסל קולטת

בתגובה לידיעה אמר דובר שופרסל כי "בצעד חסר תקדים במשק הישראלי שופרסל מתעתדת להעסיק את העובדים החדשים שייקלטו ברשת בהסדרים קיבוציים, כמו את עובדיה הקיימים", והוסיף כי "שופרסל דנה ברגע זה עם ספקי הרשת על הדרך שבה ייקלטו חלק מעובדי הספקים לרשת שופרסל".