"בתחילת השנה הקרובה ת"א 75 יכה את מדד המעו"ף"

תחזיות נוספות של כלכלני הראל: ישראל תצמח בכ-3.5%, יותר ממדינות מערביות אחרות ■ הריבית במשק תעלה ■ התשואות העודפות נמצאות בנדל"ן, עסקאות אשראי, אג"ח בחו"ל, ואג"ח קונצרניות המדורגות A ומעלה

המשבר נגמר". כך קובע ד"ר מיכאל שראל, הכלכלן הראשי של קבוצת הראל, בכנס של החברה בפני יועצי השקעות. "עם זאת", הוא מדגיש, "קיימים עדיין סיכונים וחששות לגבי תחומים מסוימים, כמו המצב התקציבי בחלק מהמדינות, ושוק העבודה שעדיין לא מתאושש. בטווח הקצר של השנה הקרובה, בעולם ובישראל, צפויה צמיחה חיובית אך איטית. שיעור האבטלה צפוי להתייצב, אך לא לרדת באופן משמעותי".

שראל מעריך כי בשנים הבאות הצמיחה בישראל תהיה מהגבוהות במדינות המערב. "בישראל הצמיחה תעמוד על ממוצע של 3.5%, לעומת 2% בארה"ב, ורק 1-1.5% באירופה", אמר. "המשבר הכלכלי העולמי התמקד בשלושה תחומים מרכזיים: פיננסי, ריאלי ושוק הנדל"ן. בשלושתם חל שיפור ניכר בחודשים האחרונים ואנו עדים לחזרה לנורמאליות מסוימת".

האינפלציה במדינות המערב להערכתו נמצאת בשליטה, כך שהיא לא גבוהה מדי - אך גם לא נוצר מצב של דפלציה. "בישראל ובמשקים המתעוררים מתחילים להיווצר לחצים אינפלציוניים, ואני צופה שהבנקים המרכזיים במדינות אלה, כולל בנק ישראל, ייאלצו להעלות ריבית הרבה יותר מאשר ב-2009. גם ההתערבות של בנק ישראל בשוק המט"ח צפויה להסתיים במהלך 2010", העריך שראל.

לדבריו, הריבית הארוכה צפויה לעלות בעתיד הקרוב, אם כי חלק ניכר מהעלייה הצפויה כבר מגולם בעקום הריביות היום. "יתכן שבחלק מהמדינות, ובעיקר בארה"ב, הריבית הארוכה תעלה בחדות, הרבה יותר מאשר מגולם בעקום", אמר.

בהתייחסות לשווקים הזרים, העריך שראל כי ארה"ב וחלק ממדינות אירופה עדיין "במצב קשה", הן מצד משקי הבית (הצרכנים) והן מצד הממשלה (הגירעונות התקציביים). "התוצאה תהיה העלאת מסים וגידול בשיעור החיסכון הפרטי, תוך פגיעה בצריכה הפרטית ובצמיחה", הוסיף. "לפיכך, הרכב הצמיחה בארה"ב ובאירופה יצטרך להסתמך יותר על ייצוא ופחות על צריכה פרטית, בעוד בישראל ישענו פחות על ייצוא ויותר על צריכה פרטית והשקעות".

הסל: נדל"ן, עסקאות אשראי ואג"ח בחו"ל

אמיר הסל, מנהל ההשקעות הראשי של הראל, חשף את האסטרטגיה הנוכחית של הקבוצה, בצל הריביות הנמוכות בשוק האג"ח המקומי. "האלטרנטיבות שאנו מוצאים עבור לקוחותינו כוללות נדל"ן, עסקאות אשראי ואג"ח בחו"ל", אמר. "אלטרנטיבות השקעה כמו נדל"ן מניב בארץ ובחו"ל מעניקות תשואות של 7%-8%, בעסקאות אשראי אנחנו מקבלים תשואות עודפות על איגרות החוב הסחירות, ובאיגרות חוב בחו"ל משיגים עדיין מרווחים סבירים".

הסל העמיק את התייחסותו לשוק הנדל"ן, שנחשב בשנה האחרונה למוקצה בקרב הפעילים בשוק ההון. "יש היום תשואות עודפות בהשקעות בנדל"ן באנגליה וביתר מדינות אירופה, כמו גם בישראל. מחירי הנדל"ן בחו"ל המשיכו לרדת עד לאחרונה, ויתכן שבחלק מהמדינות הם עוד לא הגיעו לתחתית. בארץ כבר החלה עליית מחירים בנדל"ן, אך בהשוואה לאג"ח, הנדל"ן עדיין זול משמעותית".

תחום נוסף אותו ציין הסל כאטרקטיבי במיוחד הוא תחום התשתיות, שלדבריו "עשוי להניב תשואה עודפת עבור עמיתי אפיקי החיסכון לטווח הארוך". הסל הזכיר חלק מההשקעות שביצעה הראל בתחום בשנים האחרונות, ובהן מימון מתקן ההתפלה באשקלון, כביש חוצה ישראל, כביש 431 ומנהרות הכרמל.

אפיק מנצח: אג"ח בדירוג A

אורי רבינוביץ', מנהל ההשקעות הראשי של הראל פיננסים, התייחס לאפיקי ההשקעות שלהערכתו ייתנו את הטון בשנה הקרובה. "אג"ח קונצרניות מדורגות A יהיו האפיק המנצח ב-2010", קבע. "2009 נפתחה בסימן של אינפלציה שלילית, והאפיק צמוד המדד הניב תשואות גבוהות מאוד בגלל התאמת הציפיות האינפלציוניות למציאות", הסביר. "להערכתי, לשנת 2010 השוק מתמחר טוב את הציפיות האינפלציוניות, ואולי אפילו גבוה מדי".

רבינוביץ' העריך עוד כי "מגמת עליית הריבית תקשה על רווחי הון, ואפילו תיצור מעט הפסדי הון בחלק הקצר של העקום. התשואה של תיק אג"ח שמורכב ברובו מאג"ח מדינה תהיה ברמה של 4% נומינלית שנתית. על מנת לשדרג את התשואה הזו אנו ממליצים על אג"ח קונצרניות בדירוג A".

שם המשחק: סלקטיביות

"שוק האג"ח הקונצרניות עבר טלטלה בשנים 2008-2009, מהערכת סיכון נמוכה, להערכת סיכון מאוד גבוהה, ושוב להערכת סיכון סבירה", הוסיף. "סלקטיביות תהיה שם המשחק בשוק האג"ח הקונצרניות. בעוד שבאיגרות חוב מדורגות גבוה, כמו התל-בונד 20, אין הרבה מקום לסגירת פערים מול האג"ח הממשלתיות, באיגרות החוב המדורגות מעט נמוך יותר קיימת תשואה שוטפת אטרקטיבית - הן בהשוואה לאג"ח ממשלתיות והן בהשוואה לאג"ח קונצרניות מדורגות גבוה", הוסיף.

בהתייחס להסדרי האג"ח הצפויים ב-2010 העריך רבינוביץ' כי "למרות הרעש התקשורתי, בתוחלת, איגרות החוב הקונצרניות הניבו תשואות גבוהות גם בשנתיים האחרונות. אין מוסדי אחד שלא מורווח על תיק האג"ח הקונצרניות שלו.

"חשוב גם לזכור שהמשקל של אותן איגרות חוב שבסכנת הסדרים קטן הרבה יותר מהמהומה", הוסיף. "ברור שהסיכון גבוה באג"ח שמונפקות בתשואות גבוהות. אלמלא היה בו סיכון, ואם היה מגובה בשעבודים, סביר להניח שהתשואות שלו היו נמוכות יותר. אני חושב שנדרשת הפרדה בין מי שקונה באופן מודע אג"ח קונצרניות ומוכן להיחשף לסיכון בתמורה לתשואה גבוהה יותר, ובין זה שמקבל את אפיק ההשקעה הזה כבדרך אגב".

רבינוביץ ציין כי 2009, שהתאפיינה בניצחון מדדי המניות הקטנות על מדדי המניות הגדולות, הוכיחה את הערך המוסף של מנהלי ההשקעות בבחירת אג"ח קונצרניות ומניות להשקעה. "בחירה מושכלת זו הובילה לכך שקרנות הנאמנות היכו ב-2009 את האינדקסים גם באפיק האג"ח וגם באפיק המנייתי", אמר.

"להערכתנו, גם ב-2010 - לפחות בחלקה הראשון - מדד ת"א 75 יכה את מדד המעו"ף, ואיגרות החוב הקונצרניות שאינן במדדי התל-בונד יציגו תשואות גבוהות ממדדי האג"ח הממשלתיות וממדדי התל-בונד. לכן היצמדות לניהול תוכיח עצמה גם השנה". *

roee-b@globes.co.il