גדות פיטרה את השותף הסיני, וכעת היא חוששת מההשלכות

בהודעת החברה לבורסה נכתב כי פיטוריו של המנכ"ל הסיני עלולים לגרום לעיכובים בהפעלתו הסדירה של המפעל, וביכולת החברה לסיים במועד שהעריכה את תקופת ההרצה

הודעתה של חברת גדות ביוכימיה על חילופי מנכ"ל בחברה המשותפת לה ולשותף מקומי בסין, מהווה דוגמה טובה לבעיות בהן נתקלות חברות ישראליות המתרחבות אל מעבר לים.

המנכ"ל, שהוא גם השותף המקומי של גדות בסין, לא קיבל את ההחלטה להחליפו בעין יפה, ובהודעה שמסרה גדות ביוכימיה נכתב כי "מהלך הפיטורין של השותף הסיני מתפקידו כמנכ"ל נתקל באי הסכמה והתנגדות מצידו, לרבות מינוי המנכ"ל החדש".

בהודעת החברה נכתב עוד כי "פיטוריו של המנכ"ל הסיני עלולים לגרום בין היתר לעיכובים בהפעלתו הסדירה של המפעל, וביכולת החברה לסיים במועד שהעריכה את תקופת ההרצה, לחוסר יכולת לקבל החלטות בחברה המשותפת בנושאים המחייבים רוב מוחלט, ולקשיים בקבלת מימון לחברה המשותפת".

"אם זה היה קורה בישראל, אירופה או ארה"ב, לא הייתה לזה משמעות", מנתח את המצב מנכ"ל החברה, יעקב זק, בשיחה עם "גלובס". "עם זאת, ייתכן שהוא ינצל את העובדה שהוא מקומי וינסה להפריע למהלך דרך פניה לשלטונות, או שייקח חלק מהעובדים איתו במידה ויעזוב. מנגד הוא גם בעל מניות בחברה, כך שהוא יכול להזיק לעצמו במהלכים הללו", אומר זק.

"חשבנו שהוא מבין את העניין"

גדות תעשיות ביוכימיה, הנמצאת בשליטת קבוצת דלק ובז"ן , עוסקת בייצור ושיווק חומרי גלם לתעשיית המזון, בשלושה תחומים עיקריים: תחום הפרוקטוזה, תחום חומצת הלימון והמלחים ותחום הרכיבים התזונתיים. מעל ל-95% ממוצרי החברה מיוצאים לחו"ל, ולאחרונה סיימה החברה את בנייתו של מפעל ייצור חדש לחומצות לימון בסין, בהשקעה של 60 מיליון דולר.

הקמת המפעל נעשתה ביחד עם שותף סיני מקומי, איש עסקים שהיה בעלים של מפעל ישן לחומצת לימון, שעמד בפני סגירה. כשנכנסה גדות לשותפות במיזם, חלקה עמד על 51% והיתרה הייתה בבעלות השותף, שמונה למנכ"ל החברה המשותפת.

עם הזמן, דולל חלקו של השותף ל-22.65%, היות והוא לא העמיד הון וערבויות שנדרשו להקמת המפעל. בשבועות האחרונים המפעל נמצא בהרצה, ובחודש הבא הוא צפוי להתחיל בפעילות מסחרית, לאחר שמספר לקוחות כבר ביקרו בו.

"בתקופת הקמת המפעל לא היה חשוב מי המנכ"ל, אלא מי מנהל הפרויקט", אומר זק. "תכננו עם התחלת הפעילות המסחרית להביא מנהל מקצועי, ולמנות את השותף ליו"ר דירקטוריון עם סמכויות ותפקידים כלשהם. הכנו אותו לכך, וקיבלנו רושם שהוא מבין את העניין".

את הרבעון השלישי סיימה גדות עם הכנסות של 36.7 מיליון דולר, ירידה של 10.3% לעומת הרבעון הקודם, ועם רווח של 3.4 מיליון דולר. זאת לעומת הפסד של 0.6 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. המשקיעים בשוק ההון, כך נראה, לא התרגשו מפיטורי המנכ"ל הסיני.