אף אחד במשרד האוצר לא מדבר על זה: ההפרטה של עובדי חברת החשמל

הצעה שהגיש ועד העובדים, באמצעות משה שחל, כוללת הפתעה: הפרטה חלקית של החברה ■ "הפקידים בירושלים רוצים שהבלגן יימשך, וסומכים עלינו שנבוא להציל את המצב כשמשק החשמל יתמוטט" אמרו ל"גלובס" גורמים בוועד העובדים ■ "הם מובילים את חברת החשמל לכינוס נכסים, וכל המדינה תשלם את המחיר"

עובדי חברת החשמל זועמים. כבר שנים שהם לא מאיימים להוריד את השלטר, מגלים אחריות, ומוכנים לדון בכל הצעה בצורה עניינית. בקיצור, ילדים טובים, לפחות לגישתם. אבל מתברר שדווקא כשהם מוכנים לשחק לפי הכללים, אין להם פרטנר בצד השני. מתווך מטעמם, עו"ד משה שחל, בעבר שר האנרגיה, הגיע עם הצעה שכללה שינוי מבני בחברה וחידוש מרעיש - הפרטה חלקית, אבל לא היה לו עם מי לדבר. "הפקידים בירושלים רוצים שהבלגן יימשך, וסומכים עלינו שנבוא להציל את המצב כשמשק החשמל יתמוטט", אמרו ל"גלובס" גורמים בוועד העובדים. "הם מובילים את חברת החשמל לכינוס נכסים, וכל המדינה תשלם את המחיר".

מדברים על הפנסיה

באופן רשמי מתנהל משא ומתן בין ועד העובדים של חברת החשמל בראשותו של מיקו צרפתי לאוצר למציאת הסדר פנסיה חדש לעובדים ולגמלאים. את המשא ומתן מנהל בשם העובדים מזכ"ל ההסתדרות עופר עיני, לאחר שהתברר כי החישובים האקטואריים שנעשו בחברה במהלך השנים היו שגויים, ובפועל הפנסיה של העובדים נשחקת בקצב של 1% בשנה. במקביל מנסים העובדים להגיע להסכם שיבטיח את עתידם במסגרת השינויים המבניים שצפויה חברת החשמל לעבור.

לפני שבוע דיווח "גלובס" שמשה שחל ניסה לתווך בין העובדים למדינה, במטרה לסגור עסקה כוללת. שחל, איש עתיר ניסיון וקשרים ומומחה לא קטן בשוק האנרגיה, לקח על עצמו את התפקיד בעקבות פנייה לא רשמית שקיבל משלושה מראשי ועד העובדים הארצי. לאחד ממכריו סיפר, כי הופתע לגלות כמה רחוק העובדים מוכנים ללכת כדי להגיע להסכם. "בפעם הראשונה מאז שאני מכיר את חברת החשמל, אני מאמין שיש סיכוי להגיע להסדר" אמר. המתווך הנמרץ ערך סדרת פגישות עם בכירים באוצר ובמשרד ראש הממשלה.

ההצעה שהעלה בפניהם כללה את העקרונות הבאים: במקום חברת החשמל הנוכחית תוקם חברה ממשלתית בשם ניהול המערכת, שתהיה אחראית להולכת החשמל. התחום הזה, המכונה "מונופול טבעי", לא יופרט לעולם, כשם שהולכת המים על-ידי מקורות לא תופרט.

את סקטור הייצור בחברת החשמל הציע שחל לחלק בין שתי חברות, לפי סוג הדלק שמשמש לייצור - חברה אחת לתחנות הכוח הפחמיות וחברה שנייה לתחנות הכוח המופעלות בגז. הסקטור השלישי, המכירה והגבייה, יופרט ויחולק לשתיים עד שש חברות אזוריות שיפעלו בצפון, בדרום ובמרכז. נוסף על העקרונות האלה, שרובם נדונו בעבר והופיעו בתוכנית "מצפן" להתייעלות החברה, הציע שחל שני רעיונות י צירתיים: הראשון, שהעובדים בשתי חברות הייצור יהיו עובדי החברה האם שיושאלו לחברות הייצור למשך תקופה מוגבלת, שבסיומה יוכלו לבחור אם לחזור לחברה האם או להישאר בחברות הבת. השני, שתחנת הכוח הפחמית הנוספת שאמורה לקום באשקלון, המכונה פרויקט D, תהיה בבעלות חלקית של עובדי חברת החשמל. במתווה הזה יש לא מעט שאלות פתוחות, כמו השאלה כיצד לפצל את מערכת המחשוב היקרה והמשוכללת של חברת החשמל בין שלוש החברות, או כיצד לחלק את הציוד יקר הערך של החברה.

בינתיים אין מו"מ

שחל מעריך שניתן לפתור את כל הסוגיות השנויות במחלוקת במשא ומתן שיארך שלושה עד שישה חודשים. במפגשיו עם בכירי הממשל הבהיר שחל נקודה אחת - הממשלה חייבת להסמיך גורם אחד רציני שיוכל לסגור עסקה. במציאות הנוכחית המשא ומתן מתנהל מול ועדת היגוי בין-משרדית, בראשות מנהל רשות החברות דורון כהן ושהחברים בה הם הממונה על השכר אילן לוין, ראש אגף תקציבים אודי ניסן ונוספים. שחל טען כי במצב כזה, שבו כל נציג בוועדה מושך לכיוון אחר, אין טעם להתחיל בכלל במשא ומתן.

קרוב לחודשיים עברו מאז הפגישה האחרונה שקיים שחל, והממשלה לא הפרה את שתיקתה. עמדתה הרשמית היא שקודם כול יש לפתור את סוגיית הפנסיה וחריגות השכר בחברה, ורק אחר כך יש להתחיל לדון בשינויים המבניים. הגישה הזו מוציאה את ראשי הוועד מכליהם. "בכל פעם צץ משהו אחר" אמר לגלובס גורם בוועד העובדים "פעם זה הפנסיה, פעם זה הגמלאים. אנחנו עומדים על כך שיהיה משא ומתן רציני על עתיד משק החשמל, אבל למישהו בממשלה יש כוונה שהמשא ומתן הזה לא יתחיל. אין עם מי לדבר". באוצר אומרים שהם לא מבינים על מה המהומה. לטענת גורמים באוצר, הכדור נמצא בכלל במגרש של העובדים. לדבריהם, "עיני קיבל הצעה נדיבה בנושא הפנסיה לפני יותר משבועיים ולא חזר אלינו. כנראה ראשי הוועד מבינים שהם לא מסוגלים לספק את הסחורה, ואינם יכולים להעביר את ההצעה בוועד שלהם".