חדשות רעות לכי"ל: BPC תמכור לסין אשלג ב-350 ד' לטון

"הנתון בטווח התחתון של התחזיות, כי"ל יקרה"

היום פרסם המגזין Fertilizer Week, שנחשב למקור מידע אמין בשוק הדשנים, כי תאגיד האשלג הרוסי BPC צפוי לחתום עם סין על חוזה למכירת מיליון טון אשלג במחיר של 350 דולר לטון (כולל עלויות הובלה). מחיר זה נחשב לנמוך למדי. לשם השוואה, הודו חתמה במהלך השנה על חוזה לרכישת אשלג במחיר הגבוה בכ-30% - 460 דולר לטון.

בתגובה, סבלו היום מניות הדשנים מירידות. יצרנית הדשנים הישראלית כי"ל , שהחלה אתמול את יום המסחר בעליות שערים קלות, עברה לירידות, ואת יום המסחר היא סיימה בירידה של 1%. סין נחשבת ללקוחה חשובה עבור כי"ל, אם כי היא אינה הלקוח הגדול ביותר שלה. בשנת 2008 הסתכמו מכירות האשלג של כי"ל לסין ב-300 אלף טון, שהם כ-10% מסך מכירות האשלג.

עבור כי"ל משמעות המחיר הנמוך שפורסם היום אינה נוגעת רק לחוזה עתידי שלה עם סין. "להודו יש אופציה לקנות מכי"ל סחורה ב-460 דולר לטון", אומר האנליסט גלעד שריג מבנק הפועלים, "וכעת הם כנראה לא ינצלו את האופציה הזאת אלא ינסו להשיג סחורה במחיר נמוך יותר". היקף המכירות של כי"ל להודו מהווה כ-20% ממכירותיה.

בנצ'מרק לעתיד

מלבד המחיר הנמוך, בשוק ההון הביעו גם אכזבה מהכמות אותה רוכשת סין בחוזה. אם בעבר עוד ניתן היה להצדיק מחיר נמוך בשל הכמות הגדולה שהיא רוכשת, בחוזה זה טענת ההנחה לכמות לא רלבנטית.

סין נחשבת לצרכנית האשלג הגדולה בעולם, והחוזה עימה צפוי להוות בנצ'מרק לחוזים בעתיד. בדרך כלל היא חותמת על החוזה השנתי שלה במחצית הראשונה של השנה, אולם השנה לא נחתם חוזה כזה בשל התעקשות יצרניות האשלג שלא להוריד מחירים. היצרניות, ובהן כי"ל, ניתקו מגע כמעט לגמרי בחודשים האחרונים עם סין, והתמקדו בברזיל. אך לאחר שראו כי אינן מצליחות לשמור על רמות המחירים בברזיל חודשו המגעים עם הסינים.

כאמור, רוב התגובות בשוק ההון לחוזה היו צוננות. "מדובר בנתון מאכזב למדי הנמצא בטווח התחתון של התחזיות, אם לא דרומה מכך", אומר אמיר אדר, מנהל מחלקת Sell side במגדל שוקי הון. "כי"ל מניה יקרה", מוסיף האנליסט אבירן רביבו. "חשוב לזכור כי ב-2010 השוק עדיין יתאפיין בעודף היצע לאור רמות המלאים הגבוהות של היצרנים ועודף כושר הייצור הקיים בתעשייה", הוא מוסיף.

יש גם מי שמוצאים בחוזה נקודת אור. "החוזה בסין יפתח פקק של ביקושים", אומר שריג מהפועלים. "סין חוזרת למגרש ותתרום לעלייה בביקושים. סביר להניח שמהמחצית השנייה של 2010 נראה ירידת מלאי אצל היצרנים, וכי"ל ביניהם".