קן: אנו לא רואים בעין יפה בקשות להיטלי סחר מצד מונופולים

גלובס tv הממונה על ההגבלים אמרה את הדברים בכנס השנתי של רשות ההגבלים העסקיים לרגל 15 שנה להקמתה ■ פרופ' רובי חורש: "הפיכת הפסיקות של ביה"ד להגבלים עסקיים ע"י ביהמ"ש העליון הופכת את ביה"ד למיותר"

"אנו לא רואים בעין יפה בקשות להיטלי סחר מצד מונופולים, וזה במילים עדינות" - כך אמרה היום (ד') הממונה על ההגבלים העסקיים, רונית קן, בפתח הכנס השנתי של רשות ההגבלים העסקיים לרגל 15 שנה להקמתה.

לדברי קן, ניכרת עלייה במספר הבקשות להיטלי סחר מצד מונופולים או פועלים בשווקים אוליגופולים, וזאת "בכדי לקבל הגנה ממעט התחרות שיש להם מצד הייבוא".

קן גילתה כי הרשות תפרסם בקרוב גילוי דעת שיעסוק בכללים לשיתוף-פעולה בין גופים מוסדיים בתחום ממשל תאגידי, וכי היא תערוך שימוע למוסדיים בכדי לשמוע את הערותיהם בנושא.

בכנס אמר פרופ' רובי חורש, לשעבר מנכ"ל משרד התמ"ת וחבר בית הדין להגבלים עסקיים, כי "הפיכת הפסיקות של בית הדין להגבלים עסקיים על-ידי בית המשפט העליון הופכת את בית הדין למיותר".

בתיק בזק-yes, בו ישב פרופ' חורש, החליט בית הדין להפוך את עמדת קן ולאשר את המיזוג בין שתי החברות. העליון הפך את ההחלטה והצטרף לעמדת הממונה.

לטענת חורש, "יש תחושה לא נעימה לגבי מקומו של בית הדין, שמגייס משאבים ומומחים כדי להגיע להחלטות... כשהופכים את הפסיקות של בית הדין, אני לא רואה הרבה מחבריי שיהיו מוכנים לשבת בבית הדין, ויהיו מוכנים לעשות ניתוחים כלכליים".

גם פרופ' ראובן גרונאו, שעמד בראש ועדת גרונאו לנושא הסדרת התחרות בשוק התקשורת, ביקר את החלטת העליון בעניין בזק-yes. "ישב בבית הדין אדם שהיה כלכלן ומנכ"ל משרד התמ"ת, ויחד עם השופטת המנוסה ביותר באותה עת בנושא הגבלים עסקיים החליטו מה שהחליטו. הלכו לבג"ץ, שחף מכל ידע כלכלי ולכן הוא נוטה לטובת התחרות והרשות".

לטענת עו"ד אלדד כורש, שותף בכיר במשרד עוה"ד עמית פולק מטלון, בית המשפט העליון בפסיקותיו סוטה מהוראות חוק ההגבלים העסקיים. לדבריו, "פעם אחר פעם בית המשפט מעלה את סטנדרט ההתנהגות ודורש לא רק להימנע מלפגוע בתחרות, אלא גם מטיל חובה לפעול למען התחרות".

לדבריו, פסק הדין של בית המשפט העליון באיסור על מיזוג בין בזק ו-yes, מוטעה, והוא מוסיף ערפול לחוק שגם ככה מעורפל. "אם עד היום למדנו שהחוק מטפל בתחרות כפי שהיא היום, פסק הדין בא ואומר: בואו נדמיין איך התחרות תיראה בעתיד ונבדוק איך המיזוג ישפיע עליה", אמר כורש.

עו"ד דרור שטרום, לשעבר הממונה על ההגבלים העסקיים, התייחס בפאנל בהנחיית עורך "גלובס", חגי גולן, לנושא הריכוזיות במשק הישראלי, ואמר כי הריכוזיות מבחינה מספרית היא עדיין גבוהה, אך האיומים התחרותיים שסופגים ענפים גם הם מחריפים".

קן אמרה כי יש דינימיות. "אנו רואים משהו שמשתנה, ולא קבוצות שיושבות עשרות שנים באותם מקומות", ציינה.