חברה אמריקנית הציעה לרכוש את פעילות ITL במזומן

ITL שבשליטת קבוצת מיקאל-סולתם, עוסקת בפיתוח מוצרים אלקטרוניים ואופטיים לשימושים צבאיים ■ מיקאל תצטרך למסור בימים הקרובים לרוכשת הפוטנציאלית של פעילות ITL את תשובתה להצעה ■ שווי החברה עומד על 78 מיליון שקל

חברת ITL אופטרוניקס דיווחה היום כי קיבלה הצעה מחברה ביטחונית אמריקנית לרכוש במזומן של כל פעילותה. ITL, שנסחרה הבוקר לפי שווי של 62 מיליון שקל, לא מדווחת את היקף ההצעה, אך ההערכות הן כי מדובר בסכום העולה משמעותית על שווי השוק שלה. בהתאם, זינקה היום מניית החברה בשיעור של כ-26%.

ITL אופטרוניקס עוסקת בפיתוח, ייצור ושיווק של מוצרים אלקטרוניים ואופטיים, בעיקר לראיית לילה, בדגש על מוצרים המיועדים ללוחמת חי"ר מתקדמת, כוחות מיוחדים ולוחמה בטרור. מוצריה כוללים אפודי מגן, אמצעים לראיית לילה, מערכות בקרת אש ועוד, ועיקרם נמכרים לחו"ל.

ITL, בשליטת קבוצת מיקאל-סולתם של רוני נפתלי ומיקו גילת, מציגה בשנה האחרונה עלייה נאה בהיקף המכירות לאחר מספר שנים של דשדוש בפעילותה. ההחלטה של מיקאל, בעצמה תאגיד ביטחוני פרטי המאגד בתוכו מספר רב של חברות ביטחוניות בתחומים שונים, האם להיענות להצעה או לדחותה, תלויה במידה רבה במצב בו היא נמצאת.

בשנה האחרונה נקלעה הקבוצה לקשיים, בעיקר עקב האחזקה העיקרית שלה, בחברת סולתם מערכות, אשר מייצרת תותחים, מרגמות, תחמושות ואמצעים נלווים אחרים עבור צבאות זרים. סולתם נקלעה לקשיי נזילות עקב בעיות בפרויקט הדגל שלה בקזחסטאן, שהוקפא עקב בעיות פוליטיות במדינה, והחברה נאלצה לפטר יותר מ-200 עובדים, מחצית מכוח העבודה.

כתוצאה מכך הכניסה מיקאל את אלביט מערכות לפני כחצי שנה לחברה, וזו הזרימה לקופתה 19 מיליון דולר תמורת 18% ממניות קבוצת מיקאל, וכן ניתנה לה אופציה לרכוש את יתרת האחזקות.

היוצרות התהפכו

מיקאל תצטרך למסור בימים הקרובים לרוכשת הפוטנציאלית של פעילות ITL את תשובתה להצעה, ובמידה והתשובה תהיה חיובית תחל החברה האמריקנית בהליך של בדיקת נאותות ל-ITL, והחברות תיכנסנה למשא ומתן פרטני על מנת לגבש את פרטי העסקה.

עד לפני מספר שנים הייתה זו סולתם אשר עזרה ל-ITL, וב-2008 אף המירה האחרונה הלוואה שניתנה לה על-ידי סולתם בסך 2.5 מיליון דולר למניות החברה. השיפור העסקי שחל בשנה האחרונה ב-ITL וחזרתה לרווחיות יכולים להביא לכך, שבמידה שתימכר - הכסף שתקבל מיקאל יוכל לסייע לסולתם.

ITL, או בשמה הקודם לייזרים, הוקמה ב-1973 על-ידי היזם עוזי שרון. במהלך השנים הצטרפו כמשקיעים בחברה גם יוסי ורדי, יורם אלמוגי (בנו של איש מפא"י יוסף אלמוגי), בנק הפועלים וכלל תעשיות, שנותרה בסופו של דבר בעלת השליטה בחברה.

בגל ההנפקות של 1993 הנפיקה כלל תעשיות את החברה בבורסה, וב-2002 מכרה את מניות השליטה למיקאל (באמצעות סולתם), כאשר גם המנהלים הבכירים של החברה, בהם המנכ"ל עמיחי (עמי) רוב, השתתפו ברכישת המניות מכלל.

בשנת 2006, לאחר הפסד של 5.5 מיליון דולר וירידה בהכנסות ובצבר ההזמנות, הוחלפה הנהלת החברה, ולתפקיד המנכ"ל מונה אלי ונציה, שכיהן באלביט במספר תפקידים בכירים, בהם סמנכ"ל בחטיבת היבשה ומנכ"ל מערכות האבטחה של החברה.

מלבד פעילותה העיקרית יש ל-ITL גם חברות בנות בתחום האלקטרו-אופטיקה הצבאית באירופה ובאסיה. בשנת 2007 רכשה החברה את השליטה בחברת האלקטרו-אופטיקה האמריקנית Fraser Volpe תמורת כ-7 מיליון דולר. רכישה זו הגדילה משמעותית את הכנסותיה של ITL מן השוק האמריקני, וייתכן כי דרך חברה זו למדה הרוכשת הפוטנציאלית על החברה היושבת באזור התעשייה של פתח-תקווה.

בתשעת החודשים הראשונים של השנה עלה היקף מכירותיה של ITL ב-24.6% לעומת התקופה המקבילה ל-41.5 מיליון דולר, והרווח הגיע לכ-800 אלף דולר, לעומת הפסד של 4.6 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד.

עדות נוספת לשיפור במצבה של ITL ניתן לראות דרך איגרות החוב שלה, אותן הנפיקה בשנת 2005. בעוד אג"ח של לא מעט חברות קטנות אחרות נסחרות בתשואה דו-ספרתית גבוהה, המשקפת את חשש המשקיעים מחדלות פירעון, נסחרות אג"ח ITL בתשואה של כ-6% בלבד.