השגריר בוושינגטון מסר מידע שגוי; מאשים גורמים בישראל

השגריר מייקל אורן אמר למנהיגים יהודיים בארה"ב כי הידיעות על מעצרה של המתפללת היו "דיווחים לקויים במידה רבה" ■ דובר השגרירות: "ברור שהשגריר קיבל מידע בלתי שלם. הוא דורש חקירה מלאה"

שגריר ישראל בוושינגטון, מייקל אורן, נלכד בקורי המחלוקת על זכות נשים יהודיות להתפלל ליד הכותל המערבי. הוא הסתבך בהפצת מידע שגוי שחיפה על טיפול נוקשה של משטרת ישראל במתפללת ליד הכותל, נאלץ לחזור בו לאחר שהובאו לפניו העובדות לאישורן ועתה הוא מאשים גורמים בישראל, שבשמם לא נקב, בכך שהם הזינו אותו במידע השגוי. אורן תובע לערוך "חקירה מלאה" בפרשה.

הרקע: נופרת פרנקל, סטודנטית לרפואה באוניברסיטת בן גוריון וחברה בתנועה המסורתית (קונסרבטיבית) בישראל, התעטפה בטלית ונשאה את התורה בעזרת הנשים ברחבת הכותל לשם תפילת שחרית באמצע נובמבר. לפי עדותה, שקיבלה אישוש מעדי ראיה עצמאיים, שוטר, או שוטרים, דחפו אותה בכוח לתחנת משטרה סמוכה ושם עוכבה לחקירה במשך שעתיים וחצי. לדבריה, המשטרה אילצה אותה לחתום על תצהיר, שלפיו לא תתקרב לסביבת הכותל ב-15 הימים שלאחר התקרית.

התקרית הזו עוררה סערה גדולה בקהילייה היהודית בארה"ב, ובעיקר בתנועה הקונסרבטיבית, שרואה בחומרה רבה את היחס הקשה לנשות התנועה שמנסות להתפלל ליד הכותל לפי אמונתן.

השגריר אורן נשאל על התקרית בנאום שנשא ב-7 בדצמבר לפני רבנים קונסרבטיביים בצ'רי-היל, ניו-ג'רזי, ליד פילדלפיה. לפי תחקיר בגיליון החדש של השבועון היהודי "פורוורד", שרואה אור היום (ה'), התייחס אורן בביטול לידיעות על הטיפול הנוקשה בנופרת פרנקל. הוא צייר בצבעים ורודים את מה שאירע למתפללת ואמר כי הדיווחים (על התקרית) היו "לקויים במידה רבה". לדבריו, פרנקל "הובלה", או "הורחקה", (led away) מהאזור.

אבל, כותב "פורוורד", נוכח דיווחים שסותרים את גרסת השגריר על מה שהתרחש ברחבת הכותל, פרסמה שגרירות ישראל בוושינגטון, ב-22 בדצמבר, הודעה שבה מודה השגרירות שאורן מסר דיווח שגוי למנהיגים יהודיים.

"תשובת השגריר (לרבנים הקונסרבטיביים) היתה מבוססת על מידע שהשגריר ביקש וקיבל מישראל, מידע שלאחר מכן התברר כבלתי שלם", נאמר בהודעה.

בראיון שנתן לפורוורד בעקבות פרסום ההודעה, אמר דובר השגרירות, יונתן פלד: "לא ברור מדוע (השגריר) קיבל מידע בלתי שלם. ברור שהוא לא קיבל את כל התמונה באותו זמן, והוא הגיב על בסיס האינפורמציה שהוא קיבל".

אורן דרש לקיים "חקירה מלאה ויסודית כדי שהוא לא יוטעה (בעתיד)", אמר פלד."אנו מקווים לקבל את התיק השלם בתוך כמה ימים. הודענו רשמית כי אנו זקוקים לתשובה מהר ככל האפשר". הסתבכות כזו מול מנהיגים יהודיים היא חלום זוועות של כל שגריר ישראלי, שאמינותו מול אחד מהציבורים החשובים ביותר בתחום פעילותו היא אחד מהעזרים החשובים ביותר שלו. לשגריר לא עוזרת העובדה, ש"פורוורד" בחר לנסח את המשפט הפותח של התחקיר כך: "שגריר ישראל מייקל אורן מאשים את ממשלתו שלו בכך שהיא נתנה לו באחרונה דו"ח 'בלתי שלם', דו"ח שהניע את השגריר לספק למנהיגי הזרם הקונסרבטיבי ביהדות תיאור בלתי מדויק של פרשת המעצר של אחד מחברי התנועה ליד הכותל המערבי".

בתשובה לשאלת "גלובס" האם השגריר מאשים את הממשלה, או אולי המשטרה, המשרד לביטחון פנים או משרד החוץ, בדו"ח הבלתי מדויק של המסלול, אמר אמש פלד:

"מדובר בדיווח גרוע של הפורוורד. אורן אינו מאשים את ממשלתו שלו. הוא ביקש לקבל מידע על התקרית באמצעות הצינורות דיפלומטיים המקובלים ומתברר שהמידע שקיבל לא היה שלם.

"אינני חושב שהפרשה הזו תשפיע, או צריכה להשפיע, על דימויו של אורן בארה"ב. ל'נשות הכותל' יש בעיה עם הממסד הדתי הדתי בישראל ולא עם מייקל אורן".

השגריר כבר פתח במסע למזעור של נזקים פוטנציאליים ופרש את עמדתו לפני כמה רבנים. אחד מהם, דוד ליסי, דירקטור ומנכ"ל של מסורתי פאונדיישן, אמר לפורוורד: "השגריר בודק זאת אישית, ומתייחס לכך ברצינות רבה".