בנק לאומי: הצמיחה ברבעון ה-4 - המהירה ביותר מזה שנה וחצי

איל רז, ראש ענף כלכלה, בבנק לאומי: "קצב הצמיחה ברבעון הרביעי של 2009 יהיה גבוה בהרבה מזה של הרבעון השלישי והמהיר ביותר מאז הרבעון השני של 2008"

כלכלני בנק לאומי מעריכים כי נתוני המאקרו שפורסמו לאחרונה מצביעים על כך שקצב הצמיחה ברבעון הרביעי של 2009 יהיה המהיר ביותר מאז הרבעון השני של 2008.

המדד המשולב לבחינת מצב המשק, המתפרסם על ידי בנק ישראל, עלה בחודש נובמבר ב-0.6% וב-12 החודשים האחרונים הסתכמה עלייתו בכ-2.7%. יתר על כן, בארבעת החודשים האחרונים קצב עליית המדד דומה (כ-0.6% לחודש) לזה שהיה בשנות הצמיחה המהירה, בשנים 2003-2007.

"עוד נראה, על פי נתוני המדד, אשר עבר לאחרונה שינוי מתודולוגי, כי בהשוואה למיתון של ראשית העשור, המיתון כעת היה פחות עמוק, אורכו-קצר יותר וההתאוששות ממנו וחזרה לקצבי צמיחה גבוהים מהירה יותר. ההתאוששות בחודשים האחרונים מקורה בחידוש הגידול בייצור התעשייתי, בין השאר, בהשפעת התרחבות מחודשת בביקוש העולמי ובהמשך צמיחת ענפי המסחר והשירותים", נכתב בסקירה של בנק לאומי.

"נתונים אלה, לצד השיפור בנתוני סחר החוץ של ישראל, מחזקים את הערכתנו כי צמיחת המשק ברבעון האחרון של 2009 של השנה עשויה להיות מהירה יותר במידה משמעותית ביחס לרבעון השלישי, בו צמח המשק בכ-2.2%, במונחים שנתיים", אמר איל רז, ראש ענף כלכלה, בבנק לאומי.

שיעור האבטלה בישראל נמוך בהשוואה למדינות איזור האירו וה-OECD

התאוששות המשק הישראלי כפי שבאה לידי ביטוי בקצב הצמיחה, מוצאת את ביטויה גם בשוק העבודה. נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מלמדים, כי העלייה בשיעור האבטלה אשר החלה בקיץ 2008 נעצרה בקיץ 2009, כאשר בשלושת החודשים האחרונים (אוגוסט-אוקטובר) מצוי שיעור הבלתי מועסקים ברמה של כ-7.7%, הנמוכה מהרמה בחודשים אפריל-יולי (7.8%).

תהליך החזרה לשיעור אבטלה נמוך יחסית, הדומה לזה שהיה בשנת 2008 (פחות מ-6%), יהיה הדרגתי. מידת האיטיות הצפויה של ירידת שיעור האבטלה, קשורה לכך שרמת הפעילות בענפים שנפגעו במידה רבה יחסית מן המיתון, בהם צומצמה התעסוקה באופן משמעותי, טרם חזרה לרמות שהיו טרם המשבר. עם זאת, ראשיתה של התאוששות בשוק העבודה, בפער זמנים קצר יחסית לאחר תחילת ההתאוששות בפעילות הכלכלית, מבשרת טובות.

חיזוק למצבו הטוב יחסית של המשק הישראלי, ניתן ללמוד גם מהסתכלות על נתוני האבטלה בישראל בהשוואה בינלאומית: כפי שניתן לראות בגרף, שיעור האבטלה בישראל, באוקטובר 2009, היה נמוך מזה של מדינות האירו ביותר מ-2 נקודות האחוז וביותר מנקודת האחוז בהשוואה לממוצע ה-OECD. יש בכך ביטוי למידת השפעת המשבר הכלכלי הגלובלי על ישראל, שהייתה נמוכה ביחס למדינות מתקדמות אחרות. נזכיר, שתנאי הרקע, בהם נתוני התקציב והחוב, לצד נתוני מאזן התשלומים והיותה של ישראל מלווה לעולם ולא לווה, ובהתחשב בשמרנות בניהול המערכת הבנקאית, כולל בתחום המשכנתאות, כל אלה הביאו את המשק הישראלי להיפגע רק באופן מצומצם ביחס למדינות אחרות.

בחודשים האחרונים נרשמה מגמת התאוששות במספר הלינות במלונות בחודשים ינואר עד נובמבר 2009 נרשמה ירידה של כ-8% במספר הלינות במלונות בישראל, בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. ירידה זו בולטת בעיקר בהיקף הלינות של תיירים : 21.5%-. נראה שירידה זו נובעת מהתפתחויות שליליות בסוף שנת 2008 ובראשית 2009, זאת על רקע הרעה זמנית במצב הביטחוני והפגיעה של המשבר הכלכלי העולמי בהיקף התיירות בעולם, ובכלל זה בתיירות הנכנסת לישראל.

נציין, שהחל ברביע השני של 2009 נרשם שינוי לטובה במגמה והחל להירשם גידול, מדי חודש בחודשו, במספר הלינות. זוהי תוצאה של ראשיתו של שיפור במצב הכלכלי בעולם ושיפור במצב הביטחוני בישראל, לאחר הפגיעה בשלהי שנת 2008 בעקבות מבצע "עופרת יצוקה". כך, ברביע האחרון של השנה (ע"פ נתוני החודשים אוקטובר-נובמבר), נרשם גידול של כ-8% בהיקף הלינות ביחס לרביע השלישי, בעיקר כתוצאה מעלייה במספר לינות התיירים מחו"ל. אם מגמה זו תמשך גם בחודש דצמבר, עשויה להיות גם לכך תרומה חיובית לצמיחת המשק ברביע האחרון של השנה, דרך סעיף יצוא שירותי תיירות. היקף הלינות כיום עדיין נמוך מרמות השיא שהיו בשנה שעברה (ראה/י גרף), אך אם השיפור בתנאי הרקע (המצב הכלכלי בעולם והמצב הביטחוני) ימשך-שנת 2010 עשויה להיות שנה של שיא חדש מבחינת מספר הלינות במלונות ישראליים.