ממש לא מסודרים

גם אם שופרסל תקלוט חלק מהסדרנים שיפוטרו, עדיין מחציתם יישארו ללא עבודה

יו"ר אי.די.בי, נוחי דנקנר, נתן אתמול (ד') אוויר לחצי שנה נוספת, ל-2,500 הסדרנים המועסקים על-ידי יצרני המזון בשופרסל, כשהחליט להקפיא את העברת הסדרנות ברשת ל-6 חודשים. הוא גם נתן לחלקם תקווה כשהנחה את שופרסל לעשות מאמץ ולקלוט עובדים מבין הסדרנים שיפוטרו.

אבל כך או כך, מדובר בפיתרון זמני, וחרב הפיטורים נותרת על צווארם. גם אם שופרסל תקלוט את כל 1,275 העובדים שהיא מתכננת מבין הסדרנים שיפוטרו - עדיין מחציתם ימצאו את עצמם ללא פרנסה.

העובדה ש-80% מהסדרנים הן נשים, חלקן אמהות חד-הוריות, חלקם מפרנסים יחידים וחלקם מבוגרים המתקיימים גם מקצבת הביטוח הלאומי, רק ממחישה את הסכנה האורבת לפרנסתם.

הם חסרי הכשרה מקצועית, הגיל אינו משחק לטובתם, ובמשק שבו מדי שבוע אנחנו מתבשרים על עוד קיצוצים, הסיכויים שלהם לחזור למעגל העבודה - קלושים.

אלא שלא רק הסדרנים המועסקים בשופרסל הם המפסידים. אליהם יש לצרף עוד אלפי סדרנים המועסקים היום בעבודת הסדרנות ברשתות האחרות. שופרסל היא הסנונית הראשונה, ואחריה, יש להניח, יצעדו כל רשתות המזון.

בשורה התחתונה מדובר במהלך התייעלות שיש לו השלכה ישירה על שורת הרווח. כבר אתמול התבשרנו כי רשת קו-אופ ישראל עוברת לסדרנות עצמית החל מינואר הקרוב, אם כי היא בחרה בשלב זה לא להתעמת עם הספקים הגדולים ולהסתפק בהעברת הסדרנות מהספקים הבינוניים הקטנים. כעת זו רק שאלה של זמן מתי יתר הרשתות יצטרפו למהלך.