ייצוגית: פז לא מגלה שלא כל התחנות עם פזומט כלולות בהסדר

בבקשה לתביעה הייצוגית, בהיקף 90 מיליון שקל, נטען כי פז מטעה צרכנים בכך שאינה מגלה כי לא כל תחנות הדלק שלה המצוידות במתקן המאפשר תדלוק בפזומט מעניקות את ההנחות המובטחות ■ פז: הטענה אינה נכונה

לבית המשפט המחוזי מרכז הוגשה בקשה לאישור תביעה ייצוגית בסך 90 מיליון שקל נגד חברת פזומט מקבוצת פז בטענה להטעיית צרכנים, בכך שאינה מגלה כי לא כל תחנות הדלק של "פז" המצוידות במתקן המאפשר תדלוק בפזומט נכללות בהסדר ומעניקות את ההנחות המובטחות.

באמצעות עוה"ד רם אפרתי ופלורי ניסן טוענים התובעים, יוסי דביר וחברת פדסטל מערכות בנייה, כי פז מסתירה מהציבור את העובדה שלא כל תחנותיה משתתפות בהסדר.

לתביעה צורפה רשימה של יותר מ-70 תחנות פז (נכון ליוני 2009), מבאר-שבע ועד הצפון, חלקן תחנות מרכזיות וידועות לציבור המתדלקים, שאינן מעניקות הנחה למתדקלים בפזומט.

התובע התקשר עם פז בהסכם רכישת דלק ב-2003. בהסכם הוגדרה "תחנת דלק" כ"תחנות תדלוק בבעלות פז ותחנות תדלוק שיצטרפו למערכת פזומט ויבצעו במסגרתה עסקאות תדלוק שיציגו את השם פזומט כמפורט בהוראות ההפעלה". ב-2006 צורפו להסדר עם פזומט גם רכבים המתודלקים בסולר.

לטענת התובעים, בתחילת 2008 שיגרה להם פז מכתב "שיפור תנאים", שלפיו שיפרה את ההנחה הניתנת על ליטר בנזין ל-26 אגורות ואת ההנחה על ליטר סולר ל-245 אגורות.

במכתב הופיע, לראשונה, הביטוי "תחנות הסדר", אך לא ניתן לו פירוש, כך שהם הניחו כי מדובר בכל תחנות הדלק בהם קיים מתקן פזומט - הנחה שהבררה כשגויה. כעבור מספר חודשים שופרו שוב ההנחות.

בחודש שעבר קיבלו המבקשים מכתב נוסף מחברת פזומט, שכותרתו היתה "עדכון תנאים מסחריים", וממנו ניתן היה לראשונה להבין, אם כי בדוחק, כי קיים הבדל משמעותי בין התחנות השונות לעניין גובה ההנחה שהן מעניקות.

לבקשת התובעים שלחה להם פזומט רשימה המפרטת את תחנות הדלק שאינן בהסדר הסולר המוזל, אלא שזו אינה זמינה לעיון הלקוחות, לא באינטרנט ולא בכל דרך אחרת, וניתן לקבלה רק באמצעות פניה מיוחדת לחברה. כך הוא גילה כי ישנן תחנות המאפשרות שימוש בפזומט על אף שאינן כלולות בהסדר, ואין בהן כל שילוט אזהרה המיידע את הלקוח כי לא יקבל הנחה כלשהי.

לטענת התובעים, דברים אלה חמורים במיוחד לגבי הסולר שמחירו אינו מצוי בפיקוח משרד התמ"ת, ובו ההנחות שמעניקות התחנות השונות משמעותיות הרבה יותר.

אי-קבלת ההנחה לרכישת הסולר במסגרת הסכם הפזומט, הם טוענים, מביאה לכך שהלקוח ישלם את מחירו המלא של הסולר, ולמעשה משלם מחיר מופקע שאפילו רוכשים מזדמנים אינם משלמים.

לתובעים 9 רכבים המתדלקים בסולר. כשפנו טלפונית לשירות הלקוחות של פזומט, מיהרו שפ להציע להם פיצוי בדמות כרטיסי תדלוק בסך 1,500 שקל.

טרם הוגשה תגובת פזומט. (ת"צ 29948-12-09).

מקבוצת פז נמסר בתגובה: "הבקשה לתובענה ייצוגית טרם התקבלה במשרדי פז, אולם הטענה המופיעה בהודעה לעיתונות שפרסמו עורכי הדין, כאילו פז מסתירה מלקוחותיה את העובדה שלא כל תחנות הדלק הנושאות את שמה מעניקות את ההנחה המובטחת בתדלוק באמצעות פזומט - אינה נכונה. בהסכם פזומט מופיעה הגדרה של התחנות הכלולות בהסכם, והרשימה המעודכנת מופיעה גם באתר האינטרנט של החברה".