עוד צעד להחמרת הסנקציות על איראן: הסנאט יצטרף בינואר

מנהיג הרוב הדמוקרטי בסנאט "מחויב" להעביר חקיקה לסגירת מגופי הדלקים לאיראנים ■ המטרה: פגיעה בעקב אכילס של איראן: מחסור חמור בבתי זיקוק מאלץ את האייתאללות לייבא 40% מתצרוכת הדלקים של המדינה

יו"ר סיעת הרוב הדמוקרטי בסנאט, הארי ריד, הודיע היום (ה'), כי הוא "מחויב" להביא להצבעה נוסח של הצעת החוק להחמרת הסנקציות על איראן, לרבות סגירת מגופי הדלקים הזרים, בינואר, כתום פגרת חג המולד.

"יזמת חקיקה חשובה זו... תטיל עיצומים חדשים על יצוא מוצרי נפט מעובדים לאיראן ותהדק עוד יותר את הסנקציות הקיימות, במאמץ ליצור לחץ חדש על המשטר האיראני ולסייע לבלום את מאמציו להשיג נשק גרעיני", אמר ריד.

בכך מצטרף הסנאט לבית האחר בקונגרס. בית-הנבחרים של ארה"ב קיבל בשבוע שעבר, ברוב של 412 קולות לעומת 12, הצעת חוק שנועדה לפגוע בעקב אכילס של איראן: מחסור בדלקים, בעיקר בנזין ודיזל.

הצעת החוק של בית-הנבחרים, "חוק הסנקציות על יצוא מוצרי נפט מזוקקים לאיראן", מכילה שורת עיצומים שמטרתם לפגוע ביכולתה של איראן לייבא בנזין, דלק דיזל ודלקים אחרים, אם היא תוסיף לדבוק במאמציה לפתח נשק גרעיני ותדחה את מאמצי ההידברות של ארה"ב ואת ההחלטות הרלוונטיות של מועצת הביטחון.

נוסח יזמת החקיקה בסנט דומה לנוסח שקיבל בית-הנבחרים. 76 סנטורים כבר הכריזו על תמיכתם בהצעת החוק והוא צפוי לעבור פה אחד או ברוב גדול מאוד.

אחד מהסנטורים שיזם את הצעת החוק, כריסטופר דוד, אמר כי היא תצייד את ממשל אובמה בכלי חדש להגברת הלחצים על אירן. לדבריו, "ברור עתה יותר מאשר אי פעם שעיצומים נוקשים חייבים למלא תפקיד מרכזי באסטרטגיה שלנו כלפי אירן".

בגלל מחסור חמור בתשתיות זיקוק, נאלצת אירן ליבא כ-40 מתצרוכת הדלקים שלה. סגירת מגופי הבנזין והדיזל עשויה לפגוע פגיעה חמורה בכלכלת המדינה, או כך, לפחות, מקווים יוזמי החקיקה. לפי ההיגיון שלהם, המצוקה הכלכלית המתוכננת שימיטו הסנקציות החדשות תאלץ את המשטר בטהראן לבחור באחת משתי אופציות: להמשיך במאמצים הגרעיניים ולהסתכן בחורבן כלכלי ו/או במרי אזרחי, או להשעות את התכנית הגרעינית ולפתוח במו"מ עם המערב כדי להסיר את הסנקציות.

הצעות החוק בשני הבתים ממנפות, למעשה, את כוחות השוק הפרטי ומחילות אותם על יקום סחר הדלקים עם אירן. הן מאלצות חברות שמייצאות מוצרי נפט מזוקק לאירן לבחור בין סחר עם אירן לבין סחר עם ארה"ב. נוסח החוק קובע בפשטות, שחברות שימכרו דלקים לאירן שוב לא יוכלו לעשות עסקים בארה"ב, ברמת הממשל או ברמת החברות הפרטיות. חברות ספנות או חברות תובלה שמספקות אמצעי שינוע להובלת הדלקים, חברות הביטוח שמבטחות את המובילים, וכן בנקים הקשורים עם המובילים בקשרי מימון או קשרים אחרים, ייכנסו אף הם לרשימה השחורה של חברות מוחרמות בארה"ב.

ההנחה היא, שחברות ספנות, חברות ביטוח ובנקים, שבמקרים רבים עצם קיומם תלוי בקשרי הסחר שלהם עם ארה"ב, יעדיפו לזנוח את אירן ולא את המעצמה הכלכלית החשובה בעולם. למעשה, החוק החדש נועד להרחיב חוק עיצומים קודם, שקובע את הפרמטרים להענשת חברות שמשקיעות במגזר האנרגיה של איראן יותר מ-20 מיליון דולר.

יחד עם זאת, כמקובל, החוק כולל סעיפים שמתירים לנשיא להשעות את הסנקציות אם הוא ימצא שהשעיה כזו משרתת את האינטרס הלאומי של ארה"ב.