דו"ח אדוה: פער חברתי הולך וגדל בין העשירים לעניים בישראל

עפ"י הדו"ח לשיוויון ולצדק חברתי, הפערים בין שכבות האוכלוסיה רק הלכו והתרחבו ב-2008 ■ הכנסות העשירון העליון גדלו, בעוד שהכנסותיהם של כל שאר העשירונים ירדו ■ השכר הממוצע במשק של נשים מהווה 63% משכר הגברים

נתונים מדאיגים לגבי גידול האי-שיוון בישראל: דו"ח אדוה לשיוויון ולצדק חברתי שפורסם הבוקר, חושף פערים הולכים וגדלים בין העשירון העליון לבין העשירון התחתון במהלך שנת 2008.

מהדו"ח עולה כי לא כל הישראלים סבלו מהמשבר הכלכלי הכבד שפגע בכלכלת העולם. הכנסותיו של העשירון העליון בשנת 2008 גדלו, בעוד שהכנסותיהם של כל שאר העשירונים ירדו. בנוסף, מתברר כי גם הפער בין גברים לנשים נמשך, השכר הממוצע במשק של נשים מהווה רק 63% משכרם של מקבליהן הגברים.

במהלך שנת 2008 הגיע שכרו הממוצע של מנהל בכיר בחברות הגדולות הנסחרות בבורסה ל-9.35 מיליון שקל בשנה, פי 95 מהשכר הממוצע במשק.

פערים בחינוך ובבריאות

עוד מסתבר מהדו"ח כי הרבה יותר משתלם להיות אשכנזי עירוני - שכרו הממוצע עלה במהלך השנה האחרונה, מאשר מקבילו המזרחי, שמשכורתו הממוצעת ירדה בשש נקודות האחוז. בנוסף נרשמה גם ירידה בשכרם הממוצע של הערבים, שחזרו לרמת השכר הממוצעת שהייתה להם בשנת 2000.

הפערים בין שכבות האוכלוסיה באים לידי ביטוי גם בתחום החינוך. בישובים מבוססים בישראל עלה אחוז הזכאות לבגרות במהלך 2008 ביותר מ-3% בעוד שבעיירות הפיתוח ירד שיעור הזכאים בצורה דרסטית - ירידה של יותר מ-7%, ועמד על 46.9%. ביישובים הערביים נרשמה ירידה של לא פחות מ-10% במספר בני הנוער הזכאים לבגרות.

בשנת 2008 מספרם של הסטודנטים תושבי ישובים יהודים מבוססים בגילאי 20-29 שלמדו לתואר ראשון, היה כפול ממספרם ביישובים הערביים, וגבוה ב-4% מזה של הסטודנטים בעיירות הפיתוח.

בנוסף, התרחב הפער בין השכבות בנגישות לשירותי בריאות. ההוצאה של משקי בית בעשירון העליון על ביטוחי בריאות פרטיים ומשלימים המשיכה לעומת, לעומת שאר השכבות, והמשיך להתרחב הפער בין המימון הרצוי של סל שירותי הבריאות של קופות החולים למימון המצוי, שבמידה והיה מתעדכן במלואו היה מגיע בשנת 2008 ל-34.8 מיליארד שקל במקום ל-26.6 מיליארד.