"'תמר' ו'דלית' גדולים על ישראל - ייצאו חלק משמעותי מהגז"

(עדכון) - יואב בורגן מעריך כי שותפויות הגז הטבעי ייצאו לקפריסין ודרום אירופה, ומדגיש: "הראלי במניות היום מוצדק לחלוטין" ■ יובל בן זאב: "החוזה של 'תמר' וחברת החשמל יהיה גדול הרבה יותר"

פחות משנה לאחר ששותפויות קידוח "תמר" גילו את שדה הגז הטבעי, הבוקר (א') חתמו החברות בקונסורציום על עסקת ענק עם חברת החשמל, ונראה כי התמונה התזרימית מתחילה להתבהר. והאנליסטים? הם, כמובן, מתלהבים ומנסים לנתח את המשך הדרך עבור שותפויות הגז.

"הפעם מדובר בצעד גדול מאוד ומשמעותי ביותר עבור חברות הגז הטבעי", אומר יובל בן זאב, מנהל מחלקת המחקר של כלל פיננסים, בתגובה לעסקה עליה חתמו ישראמקו , אבנר , דלק קידוחים ודלק אנרגיה מקבוצת דלק , לאספקת גז לחברת החשמל בהיקף של 10 מיליארד דולר על פני 15 שנה.

בן זאב מכנה עסקה זו "חוזה עוגן" ומדגיש כי בשוק המתינו לחוזה כזה, שכן הוא יאפשר את השלמת המימון ופיתוח מאגר "תמר". לפי החוזה, חברת החשמל תרכוש מהשותפויות גז טבעי בהיקף של 2.7 BCM בשנה לפחות, אולם בן זאב מעריך כי "הכמות עשויה להיות משמעותית גדולה יותר ולהערכתנו היא אכן תהיה משמעותית גדולה יותר. למה? כי הכמות הנוכחית מהווה המשך ישיר לצריכה הנוכחית מים תטיס ואינה מבטאת את הצמיחה העתידית בצרכי חברת החשמל. ועוד משהו - החוזה יהיה ל-15 שנה; מה לדעתכם יקרה אחר כך? רמז - יקנו עוד!".

ישראל תייצא גז טבעי?

האנליסט יואב בורגן מלידר שוקי הון מעריך שהמחיר הממוצע של העסקה הוא מעל 5 דולר ל-MMBTU, בדומה לעסקה שנחתמה באמצע החודש עם דליה אנרגיות. לדברי בורגן, החוזה עם חברת החשמל סולל את הדרך לסגירת מימון עבור השותפויות, והוא כבר מסמן את היעדים הבאים: החברה לישראל, מפעלים תעשייתיים וגם ייצוא לחו"ל.

"הלקוחות הגדולים המהותיים הבאים יכולים להיות החברות הבנות של החברה לישראל - כי"ל, בז"ן ותחנת הכוח OPC שתוקם בנגב", אומר בורגן ל"גלובס". "לאחר מכן, לקוחות פוטנציאליים נוספים עשויים להיות מפעלים תעשייתיים שעושים הסבה לגז טבעי".

באשר לשאלה האם ישנה אפשרות לייצא גז טבעי לחו"ל, ענה בורגן: "ברור היום לכולם שמאגרי 'תמר' ו'דלית' גדולים על המשק הישראלי וחלק משמעותי מהגז יופנה לייצוא לחו"ל. גם אם נניח תחזיות ביקושים אגרסיביות בעשורים הקרובים בארץ, השוק הישראלי קטן על מאגרי הגז שהתגלו. קפריסין היא יעד לייצוא וכך גם מדינות דרום אירופה, בגלל הקירבה הגיאוגרפית".

בורגן מציין כי קשה לראות כיצד יתבצע הייצוא לפני שהשותפויות יציגו את תוכנית הפיתוח. הוא מעריך כי תוכנית זו תוצג במחצית הראשונה של 2010, וכמובן גם השלמת המימון. לדבריו, "תוכנית הפיתוח תאושר ועם החוזה הנוכחי עם חברת החשמל, השותפויות יצליחו לסגור מימון. הראלי במניות שאנו רואים היום מוצדק לחלוטין".