דיסקונט מתחיל להקטין אחזקותיו באג"ח מגובות משכנתאות

הקטין אחזקותיו בפאני מיי ופרדי מאק בשליש ■ השקעת הבנק בסוף ספטמבר ירדה ל-3.3 מיליארד דולר

בנק דיסקונט מתחיל להקטין את אחזקותיו באג"ח מגובות משכנתאות (MBS) ומוריד את פרופיל הסיכון של התיק. השקעת הבנק ב-MBS בסוף ספטמבר קטנה ל-3.3 מיליארד דולר בהשוואה ל-3.58 מיליארד דולר בסוף יוני. אחזקת הבנק באג"ח היא באמצעות דיסקונט ניו יורק, בניהולו של ראובן שפיגל.

ברבעון השלישי רכש בנק דיסקונט אג"ח של ג'יני מיי (Ginnie mae) הנמצאת בבעלות ישירה של ממשלת ארצות הברית בסך 469 מיליון דולר ובמקביל הקטין בשליש את אחזקותיו בפאני מיי ופרדי מאק על ידי כך שמכר או פדה אג"ח ב-750 מיליון דולר. פאני מיי ופרדי מאק הן סוכנויות פדרליות שהולאמו לפני שנה.

אנליסטים מתחו בעבר ביקורת חריפה על דיסקונט לאחר שבמהלך המשבר בחר להגדיל את השקעותיו באג"ח מגובות משכנתאות. עם זאת השקעת הבנק הוכחה כמוצלחת. נכון למחצית נובמבר, קיים לבנק דיסקונט מאחזקותיו ב-MBS רווח שלא מומש בסך 73 מיליון דולר ואילו הפסדיו בפועל מתחילת המשבר הסתכמו בפחות ממיליון דולר, שיעור של כשליש פרומיל מהתיק. זאת כאשר בנקים ישראליים אחרים הפסידו סכומים גבוהים בהרבה.

בדצמבר 2007 החזיק בנק דיסקונט באג"ח של פאני מיי ופרדי מאק בהיקף של 2.2 מיליארד דולר. עד סוף הרבעון השני של 2008 עלו האחזקות לכ-3 מיליארד דולר. במהלך הרבעון הראשון של 2009, בשיא המשבר, רכש הבנק עוד מאות מיליוני דולרים של MBS והגדיל את התיק עד ל-3.6 מיליארד דולר. בדיסקונט הסבירו אז כי "זו השקעה כדאית ובטוחה ואנחנו מאמינים בה".

לשם השוואה, בחצי השני של תיק ניירות הערך הזרים של דיסקונט - תיק האג"ח הקונצרניות, קיים הפסד שלא מומש בסך 430 מיליון שקל. זאת לאחר שהבנק הכיר בשנת 2009 בהפסד של 108 מיליון שקל בתיק זה בהמשך להפסד של 283 מיליון שקל בשנת 2008.