לידיעת מפוטרי ההיי-טק: ההתאוששות החלה והגיוסים חזרו

מפוטרי ההיי-טק הפכו לסמל של תחילת המשבר עם קיצוצים בכוח-האדם, בשכר ובהטבות - אך הרבעון הרביעי מבשר טובות לענף: "אנשים מתחילים להסתכל החוצה ומחפשים מקומות עבודה חדשים"

שנת 2009 לא תיזכר לטובה מבחינת התעסוקה בענף ההיי-טק: המשבר הכה בחברות הגדולות והבינלאומיות, שביקשו להפחית בהוצאות על ידי צמצום בכוח אדם. מפוטרי ההיי-טק הפכו לסמל של המשבר הכלכלי, לפחות בחודשיו הראשונים.

אבל מנת הפסימיות הייתה הסיפתח בלבד, ושנת 2009 נסגרה בתחושה של אופטימיות: היקף הגיוסים גדל בחציון האחרון ב-20%, כשברבעון הרביעי שזה עתה מסתיים, חלה עלייה של כ-7% בהיקף הגיוסים לעומת הרבעון השלישי.

"שנה לא פשוטה עברה על שוק ההיי-טק, אך לקראת הסוף שלה מורגשת מגמת התאוששות, הניכרת בהנעה של תהליכי גיוס קדימה", אומרת פול צוקר, מנכ"לית קבוצת נישה. "אנו צפויים להמשיך לראות את ההתאוששות הזאת גם בתחילת שנת 2010, בעיקר בביקושים גבוהים בענפי האינטרנט השונים".

גם אילנה אחימאיר, מנכ"לית חברת ג'וב אינפו, רואה סימנים חיוביים בשוק. "החל מחודש ספטמבר התחלנו לראות את הצבע חוזר ללחיים, והתחלנו לראות את זה בעיקר במשרות בכירות, כמו דירקטורים וסמנכ"לים, שנפגעו בתחילת המיתון ואפילו עברו למצב של קיפאון מוחלט בשוק העבודה". אחימאיר מציינת כי ברבעון הרביעי החלו גיוסים בענף, בהתחלה של אנשי שיווק ומכירות, "תפקידים שבעיקר מביאים את הביזנס לעסק".

לדברי אחימאיר, אחד המאפיינים הבולטים של המיתון הוא שאנשים לא עברו בין תפקידים. "העובדים נצמדו לכסא שלהם", היא אומרת. "ברבעון הרביעי אפשר כבר היה לראות שאנשים מתחילים להסתכל החוצה, מחפשים מקומות עבודה חדשים, ואפילו מקבלים יותר מהצעת שכר אחת. זה מסמן שוק שיש בו חיים", לדבריה.

האם זה מבשר על שינוי מגמה בשוק? לא בהכרח. "אני חושבת שיהיו עוד פיטורים בשנה הבאה", אומרת צוקר, "אבל לאו דווקא בחברות הגדולות, אלא בחברות סטארט-אפ וחברות בינוניות, בהן לא היו עדיין הרבה פיטורים". הסיבה לכך, לדברי צוקר, היא שבחברות הסטארט-אפ חיו עד עכשיו על כסף שגייסו ב-2007 וב-2008, ובכלל לא תכננו לגייס ב-2009.

"ב-2010 יהיה לחברות האלה מאוד קשה לגייס", היא אומרת. "הקרנות שוקלות כל גיוס לעומק, והבחירה שלהם מאוד סלקטיבית. אני מאמינה שסטארט-אפים ימכרו, אפילו במחירי הפסד, או שיהיו צמצומים".

"הם ינסו לעבוד במצבת כוח אדם קטנה או להתעמק בשוק מסוים, וירדו מהתוכניות הגדולות שהיו להם", מסכמת צוקר.

ניתוח מגמות התחומים השונים בהיי-טק מראה שהרבעון הרביעי אכן מבשר טובות, והפערים מתחילים להצטמצם. תחום התוכנה רשם עלייה של 16% בביקושים מתחילת השנה, ועלייה של 30% לעומת הרבעון הרביעי של 2008, עת פרץ המשבר הכלכלי.

ביקושי עובדים: ירידה בחומרה

הפרופילים המבוקשים לעובדים בתחום התוכנה הם בעיקר של מהנדסי תוכנה בעלי ניסיון, המפתחים ב-Java, C , Real time ואחרים. שכר העובדים בתחום עלה ברבעון הרביעי בכ-4%.

במקביל, ניתן לראות מנתוני IVC כי תחום התוכנה משך ברבעון השלישי השנה 21% מסך ההשקעות, לעומת 18% ברבעון המקביל ב-2008. עוד עולה כי רק 10% מסך חברות התוכנה נמצאות במצב של גידול במחזורי ההכנסות.

בתחום החומרה, לעומת זאת, רואים מגמה שלילית מתחילת השנה בהיקף הביקושים, ובסך הכול נרשמה ירידה של 18% בביקושים. כך, למשל, הביקושים למהנדסים עדיין נמוכים ב-40% לעומת הרבעון הרביעי של 2008. הגיוס הוא בעיקר של מפתחי כרטיסים (Board Design) ומפתחי שבבים (VLSI/ASIC). חברות התקשורת מגייסות אנשי בדיקות ואינטגרציה, ומחפשות בעיקר מהנדסים בעלי ניסיון של 3-5 שנים.

מגמות השכר של המהנדסים היו בעלייה מתונה במהלך השנה, לאחר ירידה שחלה בתחילת השנה. שכר ראשי הצוותים בתחום החומרה ברבעון הרביעי מראה עלייה של 4%, לאחר שהיה בירידה לאורך כל השנה.

תחום האינטרנט בענף ההיי-טק ספג לא מעט בשנה האחרונה. רוב החברות שנסגרו השנה (כ-40) היו בתחום זה. עם זאת, על פי נתוני IVC, מתחום זה באו גם רוב החברות החדשות שהוקמו (כ-100).

מבחינת ביקושים לעובדים, נרשמה מגמה חיובית מורגשת - לפי נתוני ג'וב אינפו, מתחילת השנה עלו הביקושים בתחום ב-31%, ולעומת הרבעון השלישי נרשמה עלייה של עם זאת, רמות השכר בתחום עדיין נמצאות במגמת ירידה. השכר עבור משרה של מפתח Web הוא היחיד הנמצא במגמת עלייה, אך מתונה.

שכר: טיפס חזרה אך השיא רחוק

גם תחום המכירות מציג נתוני ביקושים יפים: מתחילת השנה נרשמה בו עלייה של 30%. מנהלי מכירות בינלאומיים עומדים בראש הביקושים, ואחריהם מנהלי מכירות בישראל. מנהלי המכירות רשמו עלייה של 5% בשכרם ברבעון הרביעי, למרות שהוא ירד בכ-8% לעומת סוף שנת 2008.

המשבר הכלכלי גרם לטלטלה לא קטנה בשוק ההיי-טק הישראלי, כשעל פי נתוני IVC מספר החברות החדשות שנפתחו במהלך 2009 זהה למספר החברות שנסגרו. גם קרנות ההון סיכון ניזוקו, והצליחו לגייס מחצית מהסכום שגויס ב-2008. כל אלה הביאו להאטה משמעותית בענ, ולקיצוצים לא רק בהיקף כוח האדם אלא גם בשכר ובהטבות.

"ברוב המקרים השכר ברבעון הראשון היה גבוה וברבעונים השני והשלישי היה במגמת ירידה", אומרת אחימאיר. "ברבעון הרביעי כבר רואים שהשכר חזר לטפס כלפי מעלה, אולם במרבית המקרים הוא לא הדביק את הרבעון הראשון". לדברי אחימאיר, בשנה הבאה לא נראה עדיין את המשכורות הגבוהות של השנים 2006 ו-2007, בעיקר בגלל היקף הגיוסים הנמוך.

"המערכת עדיין לא תהיה בשיאה ב-2010", אומרת אחימאיר. "החברות יהיו פעילות יותר והגיוסים יהיו בתבונה, אבל לא בכמות גבוהה". אחימאיר צופה שחלק מהחברות יקבלו כספים מהמדען הראשי "כי פשוט המקורות האחרים לא יהיו קיימים. הקרנות מעדיפות לא להשקיע בחברות בשלב המוקדם שלהן, אלא בשלב הביניים, עם דגש חזק יותר על שימור הקיים".

הקלינטק נשאר מחוץ למשבר

תחום הקלינטק זכה לאמון המשקיעים במשבר הכלכלי, ולכן נפגע פחות מהמצב. החברות בתחום המשיכו לגייס גם השנה, כשהגיוסים עצמם מחושבים ובעיקר לפי צורך מיידי.

עלייה בגיוסים נרשמה בעיקר בחברות העוסקות באנרגיה ירוקה ובאנרגיה סולארית, בעיקר במשרות של מהנדסי מכונות ומהנדסי סביבה. על פי נתוני IVC, חברות הקלינטק גייסו כ-10% מסך ההשקעות בהיי-טק הישראלי בשלושת הרבעונים הראשונים של שנת 2009, לעומת 5% באותה תקופה אשתקד. חברות העוסקות באנרגיית מים היוו 40% מסך הגיוסים בתחום.

44