לקראת בחירת הדירקטורים ביום ה': הגיזרה בתרו מתחממת

ב-2007 נחתם הסכם המיזוג בין תרו, חברת התרופות הגנריות, לבין חברת התרופות ההודית סאן, במסגרתו סאן הזרימה לתרו, שהייתה אז בקשיים, 60 מיליון דולר

לכאורה, אסיפת בעלי המניות של תרו שתתכנס ביום חמישי, היא עוד אסיפה שנתית של חברה ציבורית. אבל רק לכאורה. על הפרק עומדות מספר הצעות, שאם לא יאושרו הן ישנו את פני החברה. מדובר בעיקר בבחירה מחדש של הדירקטורים, בהם היו"ר בארי לויט, ומתן שיפוי ופטור לדירקטורים. האמוציות סביב תרו גבוהות והכפפות הוסרו כבר מזמן, כשכל צד במאבק על השליטה בחברה מאשים את השני בשקרים, הטעיות ודאגה רק לעצמו, ולא לעתיד החברה.

ברקע מאבק השליטה הממושך שמתנהל בין משפחות מייסדי תרו, בראשות לויט, לבין סאן ההודית, שמחזיקה בכ-40% מהחברה. ב-2007 נחתם הסכם המיזוג בין תרו, חברת התרופות הגנריות, לבין חברת התרופות ההודית סאן, במסגרתו סאן הזרימה לתרו, שהייתה אז בקשיים, 60 מיליון דולר. כחלק מההסכם ניתנה לסאן אופציה לרכוש את מניות המייסדים במחיר שנקבע בעסקה, 7.75 דולר. עם השיפור בתוצאות תרו עלה גם מחיר המניה, ומספר חודשים אחרי ההסכם, תרו ביטלה אותו והצדדים עברו לפסים משפטיים.

לויט: סאן רוצה את תרו במבצע

אם תשאלו את לויט הוא יגיד לכם שסאן מכפישה את תרו רק כדי להשיג את השליטה במחיר מכירת חיסול (מחיר המניה היום הוא 8.8 דולר). את סאן לא מעניינים בעלי המניות, שייאלצו לצפות בחברה ההודית משתלטת על תרו, למכור לה את המניות שלהם בנזיד עדשים, או להישאר במיעוט בלי יכולת השפעה. ובכלל, סאן תפגע בפעילות תרו כמו שפגעה בחברה הבת האמריקנית שלה, Caraco. לטענת תרו, סאן הסתירה דפוס של אי עמידה בתנאים, וזה יהיה גם גורלה של תרו, ולויט והחברה שבים ומזכירים למשקיעים בהזדמנויות שונות שסאן גרמה נזק, לדבריהם, לבעלי מניות המיעוט בקאראקו. בניגוד לקאראקו, הם טוענים, דירקטוריון תרו הוא עצמאי ופועל לטובת המשקיעים.

אחד החששות שמעלה תרו הוא העברת הייצור להודו, וסגירת הפעילות בישראל אם סאן תשלוט בחברה. עובדי תרו, שחוששים למקום עבודתם, פועלים גם הם נגד סאן. הם שכרו משרד יחסי ציבור, ועלו לאחרונה לכנסת לגייס את תמיכת הח"כים.

סאן: הסכמים צריך לכבד

מבחינת סאן, בראשות היו"ר דיליפ שנגווי, העניין פשוט: תרו חתמה על הסכם וצריכה לכבד אותו. שנגווי טוען שמהרגע שתרו קיבלה את המימון של סאן, היא עשתה כל שביכולתה להתחמק מהתחייבויותיה, כשהדירקטוריון משתף פעולה עם משפחות המייסדים. עכשיו, הוא אומר לבעלי המניות, לויט רוצה שתאשרו לדירקטורים האלה שיפוי ופטור, ומה זה אם לא "תשלום שוחד על שותפותם לדבר עבירה בהנצחת השליטה בתרו באורח בלתי חוקי תוך הפרת חוזים".

סאן מאשימה את לויט בהצהרות כוזבות, ואת הדירקטורים בכישלון, מכיוון שתרו לא מפרסמת דו"חות מבוקרים כבר תקופה ארוכה. אגב, גופי ייעוץ למוסדיים מקבלים את עמדת סאן בעניין, וממליצים לבעלי המניות להצביע נגד הצעות תרו.

קרן טמפלטון: תומכת בהשלמת העסקה

הגורם השלישי בסיפור היא קרן טמפלטון, שמחזיקה ב-10% מתרו. הקרן בניהולו של מארק מוביוס, "גורו השווקים המתעוררים", ניהלה מתחילת הדרך מלחמת חורמה נגד המיזוג עם סאן, בטענה שהמחיר אינו ראוי. כשתרו פתחה בהליכים נגד סאן, טמפלטון הצטרפה אליה. אלא שלאחרונה היא שינתה כיוון, והחליטה לתמוך בהעברת השליטה לסאן.

בראיון ל"גלובס" טען מוביוס שהמצב בתרו קריטי. "ביקשנו מהנהלת תרו שוב ושוב לפרסם דו"חות כספיים מבוקרים. הם דחו אותנו כל פעם, ואמרו 'עוד שבוע, עוד שבועיים'. הסכמנו להיות סבלניים אבל חלפו כבר שנתיים", אמר מוביוס. לדבריו, אישור השיפוי והפטור לדירקטורים יסיר מהם את האחריות. גם הוא מטיל ספק באמינות המידע שמגיע מתרו: "אנחנו לא יודעים מה המצב, כי אין דו"חות. אולי המצב מצוין, ואולי ההנהלה משקרת", אמר.

כך או אחרת, המנצחים הגדולים כבר עכשיו הם עורכי הדין, שהצדדים לא מפסיקים לייצר להם עבודה. לפחות ארבעה משרדי עורכי-דין בארץ עובדים היום על ההליכים השונים, וכולם מחכים להכרעת בית המשפט העליון, שיקבע למעשה האם סאן תוכל לקבל לידיה את מניות משפחות המייסדים.