אוניברסיטת בר-אילן נבחרה להקים את בית-הספר לרפואה בגליל

האוניברסיטה, שמשוועת להקמת בית-ספר לרפואה כבר משנות ה-70, גברה במכרז על הצעה משותפת של הטכניון ואוניברסיטת חיפה ■ עלות ההקמה, כולל מכון מחקר, שכונות מגורים ומסחר - מיליארד שקל

הוועדה המקצועית להקמת בית-הספר לרפואה החמישי בישראל, בראשות פרופ' אהרון בית הלחמי, בחרה לפני שעה קלה הערב (א') פה אחד באוניברסיטת בר-אילן כמוסד שיקים את בית-הספר החדש בגליל. הוועדה, שמונתה על-ידי המועצה להשכלה גבוהה (מל"ג) בדצמבר 2007 בחנה מאז יוני האחרון את את ההצעה שהגישה בר-אילן והצעה משותפת של הטכניון (המחזיק כבר בבית-ספר לרפואה) ואוניברסיטת חיפה.

בר-אילן, שמשוועת לבית-ספר לרפואה כבר משנות ה-70, תקים את בית-הספר המיועד בשטח המוניציפאלי של העיר צפת ותציע 3 תוכניות לימודים: ארבע שנתית (קצרה), שש שנתית (רגילה) ותואר משולב (MD Ph.D). בית-הספר החדש יהיה החמישי במספר, כשכיום פועלים בתי-ספר לרפואה בטכניון, באוניברסיטה העברית, באוניברסיטת תל-אביב ובאוניברסיטת בן-גוריון שבנגב.

יש לציין כי זכייתה של בר-אילן עדיין טעונה אישור של מליאת המל"ג בראשות שר החינוך ויו"ר המל"ג, גדעון סער. השר ציין הערב כי "הקמת בית-הספר לרפואה בגליל מהווה עוגן התפתחותי חשוב לעיר צפת בפרט ולגליל בכלל, דבר שימשוך אליו אוכלוסיות איכותיות". יו"ר הוועדה לתכנון ותקצוב (ות"ת), פרופ' מנואל טרכטנברג, שהיה חבר בוועדה המקצועית, ציין הערב כי "מדובר בוועדה ששקדה במשך תקופה ארוכה על הכנת התשתית להקמת בית-הספר. בפני הוועדה עמדו שתי הצעות מאוד ראויות ואיכותיות. מה שעמד לנגד עיני הוועדה זה הפן המקצועי והפן של פיתוח הגליל מכיוון שבית-הספר לרפואה הנו פרויקט בעל חשיבות לאומית".

ההחלטה על הקמת בית-הספר לרפואה התקבלה כבר לפני כ-5 שנים לאחר שמספר ועדות מקצועיות התריעו על מחסור צפוי ברופאים בישראל. כך, למשל, דו"ח ועדת פזי שפורסם באוקטובר 2002 קבע כי משנת 2010 יש להכפיל את מספר הסטודנטים לרפואה כדי למנוע ירידה במספר הרופאים החל מ-2017. גם דו"ח ועדת הלוי מיוני 2007 ציין את המחסור הצפוי ברופאים ועל-פי מסקנותיו, מחסור זה צפוי החל מ-2015. בנוסף, בית-הספר לרפואה בגליל אמור להוות עוגן לאוניברסיטה שעתידה לקום באזור.

במשרד לפיתוח הנגב והגליל תולים תקוות רבות בהקמת בית-הספר לרפואה בגליל ומאמינים שהוא יהווה מוקד משיכה לאוכלוסייה איכותית לצפון ולפיתוח שוק התעסוקה והתשתית הרפואית באזור. יש לציין כי לאחרונה הועברו מיליון שקל להכנת פרוגרמה לשטח בו יוקם בית-הספר לרפואה, מכון מחקר צמוד, שכונות מגורים ומרכזים מסחריים. כמו כן, הוחלט על הצבת מבנים יבילים סמוך לבית-החולים זיו בצפת, בהם ילמדו הסטודנטים בשלב הראשון. השר לפיתוח הנגב והגליל, סילבן שלום, מאמין כי כבר בשנת הלימודים האקדמית הבאה, באוקטובר 2010, ניתן יהיה לפתוח את שנת הלימודים. "אני מברך על ההחלטה שנפלה הערב. מדובר בהחלטה שתוביל לשינוי דרמטי בגליל. דרשתי מהמל"ג שהנושא יוכרע החודש כדי שכבר באוקטובר 2010 נוכל לפתוח את שנת הלימודים - וכך יהיה".

עלות הקמת בית-הספר לרפואה בגליל, שלצדו יוקם מכון מחקר ושלל שירותים אזרחיים וקהילתיים, מוערך על-ידי גורמים שונים בכמיליארד שקל. האומדן הזה מביא בחשבון עלות הקמת מבנים, בניית תשתיות, בניית מעונות סטודנטים ושכונות מגורים וכיוצא בזאת.

מאוניברסיטת בר-אילן נמסר בתגובה כי "בר-אילן גאה על ההחלטה של הוועדה המקצועית להטיל עליה את הקמת בית-הספר לרפואה בגליל. בר-אילן תשקיע את כל מרצה לבנות בית-ספר מקצועי שימשוך אליו חוקרים ותלמידים מן הארץ ומן העולם. ליד בית-הספר יקום מרכז למחקר רפואי ומסביבו, על-פי המתוכנן, תקום עיר שלמה. תוכניות אלה יביאו לפיתוח הגליל ולקידום הרפואה בצפון".