ורמוס: "אפשר להשיג יותר אם לוחצים על בעל השליטה"

גלובס tv מנכ"ל פסגות בפורום הסדרי חוב שערכה מידרוג: "ההסדר באפריקה מאוד הוגן; האג"ח החדשות בטוחות" ■ "אפריקה ישראל החדשה תהיה פחות ממונפת"

"האג"ח החדשות של אפריקה יהיו הרבה יותר בטוחות מהישנות כי זו חברה שהיקף ההתחייבויות שלה יותר קטן וההון העצמי שלה יותר גדול. אפריקה ישראל החדשה תהיה פחות ממונפת. האג"ח הללו גם יתנו ריביות יותר גבוהות ובהסדר המפורט ייקבעו גם אמות מידה פיננסיות (קובננטס). ההסתברות שהאג"ח הללו ייפרעו היא יותר גדולה". את הדברים האלה אמר היום (ב') רועי ורמוס, מנכ"ל בית ההשקעות פסגות, בפורום הסדרי חוב שערכה מידרוג, שם הוא התייחס לסוגיית הסדר החוב באפריקה ישראל.

כזכור, ורמוס נקט בקו האגרסיבי ביותר מול אפריקה במו"מ על הסדר החוב ואף איים לפרק את החברה במידה ובעל השליטה, לב לבייב, לא יכניס את היד לכיס ויזרים הון. המתווה הראשוני למו"מ שפרסמה אפריקה לא כלל בכלל הזרמת הון אישי על ידי לבייב, אולם מאז, כידוע, זרמו מים רבים ובסופו של התהליך לבייב התחייב להזרים 750 מיליון שקל במסגרת הנפקת זכויות.

"כשאפריקה הודיעה על כוונתה ללכת להסדר ב-30 באוגוסט, היה ברשותה הון עצמי של 800 מיליון שקל למול אג"ח בהיקף של 7.5 מיליארד שקל וחובות לבנקים בהיקף של כחצי מיליארד שקל (בלי להתחשב בחובות האישיים של ממורנד, החברה הפרטית של לב לבייב)", הוסיף ורמוס. "אמרנו שאנחנו לא מוכנים ל'תספורת'. אם בעל השליטה מעוניין להמשיך לשלוט הוא יידרש להזרים הון. הרעיון היה לאפשר לחברה לפעול לאורך זמן ולהוריד את רמת המינוף, כדי שהיא תוכל לממש את הנכסים שלה תוך כדי שמירה על הערך המוסף של לבייב כבעל שליטה אם הוא קיים או לא ועל זה ניתן לקיים דיון נפרד כבעל השליטה".

לאחר שההסדר באפריקה כבר כמעט והושלם במלואו וכל הקלפים מונחים על השולחן, ורמוס נדרש לשאלה האם מצבם של מחזיקי האג"ח, קרי המוסדיים בעיקר, הורע או הוטב בעקבות ההסדר. ורמוס כמובן טען כי מצבם של מחזיקי האג"ח הוטב כמעט בכל סעיפי ההסדר. כך, למשל, הוא ציין כי ההון העצמי של החברה יגדל ל-4.45 מיליארד שקל מ-800 מיליון שקל, היקף האג"ח יירד מ-7.5 מיליארד שקל ל-4.6 מיליארד שקל והריבית המשוקללת שלהן תעלה מ-4.9% ל-6.5%. כזכור, במסגרת ההסדר יומרו סדרות האג"ח הקיימות לשתי סדרות חדשות שיישאו פחות חוב.

"אפשר להשיג יותר מבעל השליטה אם לוחצים עליו"

"ההסדר מאוד מאוד הוגן", אמר ורמוס. בהתייחסו לשני סעיפים נוספים בהסדר שדווקא פוגעים במחזיקי האג"ח, קרי העלייה במח"מ של האג"ח והמרת חלק מהחוב למניות, אמר ורמוס כי גם בסעיפים אלה יש חדשות טובות עבור מחזיקי האג"ח.

"מח"מ החוב הוא הנקודה החלשה בהסדר", ציין ורמוס. "יש כאן הרעה למחזיקי האג"ח כי החוב פרוס ליותר שנים. המח"מ המשוקלל הוא 5.3 שנים אחרי ההסדר מול 3.6 לפניו. אך אנו חושבים שבסופו של דבר אין כאן הרעה כי אנו מאפשרים לאפריקה לפעול ולהשביח נכסים".

על המרת 1.9 מיליארד שקל מהחוב למניות אמר ורמוס: "נכון שמי שקנה אג"ח וממירים לו למניות זו מעין פגיעה כי במניות יש יותר סיכון, אך מצד שני יש גם יותר סיכוי לאפסייד. אמרנו לאפריקה: 'אתם לא משלמים את החוב? אז אנחנו רוצים להיות חלק מהאפסייד העתידי ולהיות חלק מבעלי המניות'. בארה"ב בעל השליטה אומר: 'אין לי כסף', ומחזיקי האג"ח מוותרים לו ;ואז, כשיש גאות הוא חוזר למעלה ונהנה מהאפסייד במניות. כאן, אם תהיה גאות והלוואי שתהיה גאות, גם אנחנו נהנה מהמניות".

ורמוס התייחס גם לפן התקשורתי שליווה את המו"מ מול אפריקה. הרעש התקשורתי כלל גם התקפה של פסגות על אפריקה ואיומים לפרק את החברה עם לבייב לא יזרים הון מכיסו. לדבריו, "שאלו אותנו מדוע לא סגרנו את הדברים בחדרים סגורים, בלי כל הרעש מסביב. התשובה היא שכאשר אתה מנהל כסף של אחרים, השקיפות חשובה מאוד ואתה חייב להם את זה. בישראל, אפשר גם להשיג תוצאות טובות יותר אם לוחצים על בעל השליטה".