יו"ר סמסונג שהורשע יסייע לקוריאה לזכות באירוח אולימפיאדת החורף

לי קון הי, שהוביל את סמסונג בתקופה שבה הפכה ליצרנית הטלוויזיות הגדולה בעולם, הוא חבר הוועד האולימפי הבינלאומי ■ משחקי החורף האולימפיים ייערכו בשנת 2018

המיליארדר הדרום-קוריאני לי קון הי, יו"ר קבוצת סמסונג לשעבר, שהורשע בעבירות מס, קיבל חנינה נשיאותית כדי לאפשר לו לעמוד בראש הוועד שיוביל את הקמפיין שלדרום קוריאה לאירוח משחקי החורף האולימפיים שייערכו בשנת 2018.

הנשיא, לי מיונג בק, העניק את החנינה כדי לסייע למדינה לזכות באירוח המשחקים, מסר אתמול (ג') בסיאול שר המשפטים לי קווי נאם. דרום-קוריאה מעוניינת לארח את המשחקים בפיונגצ'אנג. לי קון הי, שהוביל את סמסונג בתקופה שבה הפכה ליצרנית הטלוויזיות ושבבי הזיכרון הגדולה בעולם, הוא חבר הועד האולימפי הבינלאומי.

לא עוזר לדימוי

לי, 67, זכה בחנינה גם בשנות ה-90 מהרשעה שהוא שיחד שני נשיאים לשעבר בדרום-קוריאה. בשנה שעברה הוא הודיע שישעה את כל פעילותו בוועד האולימפי הבינלאומי עד שבעיותיו המשפטיות ייפתרו. גם צרפת העניקה חנינה לחבר ועד אולימפי כדי לחזק את מאמציה לארח אולימפיאדת חורף.

"זה לא עוזר לשפר את הדימוי הלאומי של דרום-קוריאה, שבה אפשר בקלות להעניק חנינות לאנשי עסקים מורשעים, ולאפשר להם לפעול ללא כל הגבלות", אמר קים סנג ג'ו, מנהל שדולה של בעלי מניות שנקראת "סולידריות לרפורמות כלכליות". לדעתו, "העזרה לדרום-קוריאה לזכות באירוח המשחקים היתה רק תירוץ למתן החנינה".

סמסונג אלקטרוניקס קידמה בברכה את החנינה. דובר התשלובת מסר שהיא מצפה שהיו"ר לשעבר "יקדיש את כל מרצו" לקידום מועמדות דרום-קוריאה לאירוח אולימפיאדת החורף. הוא לא ידע לומר אם לי יוכל לחזור לתפקיד ניהולי בסמסונג. סמסונג היא הקבוצה התעשייתית הגדולה בדרום-קוריאה, עם 63 חברות בנות ונכסים בשווי 149 מיליארד דולר נכון לאפריל השנה.

לשפר את הסיכוי

ועדת המועמדות לאירוח המשחקים בפיונגצ'אנג ב-2018 ביקשה את החנינה כדי לשפר את סיכויי האירוח, לאחר שני ניסיונות כושלים בעבר. סקרי דעת הקהל במדינה הראו שיותר דרום-קוריאנים תומכים בחנינה הנשיאותית מאשר מתנגדים לה.

לי ניהל את קבוצת סמסונג במשך יותר מ-20 שנה לפני פרישתו בשנה שעברה. סמסונג היא אחת מתשע שותפות אולימפיות בינלאומיות שנותנות חסות למשחקי החורף בוונקובר בשנה הבאה ולאולימפיאדת לונדון בשנת 2012.

ב-2006 העניק נשיא צרפת דאז, ז'אק שיראק, חנינה לגי דרו, שר ספורט לשעבר, שנידון ל-15 חודשי מאסר על תנאי באשמת שחיתות, כדי שהוא יוכל לחזור לכהן בוועד האולימפי של צרפת.