יש עוד כמה הזדמנויות לנצל

רגע לפני שמסתיימת שנת המס, קבלו מספר טיפים כלכליים - למשל להקדים הוצאות

שלום חברים. אנחנו עדיין בשיחה על חגיגות סוף השנה - לא אלה של הלוח הגרגוריאני, כי אם חגיגות ניקוי המס וניקוי השולחן.

נפתח בתזכורת: כל הכלים הפתוחים לכם לקראת סוף השנה מיועדים וצריכים להיות מתוכננים ומאורגנים כבר מתחילתה של השנה, כך שבסיום קריאת הטור אתם מוזמנים ללכת וליישם - ולא לחכות לשיחה שלנו בסוף השנה הבאה.

בראש ובראשונה, ולפני שמתייחסים לכלים פיננסיים וחשבונאיים, חשוב שנמקד עצמנו בהחלטות: לאילו הרגלים הרסניים שלנו אנו מתחייבים לשים סוף?

דוגמאות? לא חסר. אחד יבחר לשים סוף להרגלי הדחיינות שלו, או לוויתור העצמי המאפיין רבים מאיתנו וגורם לנו לחיות משריפה לשריפה ומדחוף לדחוף, במקום לחיות מתוך איכות ולנוע מאחריות לאחריות.

אחר יבחר לשים קץ אחת ולתמיד להרגל המגונה שלו להפר באופן עקבי את כל ההסכמים שלו עם עצמו, כמו החלטתו פעם אחר פעם לתכנן פעולות שיווקיות ומאוחר יותר להיכנע להרגלים ולהתחמק מעימות.

אפשר גם לשים סוף לדברים מיידיים, פיזיים ופשוטים יותר. לשים סוף לעישון, לקניות אמוציונליות וכן הלאה. אם נשכיל לשים סוף לאלה, כל סוף ייראה לנו התחלה.

עכשיו למספר טיפים כלכליים:

* להקדים הוצאות: עבור אלה מאיתנו שבניתוח פעילותם מזהים כי הם נמצאים במגמת התפתחות והגדלת הכנסות, בעוד שהשנה החולפת היתה איטית יחסית - זה הזמן לבדוק הוצאות הכרחיות שעלינו להוציא בחודשים הקרובים ממילא, כמו הוצאות פרסום, שיווק וכדומה, או אפילו הוצאות שכר ותשלומים לספקים קבועים, ולהקדים את ההוצאה ולבצע אותה עוד בשנת המס הנוכחית.

גם כשבבדיקה שלנו מתברר כי היתה לנו שנה עסקית מצוינת שתשלומי מס מכובדים לצידה - כדאי להקדים הוצאות לשנת המס הנוכחית. לפעמים אפילו כדאי לבדוק עם חלק מלקוחותינו את האפשרות, במקרה שנוח להם, לדחות תשלומים המיועדים לנו שאמורים להשתלם לנו לשנת המס הבאה.

* הלוואת גישור: כמובן שבמקרים כאלה חובה לבדוק את תזרים המזומנים ולהתאים את ההוצאה לאפשרויות. כאשר דחיית המס היא משמעותית ומדובר בסכומים גדולים, שווה גם ליטול הלוואות גישור קצרות מועד מהבנק.

* הטבות מס: בנוסף לכך, גם אם שכירים אתם, עוסקים מורשים או בכירים בעלי שליטה, לכל אחד מאיתנו העמידה המדינה שורה של הטבות מס המיועדות לעודד חיסכון לטווח ארוך.

בקרב העצמאים שבינינו זה הזמן לוודא עם רואה החשבון מהם הכלים העומדים לרשותנו, מהי ההכנסה המזכה ומה מומלץ לנו לעשות.

אך גם לשכירים בינינו חשוב לדעת כי המדינה מאפשרת לנו להפקיד הפקדות חיסכון לטווח ארוך ולזכות בהטבות כמו זיכוי וניכוי על-פי סעיפים 45 ו-47 לפקודת מס הכנסה, בעבור אותם רכיבי שכר שאינם מבוטחים במסגרת תוכנית הפנסיה שלהם. הטבה זו יכולה להגיע לסכומים נכבדים.

* זכויות רטרואקטיביות: אם נמנעתם מלבדוק או לנצל את זכויותיכם עד היום, חשוב שתדעו כי פקודת המס מאפשרת קביעת זכויות רטרואקטיבית על שנים עברו.

אני ממליץ בחום להתייעץ בבעל מקצוע ולבדוק כי אתם מנצלים או ניצלתם את כל זכויותיכם. במסגרת זו חשוב גם לבדוק את זכאותכם ואת האפשרויות הגלומות בקרנות ההשתלמות.

* ניירות ערך: סוף השנה הוא גם זמן לבדוק האם נכון לכם בעיתוי זה לקזז מחבות המס שלכם הפסדים בניירות ערך (חס וחלילה!) שנגרמו לכם בשנת המס הנוכחית.

* הפרשה לפיצויים: כלי נוסף העומד בפני מעסיקים הוא הפרשה לחובות פיצויים בגין שכר עובדים. ייתכן שאתם מעסיקים עובד זה מספר שנים, והשנה העליתם את שכרו ב-1,000 שקל. בו ברגע נוצר הלכה למעשה חוב פיצויים שלכם לעובד הזה, במקרה שתפטרו אותו או שהוא יתפטר בנסיבות המזכות אותו בפיצויי פיטורים, בגובה של 1,000 שקל כפול שנות עבודתו של העובד.

כך שאם אתם מעוניינים ליצור הוצאות מוכרות נוספות עוד בשנת המס הנוכחית, הפרשה שכזו לקרן הפנסיה של העובד תוכר לכם למס במלואה עוד בשנת המס הזו.

אני מאחל לכולנו שהסוף הזה הוא התחלה של דרך מעולה, חדשה ואופטימית.

נשתמע בשבוע הבא.

אלון גל הוא מנחה התוכנית "משפחה חורגת", מנכ"ל ובעלים של חברת האימון "תות תקשורת ותוצאות"