גוגל לחברות המדיה: העבירו את התכנים המקוונים שלכן ל-YouTube

ענקית ההחיפוש באינטרנט שואפת לעצב מחדש את מפת הפרסום המקוון: "הרעיון שפרסום ברשת שונה משאר הסוגים הולך להיעלם"

בכירים בגוגל טוענים כי הצעד הנבון עבור חברות התקשורת הוא להעביר את התכנים המקוונים שלהם ל-YouTube, ולא לנסות לפתח מיזמים משלהן, דוגמת האתר Hulu שבו משתפות פעולה הרשתות NBC, פוקס, ABC ועוד, ומיזם "טלוויזיה בכל מקום" של חברות הכבלים האמריקניות.

לדברי ניקש ארורה, נשיא הפיתוח העסקי של גוגל, "בשלב כלשהו זו תהפוך להיות הבחירה המשתלמת ביותר עבורם".

עם זאת, ארורה מחמיא לניסיונות של חברות המדיה בארה"ב ליישם את המודל העסקי של הטלוויזיה בכבלים גם ברשת, באמצעות הצעת תכנים בלעדיים למנויים בתשלום.

דייויד יון, סגן נשיא גוגל לשותפויות אסטרטגיות, מעריך כי Hulu, כמו גם מיזם "טלוויזיה בכל מקום", נמצאים עוד בחיתוליהם, ומקווה כי גוגל תצליח להפוך את המפעילות של מיזמים אלה לשותפות עסקיות שלה.

רואים שינוי בשוק המודעות

מטרת-העל של ארורה ויון, בשם גוגל, היא לעצב מחדש את מפת הפרסום באינטרנט, כדי להגדיל את הנתחים מתקציבי הפרסום המוקצים למפעילות של מנועי חיפוש מקוונים, שוק שבו גוגל שולטת.

"הרעיון שהפרסום ברשת שונה משאר סוגי הפרסום הולך להיעלם בשנים הקרובות", אומר ארורה. "אנשים יפסיקו לדבר על פרסום ברשת, וידברו פשוט על פרסום. הרי כל מדיות הפרסום האפשריות - רדיו, טלוויזיה ודפוס - כלולות באינטרנט, ולכן ההגדרות הללו אינן רלוונטיות".

ארורה, שעד לאחרונה ניהל את חטיבת אירופה, המזרח-התיכון ואפריקה של גוגל, אומר כי בחברה "כבר מתחילים לראות שינוי מסוים בשוק מודעות הפרסום הגרפיות".

עד לא מזמן, פרסומות מקוונות נמכרו על בסיס משא-ומתן פרטני עם כל אתר בנפרד. גוגל, שמאז שרכשה את חברת דאבלקליק המפתחת טכנולוגיות לשיווק דיגיטלי, מציעה למפרסמים שירותי מיקוד לקוחות על בסיס איסוף מידע במספר אתרים, ובכך גרמה לשינוי בהרגל הזה.

לדברי ארורה, "בעתיד אתרים יוכלו עדיין למכור שטחי פרסום בעמודים הראשיים שלהם, אך יהיו גם מודעות פרסום רבות שלא ישתלם להם למכור על בסיס עצמאי".

לדברי יון, "היחסים עם ספקיות התוכן הולכים ומתחממים. מתוך 4 האלמנטים הדרושים כדי להפוך פרסום לצד סרטוני וידיאו ברשת לרווחי - תוכן, טכנולוגיה, הפקה ומכירות - גוגל שולטת כבר בשלושה".

ארורה ויון מפגינים ביטחון בגידול בהכנסותיה של גוגל מפרסום מקוון בעתיד, ומצהירים כי החברה עומדת לגייס כוח-אדם נוסף בחודשים הקרובים כדי לעמוד בהיקף העבודה.

שוק הפרסום באינטרנט בכלל, ושוק הפרסום לצד תוכני וידיאו ברשת בפרט, עושה עדיין את צעדיו הראשונים. כדי לנצל את הפוטנציאל הטמון בו סבור ארורה כי "כל המערכת האקולוגית צריכה להשתנות".

אולם, ארורה מציין כי כרגע גוגל אינה מעוניינת להפוך לספקית תוכן בעצמה. "אחרי הכול, אנו עדיין חברת טכנולוגיה, וזה מה שאנו עושים הכי טוב", הוא אומר.