"שריג הבין מיד את גודל הסערה ושהוא בעצם נקרא למילואים"

כך אומר בכיר באוצר על המינוי המפתיע של פרופ' עודד שריג לממונה הבא על שוק ההון, ביטוח וחיסכון באוצר ■ סגן שר האוצר, יצחק כהן: "תפקיד הרגולטור הוא לשמור על עצמאותו ועוצמתו של אגף שוק ההון"

פרופ' עודד שריג הוא הממונה הבא על שוק ההון, ביטוח וחיסכון במשרד האוצר. שריג צפוי להיכנס לתפקיד במהלך ינואר 2010, עם פרישתו של הממונה הנוכחי, ידין ענתבי. כך הודיע אמש משרד האוצר. כך, לאחר שלושה ממונים שמונו לתפקידם מתוך האגף, מאז מינויו של דורון שורר לתפקיד ב-1996, מינה שר האוצר יובל שטייניץ איש חיצוני לתפקיד. מינויו של שריג כפוף לאישור הוועדה למינויים בכירים של נציבות שירות המדינהולאישור הממשלה.

הפנייה הרשמית הראשונה לשריג נעשתה לפני כחמישה ימים בלבד, בסוף השבוע האחרון. על הפנייה ידעו רק שלושת בכירי האוצר: שר האוצר עצמו, שטייניץ, סגן שר האוצר, איציק כהן, ומנכ''ל המשרד חיים שני, כאשר יתר בכירי המשרד שמעו על המינוי לראשונה רק לאחר שפורסם ברבים.

"פרופ' עודד שריג הוא האיש הנכון במקום הנכון ובעיקר בזמן הנכון", אומר סגן שר האוצר יצחק כהן, הממונה במשרד על שוק ההון ורשות המסים. בין היתר אמר כהן, כי התפקיד של רגולטור בשוק ההון הוא "לקיים הרמוניה מקסימלית עם שני הרגולטורים הנוספים במשק ולשמור על עצמאותו ועוצמתו של אגף שוק ההון בתוך משרד האוצר, כפי שהיה עד היום".

מסע שכנוע קצר

גורמים המעורבים בתהליך מסרו ל"גלובס" כי מסע השכנוע היה קצר להפליא. "הוא הבין מיד את גודל הסערה ושהוא בעצם נקרא למילואים", סיפר בכיר באוצר שהיה מעורב בהליך הבחירה.

למרות שביעות הרצון מהמינוי של שריג, בצמרת האוצר מוטרדים ממה יעלה בגורלם של שני המועמדים הפנימיים, המשנה לממונה יואב בן אור וסגן בכיר לממונה אריק פרץ, שלא נבחרו. באוצר חוששים שבעקבות אי מינויים השניים יעזבו את המשרד "בתקופה כה קריטית".

בשוק הביטוח המינוי התקבל בהפתעה, כשרבים לא מכירים את שריג. עם זאת, בתחום הבנקאות, ובמיוחד בבנק הפועלים בו משמש שריג כדירקטור, מפרגנים לו ומספרים שמדובר באדם מקצועי מאוד בניהול סיכונים ובשוק ההון, ומציינים כי מדובר במינוי מוצלח של אדם בעל ניסיון והיכרויות בינלאומיות כמרצה. יאיר סרוסי, יו"ר הפועלים, מסר היום כי הוא "מברך על המינוי המקצועי המוצלח של פרופ' עודד שריג".

4 רגולטורים חיצוניים

לאחר מינוי שריג, ארבעת הרגולטורים הפיננסיים יהיו כולם חיצוניים ולא רגולטורים שצמחו מתוך המערכת. כך, רוני חזקיהו, הממונה על הבנקים בבנק ישראל, הגיע לתפקידו מתפקיד ראש החטיבה העסקית בבנק דיסקונט; פרופ' זוהר גושן, יו"ר רשות ני"ע, אקדמאי מוביל בעל מומחיות בינלאומית בדיני ני"ע; ורונית קן, הממונה על ההגבלים העסקיים, שקודם למינויה צמחה במשרד התמ"ת. מינוי זה מצטרף גם לשורת מינויים חיצוניים אחרים שהוביל שטייניץ מאז מונה לשר האוצר, בראשם מינוי חיים שני, איש היי-טק ולשעבר מנכ"ל נייס, למנכ"ל האוצר.

שריג אינו המועמד החיצוני היחיד שמינויו נבחן על ידי שטייניץ. בסוף נובמבר סירבה ענת לוין, משנה למנכ"ל מגדל ומנהלת ההשקעות והאשראי בקבוצה, לקבל את התפקיד, כשקודם לה נבחנו עוד כמה מועמדים חיצוניים, בהם גיל גרשלר. על כל פנים, המינוי התמהמה זמן רב מדי, מה שגרם לאי שקט באגף שוק ההון. זאת מכיוון שענתבי הודיע כבר ביוני על כוונתו לעזוב את המשרד והסכים להאריך את כהונתו עד סוף נובמבר. ואולם, לאחר שגם בחלון הזמנים הרחב כאמור לא נמצא לו מחליף הוא נעתר לבקשת השר והאריך בשנית את כהונתו עד סוף 2009.