מינוי של אין ברירה?

האם עודד שריג יהפוך בן לילה מדירקטור רך לבב לרגולטור תוקפני?

שלשום בשעה 11 בלילה, שעה מוזרה לכל הדעות, שלף שר האוצר יובל שטייניץ שפן מהכובע ומינה את פרופ' עודד שריג לממונה החדש על שוק ההון. התגובות לא איחרו להגיע. הנה אחת מהן, של בכיר בשוק הון הידוע באינטגריטי שלו: "הוא בחור נחמד, תיאורטיקן, לא איש שטח שיודע מאיפה הביוב יוצא, הגיעו ימי הפרופסורים".

לפני חצי שנה, כאשר שאלנו בכיר במשרד האוצר מדוע נבחר עורך דין מסחרי ספוג ניגודי עניינים לעמוד בראש ועדה חשובה בשוק ההון (ועדת חודק), אמר לנו הבכיר כי "הוא לפחות הגיע מהשטח. מה עדיף? שנבחר אקדמאי מנותק מהמציאות". עכשיו אקדמאי אחר מתמנה לתפקיד הרגולטור של שוק ההון. שום דבר בקורות חייו של שריג לא מרמז שהוא איש ביטוח, איש שוק הון, התנסה בניהול, מכיר רגולציה, בקי בביטוח פנסיוני - ודווקא הוא יהיה המפקח על שוק ההון הישראלי.

שטייניץ מהמר

הבחירה של שטייניץ היא הימור. שטייניץ רצה מאוד אדם שהגיע מהשטח, כזה שידע להתמודד עם מנהלי הגופים המוסדיים בגובה העיניים, ומכיר את השטיקים והטריקים שלהם. מינוי ברמתו של רוני חזקיהו שהגיע מדיסקונט לבנק ישראל. אבל במקום איש שטח מביא שטייניץ אקדמאי שירד ממגדל השן, שהשטח שלו זה מסדרונות האוניברסיטה. גם הליך הבחירה מוזר, שטייניץ דחה בזמנו את ההצעה להקים ועדת איתור, התמהמה עם ההחלטה עד הרגע האחרון ואז הוא ממנה בחופזה ובחשכת הלילה אדם לא מוכר, ללא דיון ציבורי מתאים, ללא בדיקה מעמיקה.

אומרים לנו ששריג מכיר את המגזר העסקי מתוקף היותו דירקטור. אבל המעבר מדירקטור לתפקיד ניהולי רגולטורי בכיר הוא קשה מאוד. שריג ישב כל הקריירה שלו ביציע, עכשיו הוא יורד למגרש והופך להיות חלוץ מרכזי. בעיה אחרת היא הקבוצה אותה יוביל. סביר להניח שיואב בן אור יפרוש ואריק פרץ זמן קצר אחריו, אולי כמה חודשים, אולי פחות. עזיבתם של בכירי אגף שוק ההון תקטום את עמוד השדרה המקצועי של האגף ותהפוך אותו לנכה.

מטמורפוזה מעניינת

ועוד עניין. שריג חבר בדירקטוריון בנק הפועלים, אותו דירקטוריון שחטף על הראש בשנתיים האחרונות שוב ושוב על רפיסות וממשל תאגידי ועלילותיו כתובות בדו"חות הבדיקה המיוחדים של רשות ניירות ערך ובנק ישראל. שריג, לא מיותר לציין, גם היה חבר בוועדת האיתור המפורסמת שבחרה למנכ"ל את ציון קינן. זו מטמורפוזה מעניינת. האם נראה את שריג הופך בן לילה מדירקטור רך לבב לרגולטור תוקפני?

אין ויכוח ששריג הוא אדם ראוי מאוד, פרופסור מכובד למימון וניהול סיכונים הנהנה מיוקרה בינלאומית. אבל שום דבר בחייו המקצועיים לא הכין אותו לתפקיד רגולטור, קשה לנו לראות אותו מתמודד עם מחאת האופנוענים, סוגיות בביטוחי בריאות או להבדיל מלכלך את ידיו בפוליטיקה הפנימית העקובה מדם של משרד האוצר ומתמודד עם חברי כנסת פופוליסטיים.

גם זוהר גושן הגיע מהאקדמיה. ואכן גושן ברשות ניירות ערך הוא הצלחה מוכחת אבל רשות ניירות ערך היא אורגן מתפקד, חזק, עם צוות מקצועי עתיר ידע ועוצמה ארגונית. אגף שוק ההון לעומתו הוא הגוף הרגולטורי החלש ביותר. האגף סובל מתת משאבים, תת הסדרה, אכיפה לקויה וחוסר הרתעה מול המפוקחים, כל זאת כשהוא מפקח על שוק הון שמתנהל כמו "שכונה", בה הביוב זורם ברחובות. ללא תרבות ציות, ללא עכבות וללא אתיקה.

שוק ההון זקוק לאדם שידע להפשיל שרוולים וללכלך את ידיו בבוץ. שריג אדם ראוי, בהחלט ראוי, אבל האם הוא מתאים? אומרים לנו ששריג ילמד, אין בלבנו ספק שהוא ילמד אבל את שכר הלימוד נשלם כולנו.