מה שלא הורג - מחשל

רק עכשיו מתחילים להתברר ממדי התוכנית לפילוג קדימה

רק עכשיו מתחילים להתברר ממדי התוכנית לפילוג קדימה. הקונספירציה הרחיקה עד כדי הבטחת תפקידים גם במוסדות הלאומיים: הבונדס, מפעל הפיס וקק"ל, מינויי שגרירים ותפקידי סגני שרים כפיצוי לח"כים בליכוד. ולמרות זאת המהלך נכשל

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, סיים את נאומו ביום ג' במרכז הליכוד ב-20:01. שתי דקות אחר-כך, צוותי הטלוויזיה כבר קיפלו את הבסטה. זה לא היה התכנון המקורי של נתניהו. הוא רצה להגיע למרכז הזה כמנצח הפוליטי הגדול, עם שבעה (לפחות) מחברי קדימה על הבמה, כשכל המרכז מריע לגאונות הפוליטית שלו ומהדורות החדשות של שמונה בערב מעבירות בשידור חי את נאום ראש הממשלה, שביצר עוד יותר את הקואליציה הענקית שלו.

אבל במקום לחגוג את פירוק קדימה ולככב במהדורות החדשות כתפאורה מאחורי נתניהו בגני התערוכה, כמה דקות אחר-כך כבר היו חברי המרכז בחנייה. מי שהספיק להגיע הביתה מוקדם ודאי צפה ב"אח הגדול", שם הוכנסו השבוע לבית חמישה דיירים חדשים. גם נתניהו רצה לצרף השבוע דיירים חדשים, אבל בניגוד להפקה של "קשת", ששמרה בסוד על זהות הדיירים עד הרגע האחרון, בליכוד רצו לספר לחבר'ה ונותרו בלי פורשים, ועם ביקורת נוקבת מבפנים ומבחוץ. המחשבה ידי אומן, הביצוע ידי קבלן.

רק עכשיו, כמה ימים אחרי, מתחילים להתברר ממדי התוכנית לפילוג קדימה. הקונספירציה הרחיקה לכת עד כדי הבטחת תפקידים גם במוסדות הלאומיים: הבונדס, מפעל הפיס וקק"ל, מינויי שגרירים, תפקידי סגני שרים כפיצוי לח"כים בליכוד וג'ובים במעגלים נרחבים יותר. ולמרות זאת המהלך נכשל.

בליכוד תפסו השבוע את הראש. הכישלון של המהלך שהתנהל בחשאיות חודשים רבים, צורב יותר ממה שנדמה. כשלמהלך המורכב הזה היו שותפים כל-כך הרבה קודקודים - נתניהו, ליברמן, ברק, ישראל כץ, אלי אפללו, וגם היועץ הפוליטי של רה"מ, שלום שלמה, שקיימו במשך ארבעה חודשים שיחות אינטימיות עם למעלה מ-17 ח"כים פוטנציאליים, אף אחד לא האמין שאפשר ליפול.

אדריכלי התרגיל התגלו כאדריכלי הפיאסקו. ההתנהלות החובבנית, והיציאה החפוזה והלא מבוקרת לתקשורת, פגעה בסופו של דבר בכולם. גם כל הטינופת יצאה החוצה, וגם אין תוצאה.

הדבר שנתניהו הכי חושש ממנו עכשיו הם הסקרים. האם העובדה שבמקום להוביל מהלכים משמעותיים כמו מו"מ עם סוריה, או הפלסטינים, יצטייר בעיני הציבור כעסקן קטן שעסוק במעבר של שבעה ח"כים קטנים מקדימה לליכוד.

חבל ההצלה של קדימה

קריאתו של נתניהו בסוף השבוע שעבר לציפי לבני להצטרף לממשלה, שנראתה בהתחלה כתרגיל מבריק, הפכה מהר מאוד למטופשת. בסופו של דבר היא רק שימשה כחבל ההצלה של קדימה.

יו"ר האופוזיציה למדה השבוע שמה שלא הורג - מחשל. מעמדה התערער קשות. כישלון המהלך עשה טוב לקדימה בדיוק כמו שמלחמת לבנון עשתה טוב לצה"ל. היא ספגה מכה, התגלו תקלות, מחדלים, ועכשיו אפשר להתחיל לתקן.

כמו שזה נראה, לבני ישר נכנסה לפעולה. אחרי שהצהירה אצל אברי גלעד ש"אנשים לא חשובים, הנושאים חשובים", נצפתה השבוע יו"ר קדימה כשהיא מנפנפת לח"כ עתניאל שנלר לשלום במזנון, מבליחה לרגע לפינת העישון להסתודד עם גדעון עזרא, ישבה במזנון עם מאיר שטרית, חברי כנסת שספק אם בכלל זכרה שהם חברים בסיעה שלה ומחוזות שלא ידעה שקיימים מחוץ ללשכתה. ערב קודם עוד חיפשו עוזריה את מספרי הטלפון של הח"כים האלמונים עבורה.

לבני מתנהגת כמו מתמודדת שסומנה להדחה בתוכנית ריאליטי ומבינה שהיא צריכה להשקיע במתמודדים האחרים. אחרי שבמועצת קדימה שהתקיימה בסוף השבוע, לא היו רבים שקידמו אותה בקימה כשנכנסה, המלאכה ודאי לא תהיה קלה.

בקדימה חושדים שניסיונות ההתנחמדות האלה לא יחזיקו מעמד יותר מיומיים. "היא קיבלה צלצול משעון מעורר, נתנו לה עוד צ'אנס, אבל אנשים לא משתנים. ודאי לא בגילה", הם סבורים, ואולי הם צודקים. יש מי שיודע לספר בסביבתה של לבני שלח"כים הפורשים עוד מתוכנן מסע נקמה.

עכשיו לבני חיה על זמן שאול. יו"ר קדימה הגשימה השבוע את הביקורת שמתח עליה ח"כ שאול מופז. הוא טען שהיא אינה יכולה להיות מנהיגה, ועכשיו התברר שאולי הוא לא רק חולם, אלא גם צודק. מספר שתיים בקדימה, היחיד שעוד יכול להרוויח משהו מכל הסיפור הזה, כיוון אקדח לרקתה ודרש לקיים פריימריז עכשיו, אלא שמופז נותר לבד בדרישתו. איש מחבריו לסיעה, גם לא אלו שאיימו בפרישה, לא הצטרף לקריאתו.

רעידות המשנה

מקורביה של לבני דווקא ממליצים לה לזרום עם הצעתו של מופז. הדרך היחידה לאיחוי הקרעים היא לזכות באמונם מחדש של חברי המפלגה, הם סבורים. בסביבתו של מופז בטוחים בניצחונו. אם ינצח, למשחק הזה יצטרף מפסיד נוסף: מופז אולי יצטרף עם קדימה לממשלת נתניהו, אבל ידרוש את תיק הביטחון. נתניהו יצטרך לתמרן בין חברו מהסיירת, לבין קדימה בממשלה.

למרות שהמהלך נכשל, דבר אחד טוב אחד אולי ייצא לנתניהו ממנו: רעידות המשנה בקדימה יעסיקו את לבני בפנימי ולא בחיצוני. היא תהיה עסוקה בהישרדות ולא בלהיות אופוזיציה.

ראש הממשלה הבטיח השבוע שלא ישקוט עד שקדימה תפוצל. נתניהו לא יוכל להרשות לעצמו להיכשל שוב. אם נלמד איזשהו לקח בליכוד, זה שבפעם הבאה יצטרכו לבוא עם דבר מוחלט וגמור. עכשיו לבני צריכה לשמור לעצמה על הגב.