צה"ל יחויב למסור לכל חייל שמבקש זאת את נתוני הקב"א והדפ"ר

בפסק דין תקדימי קיבל בית המשפט את עתירת התנועה לחופש המידע והורה לצה"ל למסור לחיילים ולאזרחים את נתוניהם האישיים ■ דובר צה"ל: "צה"ל לומד את החלטת בית המשפט על כל משמעויותיה"

אם עד היום היו צריכים קשרים לאחר ההתייצבות לצו ראשון בבקו"ם בשביל לדעת את הנתונים האישיים לאחר המבחנים, ייתכן שהדבר עומד להשתנות.

בפסק דין תקדימי קיבל בית המשפט את עתירת התנועה לחופש המידע והורה לצה"ל למסור לחיילים ואזרחים את נתוניהם האישיים.

"לא השתכנעתי כי מסירת המידע עשויה לפגוע בביטחון המדינה או לשבש את תפקודו של צה"ל", קבעה השופטת מיכל רובינשטיין, סגנית נשיא בית המשפט המינהלי בתל-אביב, והורתה לצה"ל למסור לחיילים ולמתגייסים את נתוני הקב"א והדפ"ר שלהם, על-פי בקשתם.

רובינשטיין קיבלה במלואה את העתירה שהוגשה באמצעות עו"ד רז בן-דור, וביוזמת מועמד לשירות צבאי יהודה גוטמן.

בעתירה שהגישה התנועה לפני למעלה משנה היא דרשה לאפשר לכל חייל או אזרח בישראל לדעת מה הם ציוני הקב"א והדפ"ר שלו, ממש כשם שכל חייל יודע מהו הפרופיל הרפואי שלו.

למרות שלקב"א ולדפ"ר השפעה רבה על התפקיד בו ישובצו החיילים בצבא, ולמרות שיש לנתונים אלה השלכות גם על המשך דרכם, הצבא סירב לאפשר לפונים לקבל מידע זה.

השופטת רובינשטיין דחתה אחת לאחת את טענות הצבא וקבעה כי זכותו של אדם לעיין במידע המוחזק אודותיו במאגרי מידע, וכן כי זכותו של האזרח לקבל מידע מהרשויות גוברות על הנימוקים שהעלה הצבא לדחיית מסירת המידע המובקש.

בין השאר טען צה"ל כי קבלת העתירה תביא לשיבוש בתפקודו, מאחר שפרסום הנתונים יגרור גל של ערעורים מצד חיילים ומתגייסים. "החשש כי מספר הערעורים יעלה בעקבות גילוי המידע אינו יכול להוות מחסום למסירתו של המידע", כתבה השופטת.

גם הטענה כי פרסום הנתונים יביא ל"פגיעה של ממש בביטחון המדינה" נדחתה על הסף: "סבורני כי בא-כוח המשיבים מיהר להיתלות בסייג זה וללא הצדקה של ממש. תרחיש האיימים שהציג בכתבי טענותיו… לפגיעה אנושה ביכולתו של צה"ל לבצע את תפקידיו ולהגן על ביטחון המדינה… אינה מתקבלת על הדעת", נכתב בפסק הדין.

עוד טען הצבא כי "אם ציונו של כל מתגייס על מרכיביו השונים ייחשף, אזי תוך זמן קצר יידע הציבור כיצד לכלכל את צעדיו ולתכנן מראש את שלבי ואופן הגיוס לצה"ל", והתוצאה תהיה הרת-אסון: "יאבד הכלח על תהליך מיון כוח-האדם של צה"ל", דבר שיוביל לפגיעה חמורה בביטחון המדינה.

"אודה ואומר כי ככל שהפכתי בטענה זו של בא-כוח המשיבה לא הצלחתי לרדת לעומק חששו", כתבה השופטת בפסק הדין. מרכיבי הקב"א כבר ידועים לציבור, ולכן "עמדתם הדווקאנית של המשיבים, לפיה דווקא מסירת הדירוג הסופי היא שתעמיד את צה"ל בסכנה, אינה הגיונית ואינה עולה בקנה אחד עם נכונותו של צה"ל לחשוף את הקריטריונים לחישוב דירוג הקב"א", הוסיפה.

גם טענת הצבא כי אם ייוודעו בציבור הקריטריונים לפיהם מחושב הקב"א, יוכלו המתגייסים להשפיע עליו, נדחתה על הסף.

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "צה"ל לומד את החלטת בית המשפט על כל משמעויותיה".