בעלי עסקים לרשות המסים: כיצד לנהוג לאור הורדת המע"מ?

הורדת המע"מ החפוזה חייבה בעלי עסקים להיערך לנושא תוך יום וחצי ■ הם אינם יכולים לבצע את השינוי בתוכנה לבד וחייבים להיעזר באנשי מקצוע ■ רו"ח צבי פרידמן: "מעולם לא היה זמן היערכות כה קצר לשינויי מע"מ"

מאות בעלי עסקים פנו היום (ה') לרשות המסים בבקשה לקבל הנחיות כיצד לנהוג לאור הורדת המע"מ החפוזה, המחייבת אותם להיערך לנושא בתוך יום וחצי. לדברי גורמים המקורבים לנושא, "מעולם לא ניתן זמן היערכות של פחות מ-12 יום בעקבות שינויי מע"מ".

עיקר הבעיה היא במגזר הפיננסי ובמגזר הקמעונאי. לדברי גורמים המקורבים לנושא, בעלי העסקים לא יכולים לבצע את השינוי בתוכנה באופן עצמאי, והם חייבים להיעזר באנשי מקצוע.

מאחר שמדובר בזמן היערכות של כיממה בלבד, בעלי עסקים רבים חוששים כי יהיו במצב של הפרת חוק, שכן לא יספיקו בתוך פרק הזמן הקצר שניתן לבצע את השינוי הנדרש.

לדברי הגורמים, "אנשים פונים לרשות המסים ומתחננים שיגידו להם מה לעשות, כי הם מבינים שיכול להיות מצב שהם ייחשבו מפירי חוק כיוון שלא יספיקו לבצע את השינוי. הם בכלל לא התכוונו לזה. הבעיה קיימת בעיקר במוצרים שמסומנים עליהם מחירים".

לדריהם, "רשות המסים מנסה לחפש תשובות הגיוניות, אבל גם היא בעצמה לא יודעת את כל התשובות. יש כל-כך הרבה שאלות. בכל מקום שיש סימון מחירים יש בעיה מאוד קשה, ומי שמפסיד זה הציבור, כי הוא לא ייהנה מהורדת המע"מ למעשה. יש בעלי רשתות שאומרים: 'אנחנו רוצים לשנות את המחיר אבל לא מצליחים להיערך לכך', ואז נוצר מצב שכאילו הם מנצלים את הורדת המע"מ לטובתם".

לדברי רו"ח אורני אלעד, לשעבר מנהל מחלקת המסים בפירמת רוה"ח KPMG סומך-חייקין, "עיקר הבעיה היא בעסקים הקמעונאיים הקטנים שיש להם קופה רושמת. הם גמרו אצלם את ההתחשבנות לחודש הקודם, והם צריכים לשנות את התוכנה בקופה הרושמת במהלך הלילה בין היום למחר. מישהו צריך לעשות את זה עבורם, הם לא יכולים לעשות את זה לבד. עסקים גדולים בוודאי שצריכים אנשי מקצוע בשביל זה".

לדברי מנהל מחלקת המסים בפירמת דלויט-בריטמן-אלמגור, רו"ח צבי פרידמן, "הלקוחות בהלם. הם אמנם מתורגלים בהורדה והעלאה של מע"מ ובהיערכות, אבל מעולם לא היה זמן היערכות כל-כך קצר".

בהמשך לכך, רשות המסים הודיעה כי היא מאפשרת הקלות בנושא המע"מ לעוסקים שונים שלא הספיקו להיערך במועד מבחינה מיחשובית לשינוי שיעור המע"מ מ-16.5% ל-16%. מדובר בעוסקים המוכרים טובין או שירותים, שהחיוב במס לגביהם הוא על בסיס מזומן, והוציאו חשבוניות ללקוחותיהם בחיוב מע"מ בשיעור הישן.

עוסקים אלה יוכלו להוציא הודעת זיכוי אחת מרכזת לצורך הרישום בספקים, אך יידרשו להשיב ללקוחותיהם את הפרש המס שנגבה ביתר בהעברה כספית נפרדת, או לזכותם בהתחשבנות השוטפת הבאה.