עתירה לבג"ץ: לקבוע הקצאת מים לגינון למגזר הפרטי והעסקי

העותרים - חברות השקיה, משתלות וחברות גינון - טוענים כי מצב משק המים הוא תוצאת מחדל של המדינה, וכי אם העתירה לא תתקבל - משפחות רבות של אלפי העוסקים בענף הגינון ייאלצו להצטרף למעגל הנזקקים

שורה של גורמים - ובהם חברות השקיה, משתלות, חברות גינון, אגרונומים ואחרים - עתרו הבוקר (ה') לבג"ץ, בדרישה שיורה למדינה לקבוע הקצאת מים ספציפית לצורכי גינון למגזר הפרטי והעסקי. זאת, על-פי פרמטרים של גינון חסכוני במים כדוגמת מודל ההקצאה שנקבע לגינון ציבורי.

העתירה הוגשה באמצעות עוה"ד גדעון פישר, ארז יצחקי ורועי גאליס ממשרד גדעון פישר ושות'.

לטענת העותרים, דו"ח הביניים של ועדת החקירה הממלכתית בנושא ניהול משק המים בישראל מחזק את טענתם כי מקור משבר החריף במשק המים הינו תוצאה של מעשים ומחדלים של הגורמים השונים האמונים על משק המים.

על-פי הטענה, כתוצאה ממעשיהם וממחדלם נוצרה אנדרלמוסיה בענף הגינון שהביאה את הענף לכדי המשבר החמור בתולדותיו, אשר מאיים על מקור פרנסתם של אלפי העובדים בענף הגינון.

"ההתנהלות הקלוקלת של המדינה לאורך השנים היא שהביאה את המדינה למשבר המים ואת ענף הגינון למשבר החמור בתולדותיו. התנהלות זו באה לידי ביטוי, בין היתר, בשינוי מקצה לקצה בכל הנוגע לאכיפת תקנות וכללים שנקבעו עוד מימים ימימה. חייבים לעשות מעשה ופעם אחת ולתמיד לעשות סדר באנדרלמוסיה. ככה אי-אפשר להמשיך", אמר בא-כוח העותרים, עו"ד גדעון פישר.

לדברי דורון יפה מחברת יובלים ש.ד.י, שהינה חברה פרטית העוסקת במכירת ציוד השקיה וגינון לגננים, ענף הגינון נמצא בצניחה חופשית: "בשנה האחרונה מרגישים היטב את המשבר בענף. חברות נסגרות כמו פטריות אחרי הגשם. זה עצוב וחבל. גם אצלי חלה ירידה של כ-40% בהיקף הפעילות וברווחים, ומצבת כוח-האדם הצטמצמה ברבע".

עוה"ד גדעון פישר, ארז יצחקי ורועי גאליס, המייצגים את העותרים, מדגישים בעתירה כי אין עניינה בביטולו של היטל צריכה עודפת. לטענתם, אם העתירה לא תתקבל - משפחות רבות של אלפי העוסקים בענף הגינון ייאלצו להצטרף למעגל הנזקקים.

העתירה כוללת דיון נרחב במצב משק המים בישראל וסקירה כללית על ענף הגינון. העתירה מציגה את המחדלים הרבים שהביאו את מצב משק המים למצבו הקשה. העותרים טוענים לפגיעה קשה באקולוגיה, בחופש העיסוק, בזכות להתפרנס בכבוד ובקניינם.

טרם הוגשה תשובת המדינה.