בנק אגוד על רציו וגבעות: מניות מסוכנות וספקולטיביות

הכלכלנים מביטים לשנת 2010 בסקירתם השבועית על שוק ההון, וממשיכים להמליץ על החזקה של 20% במניות למשקיעים דפנסיביים ו-40% למשקיעים ספקולטיביים

"שנת 2010 תהיה שנה בה ינסו המדינות בעולם להתנתק ממכשירי ההחייאה והאינפוזיות שייצבו את המצב ב-2009 והאתגר הגדול יהיה הקטנת שיעורי האבטלה והגברת הצריכה". כך מעריכים כלכלני בנק אגוד בסקירתם השבועית על שוק ההון, סקירה שהפעם מסכת גם שנה.

האנליסטים מסכמים את העשור באופן פשוט ונהיר: 2 בועות, אותם פתרונות, החייאה קשה. לדבריהם, כפי שלאחר התנפצות בועת ההיי-טק בתחילת העשור הייתה זו הריבית הנמוכה במשק האמריקני שנטעה את זרעי הפורענות של משבר האשראי, כך המדיניות המוניטארית המרחיבה והאגרסיבית שנועדה לטפל במשבר הנוכחי מניחה את היסודות למשבר הבא. אך בינתיים, אפשר ליהנות מההתאוששות.

"בניגוד למשבר הקודם", מסבירים הכלכלנים, "העובדה כי ליבת המשבר הנוכחי היא בתחום הפיננסי המספק את האשראי הופכת את הבעיה לקשה יותר. עם זאת, ייתכן שעד אז תימשך תקופת ביניים של התאוששות. הכלכלה היא תחום לומד וקובעי המדיניות והפעילים בשוק לומדים להגיב טוב יותר ממשבר למשבר. כך למשל, התגובות של ממשלות ברחבי העולם היו טובות יותר ממה שהיה במשבר הגדול של 1929; הבעיה היא שבד"כ תצוץ בעיה חדשה שאף אחד לא חזה".

בשבוע החולף הלהיבו את המשקיעים בבורסה מניות הנפט והגז. רציו , למשל, התרסקה בעקבות הדיווחים על מכירות המניות בידי בעלי העניין בה ולאחר מכן התאוששה חלקית בעקבות ניסיונות ההרגעה של המנכ"ל; בהקשר זה נציין גם את גבעות שכל דיווח שהוציאה לבורסה עם שביב של אופטימיות באשר למציאת נפט ליד ראש העין שלהב את המשקיעים.

"אחרי התנודה הגדולה שראינו השבוע במניות הללו, מיותר להדגיש את רמות הסיכון והספקולציה המעורבת בהשקעה בהן", אומרים כלכלני אגוד באופן חד וברור. בהתייחסם לשוק המניות באופן כללי, אמרו הכלכלנים: "המעו"ף נותר קרוב לשיא ההיסטורי שלו וממתין לשנה החדשה. אין מה לשנות השבוע בהמלצות; בתיק הסולידי אנו ממליצים 20% השקעה במניות ובתיק הספקולטיבי על 40%. גיאוגרפית, אנו ממליצים על חשיפה לברזיל, דרום קוריאה ואוסטרליה, ובפיזור סקטוריאלי ממליצים על מגזרי הטכנולוגיה, התעשייה וחומרי הגלם".