שטיגליץ: "יש לכלול את הכלכלנים ברשימת האשמים במשבר"

"הנחות היסוד המוטעות גם כיום כוללות את החשיבה כי הפעילים בתחום הכלכלי מתנהגים באופן רציונלי וכי השווקים הפיננסיים הם תחרותיים ויעילים" ■ "תהליך הגלובליזציה פתח פתח להיווצרותה של זירת מסחר גלובלית לטיפשים"

זוכה פרס נובל, הכלכלן פרופ' ג'וזף שטיגליץ מאוניברסיטת קולומביה: "הכלכלנים הם בין ה אחראים למשבר הפיננסי בו נחשפו "פגמים מהותיים" באופני החשיבה השכיחים. הנחות היסוד המוטעות כיום כוללות את החשיבה כי הפעילים בתחום הכלכלי מתנהגים באופן רציונלי וכי השווקים הפיננסיים הם תחרותיים ויעילים", אמר היום שטיגליץ באטלנטה.

התנפצות הבועה שתוצאותיה היו כניסה למיתון שהחל בדצמבר 2007 ונחשב כעת לחמור ביותר מאז "השפל הגדול" בסוף שנות ה-20' של המאה הקודמת, הביא לאובדנן של 7 מיליון מישרות בשוק העבודה האמריקני. בעלי בתים, משקיעים וכניראה גם מנהלים בתחום הפיננסים הראו את "חוסר הרציונליות בשווקים" והם ככל הנראה אלו ש"קנו את הטיעונים המוטעים של עצמם" אמר שטיגליץ.

"יש לכלול את הכלכלנים ברשימת האשמים במשבר" אמר שטיגליץ במצגת שערך ושאותה קיבל "בלומברג". לדבריו "ישנו היום חלון הזדמנויות" לבנייתן של תיאוריות חדשות "שיתבססו על הנחות מתקבלות יותר על הדעת ביחס להתנהגותם של יחידים וחברות".

שטיגליץ המשיך לבקר את מי שהיה יו"ר הפדרל ריזרב בין השנים 1987 ל-2006, אלן גרינספן, על כך שהמליץ לצרכנים לקחת משכנתאות בריבית משתנה. שוק ני"ע מגובי המשכנתאות המוצרים היו כה מורכבים, שמשקיעים לא יכלו לקבוע את איכות הנכס הסופי, "מה שגרם לכך שניתנו תמריצים גדולים לנכסים שאיכותם הלכה והידרדרה".

לדבריו "תהליך הגלובליזציה פתח פתח להיווצרותה של זירת מסחר גלובלית לטיפשים".