בארה"ב שוקלים: הקלות בוויזות ליזמי סטארט-אפ

ההצעה נוגעת לוויזה ייחודית ונועדה "לעודד זרים עם רעיונות טובים להישאר בארה"ב" ■ מבקרי הצעת החוק חוששים כי ההקלות שהיא מבטיחה לזרים להקים עסקים בארה"ב תגזול משרות מאזרחים אמריקנים

הקונגרס האמריקני ידון בתקופה הקרובה בהצעת חוק, שתקל על יזמי טכנולוגיה לעבוד בארה"ב. את הצעת החוק הגיש חבר הקונגרס ג'ארד פוליס מהמפלגה הדמוקרטית. ההצעה נוגעת לוויזה ייחודית ליזמי חברות סטארט-אפ, ונועדה "לעודד זרים עם רעיונות טובים להישאר בארה"ב".

הצעתו של פוליס זכתה לתמיכה רחבה בעמק הסיליקון, שם יותר ממחצית המייסדים של חברות הסטארט-אפ הם מהגרים, על-פי נתונים שנתגלו במחקר של אוניברסיטת דיוק. לדברי פוליס, "בכל יום הכלכלה האמריקנית מאבדת את יתרונה בתחום הטכנולוגיה לכלכלות המתחרות של סין ושל הודו, וכל זאת מפני שיזמים שנולדו מחוץ לארה"ב מתקשים לקבל ויזה כדי לשהות בה".

על-פי הצעתו של פוליס, הוויזה המיוחדת ליזמי סטארט-אפ תוענק בתנאי שהאחרונים יוכיחו כי העסק שהם מקימים יגייס יותר מ-250 אלף דולר בהשקעות הון סיכון מקרנות אמריקניות ברובן, או לחילופין אם העסק יצליח לגייס יותר מ-100 אלף דולר ממשקיע פרטי. בנוסף, היזמים יידרשו להוכיח שהעסק שהם מקימים יצליח לייצר 5-10 משרות חדשות, או יצליח להכניס יותר ממיליון דולר.

מבקרי הצעת החוק חוששים כי ההקלות שהיא מבטיחה לזרים להקים עסקים בארה"ב תגזול משרות מאזרחים אמריקנים. אולם, תומכי ההצעה טוענים כי חששות אלה הינם חסרי בסיס. "הם פשוט לא מבינים נכון את ההצעה", אמר יועץ השקעות הון הסיכון, אריק ריס. "לא מדובר ביצירת קטגוריה חדשה של ויזה, אלא ברפורמה שתתבצע בקטגוריה קיימת ולוקה בחסר".

התומכים טוענים בנוסף כי לא רק שאישורה לא יחסום משרות בפני אזרחים אמריקנים, אלא אף ייצור משרות חדשות בתחום הטכנולוגיה. "אם ההון קיים, עלינו לעשות הכול כדי להביא אותו הנה", אמר יזם האינטרנט דייב מק'לור. לדבריו, "המשרות החדשות יווצרו רק אם נעודד את היזמים. מדובר בהצעת חוק שעשויה להניע את השוק. אנו עלולים לאבד ידע, משרות וכסף אם לא נהיה תחרותיים מול שאר העולם". עוד אמר מק'לור כי "בבריטניה, בקנדה ובאוסטרליה יש כבר תוכניות דומות לעידוד יזמים זרים, הזמן לא פועל לטובתנו".