מדדי היתר רחוקים בכ-100% משיאם - והמשקיעים מתנפלים

מדדי היתר 50 ו-120 מזנקים של 6.2% ו-5.7% בהתאמה תוך שהם מרכזים מחזורים חריגים ■ במידה וההערכה היא כי השוק ימשיך להתקדם צפונה, הרי שמדדי היתר מהווים אלטרנטיבה אטרקטיבית

מדדי יתר-50 ו-יתר 120 מזנקים תוך שהם מרכזים מחזורים חריגים. תעודות הסל העוקבות אחר המדדים הנ"ל מרכזות מחזורים של כ-70 מיליון שקל לעומת ממוצע של 10 מיליון שקל במהלך הרבעון האחרון.

התופעה של כניסת כספים להשקעה בתעודות הסל העוקבות אחר מדדי היתר החלה עוד לפני תום שנת 2009, אך ניראה כי היום, עם תחילת השנה האזרחית, מזרימים משקיעים רבים (ברובם משקיעים מוסדיים) באמצעות בתי ההשקעות והבנקים סכומים חריגים למניות השורה השלישית ומגדילים את חשיפתם לאלטרנטיבות המסוכנות יותר הקיימות בשוק.

נציין כי הפעילות החריגה במדדים ניתנת להסבר גם על רקע שינוי הרכב המדדים שחל היום. כאשר רבים מהמשקיעים ומנהלי תעודות הסל העוקבות אחר המדדים היו צריכים לרכוש היום את המניות החדשות שניכנסו למדדים אלה, נציין כי מאחר ומדובר במדד המכיל מניות איזוטריות יוותר בשוק שבדרך כלל אינן מרכזות מחזורים ערים, הרי שהצורך לרכישתן בא לידי ביטוי בעלייה חדה יותר בשערן לעומת מניות נזילות יותר.

במידה וההערכה היא כי השוק ימשיך להתקדם צפונה, הרי שמדדי היתר מהווים אלטרנטיבה אטרקטיבית, מאחר והם עדיין רחוקים במידה רבה בהרבה מהשיא ביחס למדדים האחרים שהבולט בהם הוא מדד המעו"ף אשר רחוק אחוזים ספורים מרמת השיא שקבע בשנת 2007 בעוד שמדדי היתר רחוקים עשרות אחוזים מרמת השיא שנקבעה בהם בשנת 2007. זאת על אף שעלו בשנה האחרונה בשיעור חד יותר מרוב המדדים בבורסה של ת"א.

לשם דוגמא מדד המעו"ף עלה בשנה האחרונה ב-75% והוא רחוק כיום בכ-8% מרמת השיא של כל הזמנים שקבע באמצע שנת 2007, לעומתו מדד היתר 50 המריא השנה ב-138%, אך המדד יצטרך לזנק בעוד כ-93% כדי לשוב לרמת השיא שקבע המדד באמצע שנת 2007 אז עמד שערו על 744 נקודות לעומת רמה של 387 נקודות שהיו רמת הבסיס שלו הבוקר.

בין מניות מדד היתר 50 נציין היום את הכשרת הישוב שמזנקת בכ-15.6%, דניה סיבוס שעולה ב-14.8% ובריינסוויי שמוסיפה לערכה 13.2%, כאשר את המחזור הגדול ביותר מבין מניות המדד מרכזת רציו יהש בה סוחרים בכ-88.7 מיליון שקל ושערה עולה בכ-5%.