משרד האוצר יגדיל ההפרשה לפנסיה למורים עובדי מדינה

זאת, במסגרת הסכם שנחתם בין האוצר להסתדרות המורים ■ ההסתדרות הכללית: נבחן ההסכם והאפשרות להחילו גם עלינו

הסתדרות המורים הגיעה בשבוע שעבר להסכם מול משרדי החינוך והאוצר, לפיו המדינה תגדיל את ההפרשה מהשכר לחיסכון הפנסיוני עבור מורים עובדי מדינה שאינם מבוטחים בפנסיה תקציבית - מ-12% ל-13.7%.

ההפרשה מבוצעת רטרואקטיבית מ-1 בינואר 2009 והיא מופרשת מכלל רכיבי השכר, למעט החזר הוצאות - בדומה להסכם שהיה קיים עד עכשיו. יש לציין כי הפרשת העובד לפנסיה לא השתנתה.

עוד הוחלט בין הצדדים כי מורים המבוטחים בפנסיה תקציבית ימשיכו להיות מבוטחים באותה פנסיה על כל רכיבי השכר הפנסיוניים. עם זאת, הפרשות המדינה על רכיבים שאינם פנסיוניים, כמו למשל שכר עבור שעות נוספות, יגדלו מ-5% ל-13.5%. שוב, ללא שינוי בהפרשות מצד העובד.

ההסכם שנחתם בין יו"ר הסתדרות המורים יוסי וסרמן לבין מנכ"ל משרד החינוך שמשון שושני ונציגי הממונה על השכר במשרד האוצר הוא תולדה של מו"מ ממושך שהחל ב-2002, אז התנגדה הסתדרות המורים למהלך של ההסתדרות הכללית למעבר של כלל עובדי הציבור מפנסיה תקציבית לפנסיה צוברת. המורים עתרו לבג"ץ בטענה כי הסתדרות המורים היא הארגון היציג הגדול ביותר של עובדי מדינה וכי לא ניתן לבצע מהלך כזה ללא היוועצות עימם. בעקבות העתירה, החל מו"מ בין אנשי האוצר להסתדרות המורים שהוליד את ההסכם הקיבוצי שנחתם בשבוע שעבר.

בהסתדרות המורים מסבירים היום כי ההחלטה להגדיל את הפרשת המדינה באופן חד-צדדי נובעת מהאווירה הנינוחה בקרב האוצר והמורים בנוגע להבנות שהגיעו אליהם במסגרת רפורמת "אופק חדש". עם זאת, במסגרת המו"מ על ההסכם הפנסיוני החדש, הביעו באוצר חשש מהשלכות רוחב להסכם - מה שיביא לארגונים נוספים לבקש הפרשות דומות.

בעקות כך, אפשר וההסתדרות, בראשות עופר עיני, תפעל בקרוב להשוואת התנאים הפנסיונים של כלל עובדי המדינה לתנאים המשופרים להם זכו עתה המורים. על רקע כך גורמים בהסתדרות הכללית, המאגדת את עובדי המדינה, ציינו כי ההסכם ייבחן ויילמד כדי לראות אם יש טעם לדרוש הגדלת הפרשות המדינה גם אצלם. בהסתדרות המורים ציינו היום בהקשר זה כי "האוצר מודע לכך שצריך לשפר את מצב עובדי ההוראה והוא מוכן לשלם את המחיר של זה, אם יידרש".

עם זאת, באוצר ציינו היום כי הם מרוצים מההסכם שנחתם ובעיקר מהעובדה כי הוא נחתם רטרואקטיבית רק שנה אחורה ולא מתחילת המו"מ בין הצדדים, קרי שנת 2002, מה שהיה מצריך את המדינה להפרשות גדולות הרבה יותר.

יוסי וסרמן, יו"ר הסתדרות המורים בישראל, אמר היום כי "ההסכם הקיבוצי שנחתם בסוף השבוע הוא שלב נוסף לשיפור מעמדו של איש ההוראה במערכת החינוך הישראלית. אין ספק שחתימת ההסכם על אופק חדש הובילה את קובעי הדעה במשרדי הממשלה השונים להתנהל מולנו ללא משוא פנים ובמטרה לשפר את מעמד המורים בישראל. לפיכך, הוסכם כי הפרשי הפנסיה לעובדי הוראה ותיקים וחדשים יוגדלו משמעותית על ידי המעסיק".