לפטר 75% מעובדי משרד החינוך

את הכסף שנחסוך משכר הפקידים והמפקחים, נפנה להעלאת שכר המורים

בשבוע שעבר היה לי הכבוד לארח, בפאנל שארגן פורום MIT, שני יזמים ותיקים בנוף ההיי-טק הישראלי, את זהר זיסאפל וד"ר שמעון אקהויז. כששאלתי אותם לגבי העתיד הצפוי להיי-טק הישראלי, התייחסו שניהם באריכות לנושא מערכת החינוך בישראל.

רבים ממנהלי ההיי-טק הישראלי רואים בכשל המתמשך במערכת החינוך איום אמיתי על מעמד ישראל כמעצמת היי-טק. לא צריך להיות פרופסור בחינוך כדי להבין שבינוניות המערכת, התוצאות האקדמיות העלובות של תלמידי ישראל וההידרדרות במוסדות להשכלה גבוהה, ייצרו בשנים הבאות פחות מהנדסים, תוכניתנים, פיזיקאים, אנשי מחקר ואנשי אקדמיה למיניהם. הפער הזה יבוא בסופו של דבר לידי ביטוי בענף ההיי-טק, הן בכמות והן באיכות.

"מרכז אדוה לשוויון וצדק חברתי" פרסם לפני כשבועיים דו"ח מקיף, שמסכם את תמונת המצב של החינוך בישראל בסוף העשור. הדו"ח מאשר שוב כי החינוך מידרדר, התפוקות האובייקטיביות של מערכת החינוך נמוכות והפערים החברתיים המתרחבים מתורגמים לאי שוויון בהזדמנויות ומכאן גם לפערים בהישגי התלמידים.

מעניין לציין שאחת ממסקנות הדו"ח, באשר לפתרונות אפשריים, מקבלת את השראתה מעולם ההיי-טק.

בדו"ח נכתב כי "אין להחליף את ציבור המורות, יש להחליף את תנאי ההוראה. שכר גבוה יותר, פינות עבודה אישיות, פיצול כיתות גדולות וטיפוח תחושה של אתגר ושליחות מהסוג המאפיין כיום את אנשי ההיי-טק, יכולים לרומם את ציבור המורות ולאפשר להן להוביל לשיפור ושדרוג מערכת החינוך".

שמרנית ביחס לזיסאפל

תרשו לי להוסיף מספר המלצות היי-טקיות משלי, לתיקון המצב במערכת החינוך: יפוטרו 75% מעובדי משרד החינוך, איש לא ירגיש בחסרונם. עימם יילכו הביתה 75% מהמפקחים, מנחי מורים ומובילי תוכניות העשרה למיניהן.

בנוסף, יפוטרו 25% מהמורים, לפי קריטריונים של מידת תרומתם למערכת ולא לפי ותק. הכספים שייחסכו יופנו להעלאה דרמטית של שכר המורים. מורה מתחיל יעבוד קשה יותר, אבל ירוויח כמעט כמו תוכניתן מתחיל בהיי-טק ויוכל להגיע תוך מספר שנים לשכר של 15-20 אלף שקל לחודש.

מורים מצטיינים יתוגמלו בבונוסים נדיבים. מנהלי בתי ספר מוכשרים ירוויחו יותר ממנהלי פיתוח בסטארט-אפים. עם תמריצים כאלה, נראה את מיטב המוחות מגיעים לחינוך, וגם נשארים שם.

מי שלא יהיה מספיק טוב, יילך הביתה, כמו בהיי-טק. ובנוסף, מדיניות של אפס סובלנות לאלימות בבתי הספר, מגובה על-ידי משרד החינוך. ואם כבר חזרנו למשרד החינוך, ימונה שר לתפקיד למשך חמש שנים, ללא יכולת להחליפו בשל בחירות מוקדמות.

נשמע לכם דרמטי מדי? הזוי? אולי, אבל שנים של תוכניות מיוחדות, ועדות ומסקנות, והמון אנשים חכמים ומבינים, לא הועילו עדיין למערכת החינוך שלנו. אולי דווקא טלטלה אמיתית וחזרה למושגי יסוד בסיסיים של חינוך, הוראה וניהול נכון, יגרמו סוף סוף לשינוי המגמה המיוחל.

אגב, זיסאפל הציע בפורום MIT לסגור כליל את משרד החינוך. יחסית אליו, תסכימו איתי, ההצעות שלי צנועות ושמרניות.