דובאי השיקה את הבניין הגבוה בעולם שמתנשא ל-818 מטר

לשם השוואה, מגדל סירס שבשיקגו מתנשא לגובה של 443 מטרים "בלבד" ■ את בורג' דובאי, גורד השחקים בן 160 הקומות, ניתן לראותו ממרחק של כ-95 קילומטר ■ שיעור התפוסה בבניין צפוי להגיע ל-75% בשנה הקרובה

דובאי, שרק לפני מספר שבועות התמודדה עם משבר חוב שהקרין על שוקי העולם, השיקה היום (ב') את בורג' דובאי, הבניין הגבוה ביותר בעולם.

השקתו של בורג' דובאי, שפירושו מבצר דובאי, נפתח בטקס עתיר אטרקציות, שכלל זיקוקי דינור וגלישת סנפלינג מגג המבנה. גורד השחקים בן 160 הקומות, הבניין הגבוה ביותר בעולם, מתנשא לגובה של 818 מטרים, וניתן לראותו ממרחק של כ-95 קילומטר. שיעור התפוסה בבניין צפוי להגיע ל-75% בשנה הקרובה. לשם השוואה, מגדל סירס שבשיקגו מתנשא לגובה של 443 מטרים "בלבד", והבניין העגול של עזריאלי מגיע ל-187 מטרים.

נזכיר כי בסוף נובמבר, דובאי וורלד, חברת האחזקות של דובאי, הודיעה כי לא תעמוד בתשלום התחייבויותיה בהיקף כולל של 80 מיליארד דולר. בעקבות ההודעה, שוקי הסהר האדום קרסו והפילו גם את שוקי העולם. במהלך דצמבר, ממשלת דובאי הודיעה כי תעניק לדובאי וורלד בטחונות בהיקף 26 מיליארד דולר ואבו דאבי העבירה לה 10 מיליארד דולר, מה שמנע חדלות פירעון של חברת האחזקות.

השקתו של הבניין הגבוה בעולם דווקא עכשיו, מחזקת את תאוריית "מדד גורדי השחקים" של הכלכלן אנדרו לורנס מ-1999, לפיה הקמתו של הבניין הגבוה בעולם מצביעה על התקרבותו של משבר כלכלי משמעותי. כך לדוגמא, בשנות ה-20' הוקמו שלושה גורדי שחקים בניו יורק, וב-1929 החל "השפל הגדול". בניית מגדלי התאומים ומגדל סירס בשנות ה-70' חזתה את הקיפאון הכלכלי שהגיע לאחר מכן.

דובאי / צלם בלומברג

גובהו המדויק של הבניין מגיע ל-818 מטרים ונחשף בטקס הפתיחה הרשמי שהתקיים הבוקר באיחוד האמירויות. מגדל דובאי גבוה בקרוב ל-305 מטרים מבניין טאיפה 101 בטייוואן, שהפך לבניין הגבוה בעולם ב-2004. כמו כן, גובהו של מגדל דובאי הוא מעל פי שניים מגובהו של האמפייר סטייט בילדינג, והוא יגמד את מגדל מספר 1 במרכז הסחר העולמי המשוקם, שגובהו אמור להגיע לקצת יותר מ-541 מטרים. לדברי רשות הנמלים, מגדל מס' 1 במרכז הסחר העולמי, שבעבר נודע בשם מגדל החופש, ייפתח לקראת סוף 2013, ויהיה הבניין הגבוה ביותר בניו יורק.

במגדל דובאי יש 57 מעליות, 1,044 דירות ו-49 קומות של משרדים. המגדל כולל בית מלון, מכון כושר עם בריכה פנימית וחיצונית, וכן מסעדה עם נוף נרחב של העיר ושל המדבר הסובב אותה. המצפה בקומה ה-124 הוא הגבוה ביותר בהיסטוריה.

נסיכות דובאי ארצות ערב הבנין הגבוה בעולם / צלם: רויטרס

תיירים שהגיעו בסופ"ש (שבת) לאמפייר סטייט בילדינג לא היו בטוחים שביקור באטרקציה החדשה של דובאי יעורר בהם את אותם הריגושים שעוררה בהם הצפייה בתפוח הגדול. "אם מבקרים בניו יורק ולא באים לאמפייר סטייט בילדינג, יש תחושה של החמצה", אמרה מליסה קילהאם בת ה-35 מפמברוק, מסצ'וסטס, שביקרה באתר עם ילדיה ועם אמה, פרודנס פאלון. "רצינו לקחת את הנכסים לכמה אתרים היסטוריים, והאמפייר סטייט בילדינג הוא אייקון", אמרה פאלון.