פותחים עשור בעוצמה: וול סטריט בשיא של 15 חודשים

גלובס tv גוגל, IBM, אפל, טבע ועוד כ-40 מניות ב-S&P 500 נסחרות בשיא שנתי ■ מדד ה-ISM עלה יותר מהצפי בקצב המהיר ביותר זה 3 שנים ■ טאואר זינקה ב-10.3% על רקע עליית מכירות השבבים בעולם בנובמבר

וול סטריט פתחה את העשור החדש במפגן עוצמה, כאשר המדד המובילים עלו לרמות שיא של -15 חודשים בעוד שמדד הפחד, ה-VIX צנח הערב בכ7.3%. העליות התעצמו לאחר פרסום נתוני מאקרו חזקים ביחס לפעילות במגזר היצרני בארה"ב. המדדים המובילים בוול סטריט ממשיכים את המגמה החיובית שאיפיינה אותם במהלך רוב רובה של השנה שעברה והם נסחרים היום בשיא של 52 שבועות. בשוק נשענות העליות גם על דבריהם של שני בעלי התפקידים הבכירים בפדרל ריזרב, בהם הנגיד ברננקי, שרמזו כי שיעור הריבית ייוותר ברמתו הנמוכה הנוכחית גם בחודשים הקרובים.

העליות שנרשמו הערב בשוק היו על בסיס רחב ובהן בולטות מניות הפיננסים בהובלתה של מניית מורגן סטנלי שזכתה היום לשתי המלצות "קנייה". אולם הן אינן היחידות, כ-40 מניות במדד ה-S&P 500 נסחרו הערב ברמות שיא שנתיות ביניהן נציין את מניית גוגל שנסחרת ב-625 דולר, את אפל , IBM , אפלייד מטריאלס וגם טבע הישראלית שנסחרת בעלייה של כ-3% ברמת שיא של כל הזמנים 57.8 דולר למניה.

גם מניות יצרניות השבבים, בהובלתה של אינטל , זינקו הערב בעקבות נתונים חיוביים שפרסמה ה-SIA, העוקבת אחר תעשיית השבבים העולמית. הנתונים מראים כי בנובמבר חלה עלייה במכירות השבבים ברחבי העולם לא רק בהשוואה לחודש אוקטובר, אלא גם בהשוואה לכל חודש בשנת 2008. בכך, השלים נובמבר רצף של 9 חודשים בהם נרשמה צמיחה במכירות השבבים. לפי נתוני לפי נתוני ה-SIA, מכירות השבבים בעולם עלו לרמה של 22.6 מיליארד דולר בנובמבר, עלייה של 3.7% בהשוואה לאוקטובר ו-8.5% בהשוואה לנובמבר אשתקד.

עוד ענף שבלט לחיוב הוא זה של חברות הזיקוק, לאחר שדויטשה בנק העלו את המלצתם לענף כולו ואת מחירי היעד למניות המובילות בו. בין המניות הבולטות נציין את מניות ואלרו וסונוקו וגם המניות הישראליות אלון USA ודלק US .

שוק האג"ח ריכז עניין לאחר שפורסם כי קרן פימקו של ביל גרוס מקטינה אחזקותיה באג"ח של ארה"ב ובריטניה. פימקו, קרן האג"ח הגדולה ביותר בעולם, "זהירה יותר" באשר לאג"ח קונצרניות ומחזיקה בשיעור קטן יותר של אג"ח מגובות משכנתאות. הקרן מעניקה "המלצת חוסר" ל-TIPS.

רומזים על הותרת הריבית ברמתה האפסית

המדיניות הרגולטורית ומדיניות הפיקוח, ולא המדיניות המוניטרית - הן האחראיות לגידול המהיר במחירי הבתים בעשור הקודם, ומאמצי ה'פד' למתן את בועת הנדל"ן היו "מאוחרים מדי או שהיו לא יעילים", מה שמצביע על כך שפעולות הרגולציה בעתיד "חייבות להיות טובות וחכמות יותר", אמר אתמול (א') יו"ר הפדרל ריזרב, בן ברננקי, בפגישה השנתית של איגוד הכלכלה האמריקני באטלנטה. ברננקי, שהקדיש את מרבית נאומו להתייחסות לביקורת כי מדיניות ה'פד' היא שליבתה את משבר הנדל"ן, אמר כי המדיניות לאחר המיתון שהיה בארה"ב בשנת 2001 "נראה כי היתה מתאימה והגיונית".

סן יו"ר ה'פד', דונלד קוהן, הוסיף כי הידוק המדיניות המוניטרית כאמצעי להתמודדות עם איומים מעלייה במחירי נכסים עלול להתברר כיקר מאד.

"בעוד שאיננו מסכימים עם רוב תוכנם של נאומים אלו, הרי שהם מחזקים, פעם נוספת, את ההערכה כי ה'פד' לא יחפש להדק את המדיניות עד אשר ההאטה הכלכלית תראה סימני עצירה או שיפור משמעותי, או/ו הציפיות האינפלציוניות יתאוששו", אמרו ב-RDQ Economics.

בתוך כך, פרופסור לכלכלה מאוניברסיטת הארוורד, מרטין פלדשטיין, אמר כי הצמיחה הכלכלית במשק האמריקני עלולה לגמגם השנה, בשל הדעיכה של צעדי התמרוץ הפדרליים והטבות מס לרוכשי בתים וכלי רכב. "צעדי תמרוץ אלו לא יהיו ב-2010, מה שייצור עננה רצינית מעל התחזית הכלכלית לטווח הקרוב", אמר אתמול בפאנל באטלנטה. זוכה פרסם הנובל לכלכלה, ג'וזף שטיגליץ, אמר דברים דומים במסגרת אותו הפאנל, "צמיחה איתנה אינה סבירה בקרוב", אמר שטיגליץ.

המשך התרחבות במגזר היצרני

ב-17:00 שעון ישראל, פורסם מדד מנהלי הרכש למגזר היצרני, ה-ISM לחודש דצמבר, שעלה ל-55.9 נקודות לעומת צפי כי יעלה ל-54.3 נקודות, זאת לאחר 53.6 נקודות בנובמבר. מדובר בקצב העלייה המהיר ביותר מזה יותר מ-3 שנים וזהו החודש החמישי ברצף בו חלה עלייה במדד זה שמצביע על התרחבות בפעילות הכלכלית בארה"ב.

עוד פורסם באותה השעה כי הוצאות הבנייה בארה"ב ירדו בנובמבר ב-0.6% זה החודש השביעי ברצף לרמה הנמוכה ביותר מזה יותר מ-6 שנים. הצפי היה לירידה מתונה יותר של 0.5% כאשר גם נתוני חודש אוקטובר עודכנו כלפי מטה לירידה של 0.5% לעומת פרסום קודם של 0%, זאת על רקע הירידה בפעילות בתחום הנדל"ן למגורים והנדל"ן המסחרי בארה"ב.

על רקע האווירה החיובית בשוקי העולם, מזג האוויר הקר וחולשת הדולר החוזים העתידיים על הנפט הגולמי עלו ב-2.7% ונסגרו ברמה של 81.51 דולר לחבית. החוזים על הזהב טיפסו ב-2% ל- 1,118 דולר לאונקייה.

מה המחיר של ה"טאבלט" שאפל צפויה להשיק?

מניות המגזר הפיננסי ריכזו עניין בפתיחת 2010, לאחר שהחזירו את חובותיהן לממשל האמריקני. נציין את JP מורגן , בנק אוף אמריקה , ו-וולס פארגו , שהחזירו יחדיו עשרות מיליארד דולר שקיבלו מהממשל במסגרת ה-TARP. בברקליס מעריכים כי מניות המגזר יתרמו ל-27% מהרווחים של מניות ה-S&P 500. מניית מורגן סטנלי נהנית היום מהעלאה של שתי המלצות, ב-UBS העלו את המלצתם למניה ל"קנייה" לעומת "נייטרלי" ובקרדיט סוויס העלו לבנק האמריקני את ההמלצה ל "תשואת יתר" לעומת "נייטרלי".

רשת פוקס שבבעלות ניוז קורפ וערוץ הכבלים טיים וורנר הגיעו להסכם שמסיר את האיום של פוקס להחרים שידורי תוכניותיה. פוקס דרשה תשלום של דולר בכל חודש עבור כל מנוי כבלים לאחר ששידרה בחינם לפי ההסכם הישן.

חברת נוברטיס מימשה אופציה לרכישת מניות אלקון, היצרנית הגדולה בעולם למוצרים לטיפול בעדשות ראיה בתמורה ל-28.1 מיליארד דולר ומשלימה בכך רכישת מניות החברה בסך של 38.5 מיליארד דולר. המוכרת היא נסטלה שתמכור לנוברטיס 52% ממניות אלקון תמורת 180 דולר למניה. העלות הכוללת של רכישת 77% ממניות אלקון מגיעה ל-168 דולר למניה בממוצע, או 38.5 מיליארד דולר.

לאחר שעלתה בכ-148% מתחילת 2009 ובכ-170% מהשפל של ה-20 בינואר 2009, מניית אפל המשיכה למשוך את עיני המשקיעים. המניה זכתה להמלצת "קנייה" ולמחיר יעד של 250 דולר מבית ההשקעות Macquaire Research - פרמיה של כ-20% למחירה בשוק. היום פורסמו הערכות כי מחשב ה"טאבלט" המשלב את טכנולוגיית ה-iPhone, שצפויה החברה להשיק במועד שעדיין לא נחשף, אך יש שמעריכים כי יהיה כבר בינואר, יעלה פחות מ-1,000 דולר.

מניית ענקית השבבים אינטל עלתה לשיא של שלושה חודשים לאחר פרסום נתוני המכירות העולמיות של שבבים ובעקבות המלצת "תשואת יתר" לה זכתה מבית ההשקעות רוברט ברד.

גם יצרנית השבבים הישראלית, טאואר הגיבה בחיוב לפרסום נתוני ה-SIA, לפיהם מכירות השבבים בעולם עלו לרמה של 22.6 מיליארד דולר בנובמבר, עלייה של 3.7% בהשוואה לאוקטובר ו-8.5% בהשוואה לנובמבר אשתקד.

טבע סגרה ברמות שיא של כל הזמנים, כאשר החברה צפויה השבוע להציג את האסטרטגיה העסקית שלה ל-5 השנים הקרובות, במסגרת מפגש האנליסטים והמשקיעים שתערוך בניו יורק ביום חמישי הקרוב.

"גלובס" חשף אמש כי מנכ"ל פרטנר , דוד אבנר צפוי לפרוש בחודשים הקרובים מתפקידו, וזאת על רקע חילופי הבעלות בפרטנר ומערכת היחסים בינו לבין בעל השליטה החדש, אילן בן דב, שידעה עליות ומורדות. לפי ידיעות ממקורות שונים, באחרונה שוחח בן דב עם מנהלים בכירים במשק ורמז להם על כך שאבנר עשוי מיוזמתו לפרוש בחודשים הקרובים. תגובת פרטנר לידיעה היתה כי "החברה אינה מגיבה לשמועות".

בתוך כך, מדווחת היום החברה כי אלי גליקמן, סמנכ"ל חטיבת הלקוחות של החברה, מונה למשנה למנכ"ל. להערכת גורמים בשוק התקשורת, מינוי זה "מסמן" את גליקמן ליורשו של אבנר.

בפסגות מקבילים פנים לסקטור התקשורת הישראלי ב-2010 ומעניקים לסמייל 012 המלצת "תשואת יתר" ולאינטרנט זהב המלצת "תשואת שוק".

חברת ויליפוד הדואלית גייסה הערב כ-65.1 מיליון שקל בהנפקת אג"ח. במכרז נקבע כי שיעור מרווח הריבית שתישאנה אגרות החוב (סדרה ד') מעל לשיעור הריבית שנושאות "אג"ח ממשל 817" הינו 3%.