"רק חברה אחת מוסמכת להעניק חתימה אלקטרונית לדיווח המקוון"

נשיא איגוד לשכות המסחר, אוריאל לין, טוען בפנייה דחופה למנהל רשות המסים, יהודה נסרדישי, כי מהלך הדיווח המקוון לא הושלם כל עוד רק חברה אחת מוסמכת להעניק חתימה אלקטרונית

נשיא איגוד לשכות המסחר, אוריאל לין, טוען בפנייה דחופה למנהל רשות המסים, יהודה נסרדישי, כי מהלך הדיווח המקוון לא הושלם כל עוד רק חברה אחת מוסמכת להעניק חתימה אלקטרונית לצורך הדיווח המקוון.

על-פי הוראת השעה בחוק המע"מ החל מינואר 2010, יחויבו בעלי עסקים שמחזור עסקאותיהם עלה על 4 מיליון שקל בהגשת דיווח מקוון. החל מינואר 2011, חובת הדיווח תחול גם על עוסקים בעלי מחזור עסקאות מעל 1 מיליון שקל. בינואר 2012 יצורפו גם כל העוסקים שמחזורם מעל 100 אלף שקל וכל המלכ"רים.

לטענת לין, איגוד לשכות המסחר קיבל פניות רבות מאנשי עסקים שהתלוננו בנושא. לדבריו, "למרות שמשרד האוצר מוכן לאפשר לכל חברה כשירה לכך לאשר חתימה אלקטרונית - בפועל המצב הוא שיש כיום חברה אחת בלבד, ועסקים המחוייבים לעמוד בדרישות החוק נדרשים לפנות לחברה זו. זהו מצב בלתי נסבל אשר מצביע באופן ברור וישיר על כשל שוק בנושא זה".

לטענת לין, המשמעות היא כי החברה היחידה יכולה להכתיב עלויות בתנאי התקשרות.

מבדיקת איגוד לשכות המסחר עולה כי התשלום הראשוני עבור הנפקת כרטיס חכם שמאפשר דיווח מקוון נע בין 200 ל-300 שקל.

לטענת לין, "כפי שמשרד האוצר ורשות המסים איפשרו למגזר העסקי זמן היערכות של כחצי שנה מרגע אישור החוק, היה עליהם להיערך בהתאם גם במקרה זה ולצאת במכרז. בכדי לקדם את מערכת המסים ליעד של תשלום מס אמת, המגזר העסקי קיבל על עצמו עול נוסף. מדובר בהשקעות הוניות משמעותיות המגיעות לעשרות אלפי שקלים, בכדי לבצע התאמות של מערכות המחשוב לדיווח מקוון".

מרשות המסים נמסר בתגובה: "בהתאם לחובת הדיווח המקוון, הדיווח חייב להיעשות באופן מקוון ותוך הזדהות באמצעות חתימה אלקטרונית מאושרת. חוק חתימה אלקטרונית קובע תנאים מי יכול להיות גורם מאשר על-פי חוק שמנפיק חתימה אלקטרונית מאושרת, בהתאם לכללים שקבע החוק.

"רשות המסים, בתיאום עם משרד המשפטים, מעודדים את התחרות גם בתחום זה, תוך מאמץ לעניין משקיעים מהארץ ומחו"ל בהקמת חברות שיבצעו את התהליך האמור, כדי שלא להיות סמוכים על שולחנו של ספק אחד - מטעמים ברורים.

"כמו כן, רשות המסים, בתיאום עם החשב הכללי ומשרד המשפטים, עוקבים אחר התקדמות התהליכים של הנפקת החתימות האלקטרוניות לעוסקים של הגורם המאשר (חברת קומסיין). יובהר כי כדי למנוע מצב בו לא תוכל החברה לספק את השירות או שיתרחש כשל אחר שנוגע להיותה של החברה ספק בודד - הרי שעל-פי חוק הדיווח המקוון, המדינה עצמה יכולה להיות הגורם שמנפיק חתימה אלקטרונית, בהתאם לכללים שייקבעו ובאישור הממשלה".