פול קרוגמן: "סיכוי של 30%-40% למיתון בארה"ב ב-2010"

(עדכון) פול קרוגמן, בעל פרס נובל לכלכלה, בטור דעה ל"ניו יורק טיימס": "הממשל האמריקני חוזר על הטעויות של 1937" ■ "ההשפעה של חבילת התמריצים הפיסקלית של אובמה על התמ"ג ושוק העבודה תגיע לשיא באמצע השנה ואז תתחיל להתפוגג"

זוכה פרס נובל, הכלכלן פרופ' פול קרוגמן אמר היום (ג') בכנס איגוד הכלכלנים הלאומי שנערך באטלנטה כי הוא רואה סיכוי של 30%-40% למיתון בארה"ב במחצית השניה שנת 2010, כאשר השפעת התמריצים הפיסקאלים והמוניטריים יתפוגגו."וזהו אינו תרחיש עם סיכוי נמוך. הסיכויים כי נראה את הצמיחה שוב מאיטה ואת האבטלה שוב מרימה ראש הם גדולים יותר מאשר שווים" אמר.

קרוגמן ציין כי תוכנית הפדרל ריזרב לסיים רכישתם של ני"ע מגובי משכנתאות בהיקף של 1.25 טריליון דולר וחובות בהיקף של כ-175 מיליארד דולר מסוכנויות פדרליות שונות בחודש מארס עלול לזרז את העלייה בריביות על המשכנתאות ולהביא לירידה במכירות ומחירי הבתים בארה"ב.

טור ב"ניו יורק טיימס"

נתוני התעסוקה הבאים שיתפרסמו צפויים להראות כי המשק האמריקני גייס עובדים בפעם הראשונה מזה שנתיים, נתוני התמ"ג יצביעו על צמיחה יציבה בסוף 2009, ורבים ידברו על כך שניתן לצמצם את התמריצים של הממשלה וה'פד'.

"אך אם קברניטי הכלכלה יקשיבו לאותם אופטמיסטים, אנחנו נחזור על הטעויות שנעשו ב-1937, כאשר ה'פד' וממשל רוזוולט החליטו שהשפל הגדול הסתיים". כך טוען פול קרוגמן, בעל פרס נובל לכלכלה, בטור דעה שכתב ל"ניו יורק טיימס".

"ב-1937 רוזוולט וה'פד' חשבו כי הגיע הזמן להוריד את הקביים שתמכו בכלכלה במהלך שנות ה-30' - הם קיצצו בהוצאות הממשליות ונקטו במדיניות מוניטרית מהדקת - הכלכלה, בתגובה, נפלה בחזרה למעמקי המיתון".

"האירוע הזה לא יחזור על עצמו - נשיא ה'פד', בן ברננקי, וקריסטינה רומר, יועצת כלכלית בכירה של אובמה, הם מומחים לשפל הגדול. רומר הזהירה מספר פעמים מפני חזרה על הטעויות של 1937, וברננקי, כידוע, כתב עבודת דוקטורט על המשבר של 1929. עם זאת, אלה שזוכרים את העבר נוטים לחזור עליו, על אף כל מה שלמדו".

"יש לזכור", כותב קרוגמן, "כי 'בליפים' - נתונים חיוביים אקראיים, לא מצביעים על התאוששות - הם מופיעים גם כאשר הכלכלה, למעשה, נמצאת בהידרדרות ארוכה. כך לדוגמה, ב-2002 נתוני התמ"ג הראשוניים הצביעו על קצב צמיחה שנתי של 5.8%, אך שיעור האבטלה המשיך לעלות במשך שנה נוספת".

"לפעמים הבליפים האלה הם פשוט אשליות סטיסטיות. אם חשוב מכך, לרוב הם נובעים מ'זינוק במחזור המלאים'. כאשר הכלכלה נסוגה, חברות מוצאות את עצמם עם כמות גדולה של טובין שלא נמכר. כדי להיפטר מהמלאי הם מצמצמים את הייצור, ולאחר מכן הם חוזרים לייצר - מה שמשפיע לטובה על נתוני התמ"ג. למרבה הצער, צמיחה שנובעת מזינוק במחזור המלאים לא שווא כלום אם היא לא נתמכת בעלייה בביקושים".

"במהלך השנים הטובות של העשור הקודם, הזינוק במחירי הנדל"ן והצריכה הפרטית חסרת המעצורים עודדו את הצמיחה. אך מנועי הצמיחה האלו לא יחזרו ויתמכו בכלכלה בעתיד הנראה לעין. לא קיימת אפשרות להתחזקות שוק הנדל"ן כאשר ארה"ב מלאה בדירות ובתים ריקים מאדם, והצרכנים שאיבדו 11 טריליון דולר במשבר הפיננסי העולמי, לא יכולים להרשות לעצמם לחזור לפוזיציה של 'קנה עכשיו ואל תחסוך לעולם".

קרוגמן צופה כי ההשפעה של חבילת התמריצים הפיסקלית של אובמה על התמ"ג ושוק העבודה תגיע לשיא באמצע השנה ואז תתחיל להתפוגג. אך זה מוקדם מדי. מדוע להפסיק לתמוך במשק כאשר האבטלה נמצאת בכאלה רמות גבוהות. הקונגרס היה צריך לאשר חבילת תמריצים שנייה לפני מספר חודשים, כאשר היה ברור שהמיתון יהיה עמוק וארוך מהצפוי. אך שום דבר לא נעשה, והמספרים הטובים לכאורה שממשיכים להתפרסם מקטינים את האפשרות לחבילת תמריצים נוספת".