רשות ני"ע פשטה על משרדי אינטרקולוני; משה גבריאל נחקר

עו"ד יוסי שגב, המייצג את מתנגדי הסדר החוב בחברת הנדל"ן: "בעלי האג"ח מובלים כצאן לטבח, והמוסדיים מאשרים הסדרים רק כדי שלא להיתבע, יד רוחצת יד" ■ מחזיקי האג"ח נדרשים לוותר בהסדר על 132 מיליון שקל

ערב כינוס אסיפות המשקיעים שהיו אמורות לאשר את הסדר החוב בחברת הנדל"ן אינטרקולוני (אמריקן קולוני לשעבר), פשטה רשות ניירות ערך על משרדי החברה בתל-אביב והחרימה מסמכים. מנכ"ל החברה ומבעלי השליטה בה, משה גבריאל, נחקר במשרדי הרשות בחשד לביצוע עבירות של שילוב פרטים מטעים בדו"חות.

עו"ד יוסי שגב, המייצג את בעלת המניות ורדה בורשטיין המתנגדת להסדר המתגבש, אמר היום (ב') בתגובה כי "אנו זועקים כל הזמן, ובית המשפט לא ער לצורה שבה התנהלו הדברים בחברה. מוצג הסדר חוב, ומחזיקי האג"ח חושבים שיקבלו מניות בחברה ששווה משהו, אך אנו מגלים כל יום משהו נוסף, וזה פשוט לא ייאמן. ואם זה נכון - אז אין לחברה שווי, כי החובות עולים על שווי הנכסים. בעלי האג"ח מובלים כצאן לטבח, והמוסדיים, שפוחדים מתביעות נגדם, מאשרים הסדרים רק כדי שלא יתבעו אותם על אובדן הכסף. אין להם עניין לבדוק ולחקור, זו יד רוחצת יד".

שגב חקר את פעילות החברה בשנים האחרונות, ואף העביר חלק מממצאיו לרשות ניירות ערך. למשל, הוא מספר על רכישת קרקע ברומניה בשותפות עם חברת ליר תמורת 12.6 מיליון אירו, כאשר אותה קרקע נרכשה חודשים ספורים קודם לכן על-ידי 12 ישראלים, שזהותם נבדקת כעת, תמורת 3.4 מיליון אירו בלבד.

"האוזניים תיצלינה", אומר שגב, ומסביר כי בהסכם כתוב כי הרכישה תבוצע בתנאי שעד תאריך מסוים תאושר תב"ע, אך זה לא קרה עד היום ולא דווח למשקיעים, ובכל זאת העסקה הושלמה.

ההזדמנות שהפכה לבור

אינטרקולוני נקלעה למשבר קשה בעיקר בשל חשיפה לפעילות נדל"ן יזמית במזרח אירופה. היום אמורות היו להתקיים אסיפות של בעלי המניות, ולאחר מכן של מחזיקי האג"ח, במטרה לאשר הסדר חוב שבו המשקיעים יוותרו על כ-132 מיליון שקל בתמורה ל-90% מהחברה. סדרה א', שיש לה ביטחונות, תקבל בנוסף גם אג"ח חדשות בהיקף של 30 מיליון שקל.

ערב פרוץ המשבר בקיץ 2007, נסחרה חברת הנדל"ן לפי שווי של כ-450 מיליון שקל. הגופים המוסדיים העניקו לבעלי השליטה, רועי לוסטרניק ומשה גבריאל, אשראי של כ-160 מיליון שקל באמצעות שתי סדרות אג"ח לא מדורגות וכמעט ללא שיעבודים - סדרה א' בהיקף 84.4 מיליון שקל וסדרה ב' בהיקף של 75.6 מיליון שקל.

בתחילה זה נראה מבטיח, כשמדי כמה חודשים דיווחה החברה על עוד רכישת קרקע במזרח אירופה. כשמשבר האשראי פרץ ומניית החברה החלה לרדת בחדות, אף היה מי שחשב שמדובר בהזדמנות - אשת העסקים ורדה בורשטיין, אשר העמידה בנובמבר 2008 הלוואה בסך 11.5 מיליון שקל לרועי לוסטרניק, שבתמורה שיעבד את מלוא אחזקותיו בחברה לטובתה.

בנוסף, ניתנה לבורשטיין אופציה לרכישת מניותיו של לוסטרניק תמורת 32 מיליון שקל, מחיר ששיקף לחברה שווי שוק של 75 מיליון שקל. הבוקר נסחרה החברה לפי שווי של כ-6 מיליון שקל בלבד, ובתגובה לידיעה על חקירת הרשות צנחה מנייתה ב-17%.

לאחרונה פרץ סכסוך בין בורשטיין ולוסטרניק, ובנובמבר הוסכם ביניהם כי מניות לוסטרניק יועברו לידי בורשטיין תמורת 1.5 מיליון שקל נוספים וויתור על החזר ההלוואה. כיום מחזיקה בורשטיין ב-43% ממניות אינטרקולוני, ומשה גבריאל מחזיק ב-42%.

בורשטיין מתנגדת להסדר החוב, שידלל את אחזקותיה הטריות לשיעור אפסי, אך אתמול (א') התקבל פסק דין האוסר עליה להתנגד לאישורו.

מפגרת בפירעון התחייבויות

נכון לחודש נובמבר מפגרת אינטרקולוני בפירעון התחייבויות בהיקף של כ-5 מיליון אירו לבנקים, ואילו למחזיקי אג"ח א' היא שילמה רק 3.5 מיליון שקל - במקום 19.1 מיליון שקל שהיתה אמורה לשלם.

ביולי האחרון דרש בנק הפועלים לחלט ערבויות שהעמיד לחברה בהיקף של כ-10 מיליון דולר, בגין פרויקט "מתחם עדן" בירושלים.

אינטרקולוני: "אין לנו עניין לדבר"

את 9 החודשים הראשונים של השנה סיימה אינטרקולוני בהפסד כבד של כ-82 מיליון שקל, ועם גירעון של 58 מיליון שקל בהון העצמי וגירעון בהון החוזר של 193 מיליון שקל. היקף ההתחייבויות שלה עמד על 333 מיליון שקל, ומנגד בקופתה נותרו 18 מיליון שקל בלבד. רואי החשבון שלה צירפו לדו"חותיה הערת "עסק חי", המשקפת חשש להישרדותה.

מקורות הכסף הזמינים של החברה הם פרויקט נווה-צדק (55 יחידות דיור ברחוב הרבי מבכרך), שבנייתו הסתיימה ונותרה בו דירה אחת למכירה, וכן השלב הראשון בפרויקט סקאף שבהונגריה, אשר בנייתו הסתיימה ואכלוסו החל בחודש יולי האחרון.

את תגובת אינטרקולוני לא ניתן היה להשיג היום, וממשרדו של עו"ד יונתן שרמן המייצג את החברה נמסר: "אין לו עניין לדבר איתך".