"האיום הבא על שוק הנדל"ן בארה"ב - בעלי משכנתאות פריים"

רוברט שילר וקארל קייס, הכלכלנים שהמציאו את מדד S&P קייס שילר: "צפויה עלייה נמשכת במספר העיקולים של בתים, ולא רק של משכנתאות סאב פריים, אלא גם של משכנתאות פריים"

בעלי בתים בעלי דירוג האשראי הגבוה ביותר עלולים להוות את האיום הגדול הבא על שוק הנדל"ן האמריקני.

"העלייה בחדלות פירעון של בעלי משכנתאות פריים במהלך 2009 צפויה להאיץ השנה, כשהיא מאיטה את ההתאוששות של שוק הנדל"ן. זאת על אף האופטימיות הגוברת בקרב אמריקנים באשר למצב המשק האמריקני". כך אומרים רוברט שילר וקארל קייס, הכלכלנים שהמציאו את מדד S&P קייס שילר העוקב אחרי מחירי הבתים בארה"ב.

"צפויה עלייה נמשכת במספר העיקולים של בתים, ולא רק של משכנתאות סאב פריים, אלא גם של משכנתאות פריים", אמר שילר, פרופסור באוניברסיטת ייל, בראיון לבלומברג. "הדבר הזה יוצר מספר עצום של 'בתי רפאים' שעדיין נמצאים בבעלות של מישהו, וצפויים להגיע לשוק בתוך כשנה".

בתים למכירה, נדל

מספר בעלי משכנתאות הפריים שמאחרים בתשלומים בלפחות 60 יום יותר מהוכפל ברבעון השלישי של 2009, בהשוואה לרבעון המקביל, ל-838 אלף. כך לפי דו"ח שפורסם ב-21 בדצמבר.

"בעלי בתים מובטלים הנאבקים כדי לעמוד בתשלומי המשכנתא יגיעו לחדלות פירעון ובתיהם יועקלו", אמרו קייס ושילר.

המעסיקים בארה"ב פיטרו יותר מ-7.2 מיליון עובדים במהלך השנתיים האחרונות - אובדן מקומות העבודה בהיקף הרחב ביותר מאז "השפל הגדול" של שנות ה-30'. שיעור האבטלה צפוי להישאר על ממוצע של כ-10% במהלך השנה הקרובה. יהיה זה שיעור האבטלה הגבוה ביותר בארה"ב מאז 1948.

"האבטלה לא מכבדת את גבולות ההכנסה", אמר קייס. "היא משפיעה על אנשים עשירים, אנשים עניים ובעלי הכנסה ממוצעת - ולכולם יש משכנתאות".

בתים למכירה, נדלן, משכנתאות / צלם בלומברג