לראשונה: בכירים בעולם הפשע נדרשו להגיש הצהרות הון ודו"חות מס

עובדי רשות המסים ושוטרים הגיעו לבתיהם של גורמים בעולם הפשע ומסרו דרישות להצגת דו"חות מס ■ רשות המסים: "זה תרגיל אל-קאפונה" ■ המבצע, המכונה "מעות צדק", נערך במסגרת המאבק הכלכלי בפשיעה החמורה

מאות דמויות ששמן נקשר עם פעילות עבריינית, סחר בסמים, וכאלה המזוהות עם ארגוני פשיעה, נדרשו הבוקר (ג') לראשונה להגיש הצהרות הון במסגרת מבצע משולב של רשות המסים ואגף החקירות והמודיעין במשטרה.

במשטרה אומרים כי מדובר ביישום של מהלך נוסף במדיניות התקיפה הכלכלית שהם מובילים. "זה תרגיל אל-קאפונה", הגדיר זאת בכיר ברשות המסים.

בשעות הבוקר המוקדמות הגיעו עובדי רשות המסים, יחד עם שוטרים מכל מחוזות המשטרה והיחידות הארציות, לבתיהם של אותם גורמים ומסרו דרישות להצגת דו"חות מס שנתיים והצהרות הון. על-פי ההערכה, גורמים אלה מחזיקי ברשותם סכומי כסף גדולים ורכוש שהושגו באופן לא חוקי, תוך העלמת הכנסות ודיווחים כוזבים.

הדרישות נמסרו לאחר היערכות ממושכת שכללה מיפוי חשודים במעורבות או קשר עם פעילות עבריינית בתחום הפשיעה החמורה.

המבצע, המכונה "מעות צדק", נערך במסגרת המאבק הכלכלי בפשיעה החמורה, הכולל את המגמה להרחיב את מעגל משלמי המסים בקרב העוסקים בפעילות עבריינית, ולמנוע מצב בו "ייצא חוטא נשכר".

מי שנדרש להגיש הצהרת הון או דו"חות מס שנתיים ואינו עושה כן, עובר עבירה פלילית לפי סעיף 216 לפקודת מס הכנסה, וצפוי לעמוד לדין פלילי.

"משמעות המהלך", אומר גורם בכיר ברשות המסים, "היא שאותם אנשים צריכים לדווח לא רק על ההון שברשותם אלא גם על מקורותיו. זה כמובן ממש לא פשוט עבור מי שמקורות ההון שלו אינם כשרים".

ברשות אומרים כי במשרדי פקיד השומה חולון התקבלו כבר בשעות הבוקר מספר פניות מאנשים שקיבלו מעטפות ובהן הדרישה להגשת הדיווחים, כאשר חלק מהפונים ביקשו הבהרות, וחלקם כבר ביקשו דחייה במועד ההגשה.

רק באחרונה החלה רשות המסים להיכנס לתחום של מלחמה בפשיעה, תוך שיתוף-פעולה עם המשטרה. "זה המהלך הכי דרמטי ומשמעותי ששיתוף-הפעולה הוליד", אומרים גורמים ברשות. "היתרון הגדול הוא שלמשטרה יש מידעים מודיעיניים ואחרים המאפשרים לה למפות את הגורמים הרלוונטיים החשודים בפשיעה חמורה, ואנחנו ננסה 'לתפור אותם' בתחום המס, בדרישה להצביע על מקור כספם".

ברשויות האכיפה תולים תקוות גדולות במהלך. "אנחנו מצפים כי גורמי הפשיעה יגישו דו"חות, אנחנו נפתח להם תיק כדי שיופיעו בכלל במאגרים שלנו ונבדוק את הדו"חות. מי שלא יגיש בכלל דו"ח, יועבר מיד לטיפול במישור הפלילי בעבירה טכנית של אי-הגשת דו"ח. אבל אנחנו נמשיך בבדיקה, ואז טווח האפשרויות גדול - החל מעבירות של העלמת מס וכלה בחיוב במס על הכנסות נכבדות שהוסתרו".

המהלך הפשוט לכאורה לא בוצע עד היום, משום שעובדי רשות המסים סירבו להתעמת עם משפחות הפשע, בטרם יקבלו במשכורתם "תוספת סיכון" וכן כיסוי ביטוחי.

באחרונה הושגו הסכמות עם הוועדים, וניתן אור ירוק להקמת היחידה ללוחמה בפשיעה המאורגנת, אך ברשות החליטו שלא להמתין לסיום הקמתה ולצאת למבצע הראשון כבר כעת.