סוכנות הדירוג פיץ' חתכה את דירוג האשראי של איסלנד ל"זבל"

זאת לאחר שהנשיא אולאף רגנר גרימסון הטיל וטו על הצעת חוק שמתוקפה ישולמו למשקיעים בריטים והולנדים 5 מיליארד דולר שהפסידו משקיעים אלה בקריסת הבנקים האיסלנדים

סוכנות דירוג האשראי הבינלאומית פיץ' חתכה אמש (ג') את דירוג האשראי של איסלנד, לאחר שהנשיא אולאף רגנר גרימסון הטיל וטו על הצעת חוק שמתוקפה ישולמו למשקיעים בריטים והולנדים 5 מיליארד דולר שהפסידו משקיעים אלה בקריסת הבנקים האיסלנדים.

פיץ' חתכה את דירוג האשראי ארוך הטווח של איסלנד ל +BB מ -BBB. מדובר בדירוג הנמוך מרמת השקעה. כמו כן פיץ' הורידה את הדירוג של המטבע המקומי, הקורונה האיסלנדית ל +BBB מ -A. אופק דירוג האשראי של שני הדירוגים הוא שלילי, כך שתתיכן הורדת דירוג נוספת בהמשך.

מוקדם יותר השבוע, קרוב ל-25% מבעלי זכות הבחירה באיסלנד חתמו על עצומה שבה התבקש נשיא המדינה להטיל וטו על הצעת החוק.

בשבוע שעבר אישר הפרלמנט את הצעת החוק שמתוקפה יועברו לבריטניה ולהולנד הסכומים שהפסידו ב-2008 משקיעים בריטים והולנדים שהפקידו כספים בחשבונות חיסכון נושאי ריבית גבוהה בבנק המקוון "איס-סייב" שהפעילו הבנקים האיסלנדים.

אישור הצעת חוק איס-סייב תשפר את סיכוייה של איסלנד להליך הצטרפות מהיר לאיחוד האירופי, אך הצעת החוק מאוד לא פופולרית בקרב אוכלוסיית איסלנד.

הפרלמנט אישר את הצעת החוק ברוב זעום: 33 חברי פרלמנט הצביעו בעד, ו-30 הצביעו נגד. אחד השרים הזוטרים בממשלה התפטר בשל התנגדותו לחוק הזה.

חילוקי הדעות בנושא כבר עיכבו את התשלומים של חלק מכספי הסיוע הבינלאומיים שהובטחו לאיסלנד, והדבר מונע את ההגמשה של מגבלות ההון שהוטלו בשיא המשבר הפיננסי ופוגע בסיכויי איסלנד להצטרף לאיחוד האירופי.