המניות שיירדו כדי לעלות

יש סיכוי והוא לא קטן שהמפסידות של שנת 2009 ייהפכו למרוויחות של 2010

בשוק ההון קיימת מחזוריות מסוימת, ולכן לא סתם אומרים שהמפסידים של אתמול עשויים להיות המנצחים של מחר. אז אם אתם מחפשים השקעות מעניינות לשנת 2010, כדאי להסתכל דווקא על המגזרים שמניותיהם ירדו בצורה חדה בשנת 2009. ברור שלא מספיק שמחיריהן ירדו ושהחברות הללו מציגות תוצאות טובות.

דרך חכמה, ובעיקר פשוטה, לחפש מניות מעניינות שכאלה, היא באמצעות בחינת מכפיל תזרים המזומנים החופשי שלהן, הבוחן את רמת התמחור של החברה ביחס לכמות המזומנים האמיתית שהיא מזרימה לקופתה. מבין כל המגזרים השונים של המניות הנסחרות בבורסות בארצות הברית, בולטים שניים: מגזר חברות ביטוחי הבריאות ומגזר חברות הרדיו. על שני המגזרים כתבתי סקירות כאן ב"גלובס", באוקטובר 2009.

מאז התבהרה בצורה טובה יותר התמונה לגביהם, ומרבית המניות שסקרתי כבר הספיקו לעלות בעשרות אחוזים. אבל, על אף שהרכבת כבר יצאה מהתחנה, עדיין אפשר להספיק לעלות עליה.

מגזר ביטוחי הבריאות

מאז שהצהיר נשיא ארצות הברית ברק אובמה על רפורמת ביטוחי הבריאות שלו, צנחו מחירי מניות הביטוח האמריקאיות לשפל חסר תקדים. לא מדובר בחברות קטנות וספקולטיביות, אלא בענקיות בשווי של מיליארדי דולרים, הנהנות מרווחיות יפה.

אם הרפורמה הייתה עוברת במלואה, אין ספק שחברות הביטוח היו מתקשות להתחרות במסגרות הביטוח הציבוריות. אבל הלחץ של חברות הביטוח נשא פרי, והסנאט האמריקאי ביטל את אופציית הביטוח הציבורית שהייתה בתוכנית המקורית.

עם התבהרות התמונה, ממשיכות מניות המגזר את מהלך התיקון שלהן מעלה. יחד עם זאת, גם בימים אלה מרביתן עדיין נסחרות במחירים אטרקטיביים. בין החברות המעניינות אפשר לציין את UnitedHealth Group (שאותה אני מחזיק), WellPoint Inc. , ו-Humana Inc. . סיפור הרפורמה אינו גמור עדיין, ולכן ברור כי קיים גם סיכון בהשקעה במניות אלה. יחד עם זאת, במחיר הנוכחי שבו הן נסחרות, הסיכון אינו גדול מדי לטעמי.

מגזר הרדיו

נתח גדל והולך מכספי הפרסום עבר בשנים האחרונות לאינטרנט, תוך שהוא מצמצם את הכנסותיהן של חברות הרדיו. המשבר הפיננסי הוסיף שמן למדורה, וצמצמם את היקפי הפרסום אפילו יותר. תעשיית הרדיו קשורה קשר הדוק לכלכלה האמריקאית, ולאור סימני ההתאוששות הנראים במשק לאחרונה, ייתכן שכבר עברנו את התחתית הפיננסית הרעה של חברות הרדיו.

מבין כולן, שתי חברות הרדיו נראות לי המעניינות ביותר הן Salem Communications (SALM), המשדרת שידורי דת לאוכלוסייה נוצרית, ו-Radio One ((ROIAK, שאוכלוסיית היעד שלה הם אפרו-אמריקאים. שתי החברות מפסידות ברבעונים האחרונים, אבל בנטרול מחיקות של זכויות שידור ונכסים בלתי מוחשיים אחרים (מוניטין, למשל) הן מציגות רווח ותזרים מזומנים חיובי, אשר נותנים להן מכפילים נמוכים למדי.

להערכתי, ככל שתימשך מגמת השיפור בכלכלה האמריקאית, נראה את מחיריהן של מניות הרדיו עולים באופן משמעותי בשנים הקרובות. יחד עם זאת, הסיכון העיקרי בהשקעה בהן הוא רמת החוב הגבוהה שלהן, שאותה הן יתקשו להחזיר אם גלגלי הצמיחה של המשק ינועו לאט מדי.

גילוי נאות: הכותב מחזיק במניית UnitedHealth Group, אך לא באף אחד מניירות הערך האחרים המוזכרים. אין לראות בכתבה המלצה לרכישה/מכירה של ניירות ערך ו/או תחליף לייעוץ.

yinon@bursa4u.com