תחזית מפתיעה של GM: "נחזור לרווחיות כבר ב-2010"

התחזית שמסר היו"ר היא תחזית נועזת, בהתחשב בכך שרק בקיץ האחרון יצאה החברה מפשיטת-רגל ולא רשמה רווח שנתי מאז 2004

ג'נרל מוטורס תרוויח כסף בשנת 2010, אמר אמש (ד') יו"ר החברה, שיצא בתחזית נועזת ומפתיעה, בהתחשב בכך שרק בקיץ האחרון יצאה החברה מפשיטת רגל ולא רשמה רווח שנתי מאז 2004. כך מדווח ה"וול סטריט ג'ורנל".

"אני צופה שנהיה רווחיים ב-2010", אמר אדוארד אי. וויטקר ג'וניור במסיבת עיתונאים במטה החברה. "האם יש לנו מכשולים בדרך? כן, אך יש לנו צוות הנהלה מצויין ותוכנית טובה". וויטקר, שהתמנה ליו"ר החברה ע"י ממשל אובמה, ושבחודש שעבר נטל את תפקיד המנכ"ל באופן זמני, אמר כי סמנכ"ל הכספים החדש בחברה, כריס לידל, שמגיע ממיקרוסופט - יכול להיות מועמד לתפקיד המנכ"ל. אולם, הוא הוסיף כי "זה תלוי בדירקטוריון" וציין כי חיפוש אחר מנכ"ל קבוע נמצא עדיין בשלבים מוקדמים.

וויטקר אמר עוד כי החברה ממשיכה עם תוכניותיה לסגור את חטיבת סאאב, מאחר שהיא לא בטוחה שתמצא לה קונה.

לפני שתתקן את השורה התחתונה ניצבים בפני GM מכשולים משמעותיים, ובראשם החזרת עשרות אלפי לקוחות, כמו גם שיפור הרווחיות של כלי הרכב שהיא מוכרת. עם זאת, הצפי האופטימי של וויטקר נתמך ע"י שיפור בכלכלה והעלייה במכירת כלי הרכב בארה"ב שנרשמה בדצמבר. אך הצפי גם מבוסס על הימור שנגישות צרכנים לאשראי תשתפר וששוק העבודה יתחזק - גורמים שגררו את מכירות המכוניות לשפל היסטורי בשנת 2009. מכירותיה של GM צנחו בכ-30% בשנה זו.

עבור משלמי המיסים, משמעות האופטימיות של וויטקר היא של-GM יש סיכוי טוב יותר להחזיר את 50 מיליארד הדולר שארה"ב הלוותה לחברה. הממשל המיר את רוב ההלוואה לנתח של 60% וארה"ב לא יכולה לממש את המניות הללו עד ש-GM תחזור לבורסה, צעד שהיא כנראה לא תוכל לבצע עד שתחזור לרווחיות. בנוסף, GM חייבת לממשל 6.7 מיליארד דולר במזומן. וויטקר תחייב להחזיר סכום זה עד אמצע שנה זו.