"רק בתקשורת הצליחו למצוא קשר בין סמי בכר למוני פנאן"

היועץ המשפטי של איגוד הכדורסל, שוקי קרמר, טוען כי "הליך משפטי לא יכול להתבסס על רכילויות", וכרגע זה בדיוק מה שיש לו ביד ■ איגוד הכדורסל: הקשר שעשו ברשות המסים בין בכר לפנאן נובע משיקולים פופוליסטיים

מי שחוטף את מירב האש מאז התפוצצה פרשת מוני פנאן הוא איגוד הכדורסל. השבוע שוב העלו את האיגוד באש, עם ההתפוצצות של פרשת השופט סמי בכר, שהודה כי השקיע כספים שקיבל ממשחקיו באירופה בבנק ביוון.

מי שעומד בתוך כל הפקק הוא היועץ המשפטי של איגוד הכדורסל, עו"ד שוקי קרמר, שדוחה את כל ההאשמות על כך שהאיגוד לא עשה דבר.

"אנחנו פועלים בתוך הסמכויות שיש לנו מתוקף החוק", הוא פותח. "ברגע שהתעורר סיפור מוני פנאן, והחלו שמועות לגבי שופטים שמעורבים בבנק של מוני, יזמנו מהלך מיידי להחתים את כל השופטים על תצהיר בשבועה", אומר קרמר. "כל שופטי ליגת העל חתמו על תצהיר שהם לא מעורבים במישרין או בעקיפין בעסקים של מוני, ו/או שלא היה להם כל קשר עסקי עם מנהל או בעלים של קבוצה בליגת העל. גם סמי בכר, שהשם שלו עלה באופן ספציפי באחד העיתונים כמי שמעורב, חתם על תצהיר".

מבחינת השופטים, החתימה על התצהיר לא היתה עניין של מה בכך. "הבהרנו להם לפני שהם חתמו כי המשמעות היא שאם יתברר כי הם היו מעורבים בפרשה והם יחתמו על תצהיר שקרי - הם יועמדו לדין פלילי, והעונש על עבירה כזאת הוא 7 שנות מאסר".

* וכולם חתמו?

"כן. כולם, כולל סמי בכר".

גורם שמקורב לפרשה אומר שלא לייחוס כי "משיחות שערך יו"ר איגוד השופטים, ראובן וירובניק, עם סמי בכר, וירובניק התרשם באופן הכי אמיתי כי בכר לא מעורב בבנק של פנאן". עוד מציין אותו גורם כי "אני לא משוכנע כי שרבוב שמו של בכר לפרשת הבנק של מוני על-ידי רשויות המס זה לא עוד ניסיון שלהם לגנוב כותרת ולייצר פרופגנדה".

קרמר מסביר כי יש שתי אפשריות לאיך שתתגלגל הפרשה. ושתיהן לכאורה לא יעזרו לסמי בכר לחזור למפת הכדורסל. "האפשרות הראשונה היא שבכר לא קשור לפנאן, והוא רק העלים מס כפי שהודה. העלמת מס לא קשורה לטוהר של ניקיון ענף הכדורסל, שאני מופקד עליו. אלא שכאן מדובר בעבירה שיש עמה קלון, ובנוסף יש פה אלמנט של העלמת מס של כספים שהוא קיבל מכדורסל ולא ממקורות אחרים. למרות שהעבירה הזאת עדיין לא פוגעת בטוהר המשחקים, על-פי חוקי האיגוד - אדם שמבצע עבירת מס שיש עמה קלון לא יכול לכהן כשופט כדורסל".

על האפשרות השנייה לפיה בכר השקיע בבנק של פנאן, קרמר מעדיף שלא לחשוב אפילו. "לא יעלה על הדעת ששופט ישקיע כספים ויקבל ריביות קצוצות, כאשר גורל ההשקעות שלו תלוי בידיים של מנהל קבוצה מסוימת. זה השחיתות בהתגלמותה ומבחינתי זו רעידת אדמה. אבל לעניין הזה אין לי שום ראיות בשלב זה".

* מה המשמעות לגבי סמי בכר?

"תנאי סף לקבלת שופטים חדשים לאיגוד השופטים הוא אדם ללא עבר פלילי. מכיוון שכאן מדובר לכאורה בעבירה פלילית, המשמעות היא שבכר לא יוכל להימנות שוב על איגוד השופטים, וגם לא לשפוט קט-סל. במקרה של הרשעה, הוא למעשה סיים את הקריירה שלו".

"בתקשורת מתלהמים"

חלק מהתסכול הגדול ביותר של איגוד הכדורסל הוא מהגל התקשורתי שמופנה אליהם. "המתלהמים בתקשורת, הם הרי כבר מצאו את הקשר בין העניין עם סמי בכר לבין פרשת הבנק של פנאן", אומר קרמר. "אבל אני כיועץ משפטי חי לפי חומר הראיות. כשפניתי בימים האחרונים לפרקליט מחוז ירושלים וביקשתי את חומר החקירה כדי לאושש את גירסת המתלהמים, הוא הפנה אותי לנציבות מס הכנסה, שם אמרו לי שיבדקו את העניין תוך יומיים. הסיכוי שאני אקבל את חומר החקירה הוא לא גדול. בהנחה שכן אצליח לקבל את חומר החקירה, אוכל לדעת אם אנחנו נמצאים בסצנריו הגרוע מבחינת איגוד הכדורסל, שזה מעורבות של סמי בכר בבנק של פנאן, או בסצנריו המצומצם שמדובר על העלמת מס, שגם בו אני לא מזלזל".

* למה לא פנית הרבה לפני כן לבקש את חומר החקירה, עוד כשהתפוצצה פרשת פנאן?

"קודם כל צריך לזכור כי חומר החקירה הוא חסוי עד הגשת כתב אישום. עד היום פניתי פעמיים וביקשתי חומר חקירה לפני הגשת כתב אישום - פעם אחת עם סיפור השלכת החזיז במלחה של אוהד הפועל חולון, ופעם אחת עם עניין הדרכון הצ'כי של קני וויליאמס. בעניין פרשת פנאן נתתי לחוקרים את הזמן לאסוף ראיות, וזה לוקח זמן. חשבתי שהפרקטיקה שהיתה נהוגה בתיקים קודמים - זיוף דרכון, השלכת חזיז - ששם קיבלתי את החומר, תעבוד גם כאן, ויתנו לי את החומר לפני הגשת כתב אישום. אבל מה הקשר בין ההמתנה הזאת שצריך היה לעשות אותה, לבין זה שטוענים כי אנחנו מטייחים או מעלימים עין?".

* אזלת-היד שלכם עמדה למבחן גם השבוע. דני קליין אמר כי גם את הקלטת שהוא החזיק בידיו מהמשחק בגמר המדובר ב-2007 שבו שפט סמי בכר, ובה עדויות לכאורה על דברים לא כשרים, לא ביקשתם.

"ביקשנו שהקלטת תובא לאיגוד כמה פעמים. דני קליין אמר 'יש לי קלטת', אבל כשביקשנו אותה לא קיבלנו את הקלטת, והוא העדיף ללכת איתה למשטרה. ממה שאני יודע, הבדיקה שנעשתה על-ידי המשטרה העלתה כי אין בקלטת הזאת כלום. אני מצפה מדני קליין, סגן יו"ר איגוד הכדורסל, שיפעל על-פי תקנון המשמעת של האיגוד וימסור חומר חקירה המצוי בידו לידי היועץ המשפטי של האיגוד. בשלב זה נזרקות לאוויר רכילויות וספקולציות חסרות ביסוס בחומר ראיות ממשי, הליך משמעתי או משפטי לא יכול להתבסס על רכילויות. בשלב זה הדבר היחיד שיש לי ביד זה התצהיר שסמי בכר חתם עליו".

זה ייגמר בכופר

זווית נוספת בסיפור הזה, שאיתה מתקשים באיגוד הכדורסל להתמודד, היא לפי בכיר באיגוד "הקשר המהיר מדי שעשו בתקשורת בין עניין אישי של אי-תשלום מס, לבין פרשת פנאן ולשריקה של בכר נגד טפירו במשחק האליפות של 2007".

אותו גורם אומר כי "למרות הרצון הגדול שלנו לנקות את השטח ולהעמיד את כל הכלים האפשריים לטובת החקירה של רשות המסים, מישהו בצד השני של רשות המסים ניצל את זה עד תום. ברשות המסים קשרו את הסיפור של בכר לפרשת פנאן, רק כדי לרצות את התקשורת. אנחנו נתמודד עם זה. חבל רק שברשות המסים מונעים משיקולים פופוליסטיים. כולם רוצים לראות את סמי בכר מתרסק, אבל העסק הזה ייגמר בתשלום כופר ובהסדר תשלום שסמי בכר יעשה כמו שכולם עושים במקרים כאלה, ובזה תיגמר כל הפרשה. לא טוהר מידות ולא קלון".

באיגוד היה מי שהזכיר גם מקרה דומה שאירע בכדורגל לפני מספר שנים עם מאמן בכיר מאוד, מה שגרר לא פחות רעש וצלצולים בתקשורת. איך זה נגמר? אותו מאמן שילם לרשויות המס כ-30 אלף שקל מדי חודש, במשך 4 שנים, מה שלא מנע ממנו להפוך לאחד ממאמני נבחרות ישראל.

רשות המסים מסרה בתגובה: "הרשות פעלה ופועלת מטעמים ענייניים בלבד. לאור העובדה שהחקירה עדיין בעיצומה, אין מקום להתייחסות לדברים".

"סמי בכר יודע שטעה, 'נעבור גם את זה', הוא אמר לי"

בכר, 50, נחשב היום לבכיר שופטי הכדורסל בישראל. כמו כל השופטים, גם לו יש "עבודה מסודרת". כבר למעלה מ-20 שנה שהוא בחברת החשמל, שם הוא משמש כמנהל משמרת ביחידת המחשב. כשמדברים במונחים של סיום הקריירה, צריך לזכור כי בכל מקרה הוא היה אמור לפרוש בתום העונה, מאחר שהחוק באיגוד השופטים קבע את גיל 50 כגיל פרישה משיפוט.

השבוע, בתוך כל הסערה הגדולה והטענות כי ירד למחתרת, מלבד יום חופשה אחד שלקח מעבודתו בחברת החשמל, הוא הגיע כרגיל לעבודתו.

מקורב לשופט שמדבר איתו מספר פעמים ביום מאז התפוצצה הפרשה אומר כי "בשיחות שלי איתו בכר מבין שהוא עשה טעות, אבל הוא יודע שזה הזמן להוריד את הראש. 'נעבור גם את זה' הוא אמר לי על מה שמחכה לו".

בכר אמנם הושעה בינתיים לשבועיים משיפוט במשחקי הליגה, וגם ביורוליג החליטו שלא לשבץ אותו למשחק שהיה אמור להיערך במוסקבה, אבל יש סיכוי שאת הפינאלה שלו כשופט הוא יעשה דווקא על אחת הבמות הגדולות בעולם הכדורסל, כשפיב"א תעניק לו את המינוי לשפוט באליפות העולם שתחל באוגוסט 2010 בטורקיה.