השבוע המופלא של סמי ודרור

האם במכס היו עוקבים אחרי דרור קשטן במידה והיינו מעפילים למונדיאל?

נכון לכתיבת שורות אלה, מגבש סמי בכר (באמצעות עורך דינו) חזית תקשורתית לפיה הוא לא דיווח על הכנסותיו משיפוט ביורוליג לרשויות המס בישראל, אבל מכחיש כל קשר לפעילות ב"בנק פנאן". לעומת זאת, אומרים גורמים ברשות המסים, כי בידיהם ראיות לכאורה לכך שסמי בכר אכן השקיע את כספו אצל פנאן. העמדה שמציג בכר (אם מתעלמים מהטענה הילדותית לפיה הוא "התכוון לדווח" על הכנסותיו אבל לא הספיק) היא הגיונית: הוא יודע שמה שאמור לעניין את שלטונות המס הוא העלמות מס, ולא קשרים עם אנשים שמילאו תפקיד מפתח בקבוצת כדורסל שאת משחקיה שפט. לעומת זאת, עבור ציבור חובבי הכדורסל, מדובר בהבדל בין יום ולילה.

גם אם יוכח שסמי בכר השקיע כספים אצל פנאן, אין בכך משום הוכחה שהניצחון בגמר הפלייאוף של מכבי ת"א על הפועל ירושלים לפני שלוש עונות הושג באמצעות שריקה מכוונת כביכול של בכר נגד טפירו, או שהניצחון באותו מעמד בעונה שעברה מול מכבי חיפה, הושג באמצעות פסיקה שלו על שתי עבירות מוקדמות לחובתו של דורון פרקינס (אז במכבי חיפה). השריקות האלה יכולות להיות בהחלט טעות אנוש של שופט ישר. אבל אם אכן יתברר הקשר הפיננסי בין בכר (ו/או שופטי כדורסל נוספים) לבין פנאן כנכון עובדתית, יהיה בכך כדי להטיל צל כבד על ענף הספורט השני בפופולריות שלו בישראל. ואולי בעצם כבר מאוחר מדי?

הנטייה לחכות עם כל מסקנה ציבורית עד להרשעה מעל ומעבר לכל ספק בבית המשפט, יכולה להיראות כתכונה הנאורה ביותר של הישראליות. אבל בה בעת יכולה לכסות על לא מעט מקרים שבהם דווקא החשוד צריך להוכיח את חפותו, ולא להיפך. בהיבט הפלילי, יכול מאוד להיות שפרשת פנאן לא תניב אפילו כתב אישום אחד. במישור הציבורי - מישהו באיגוד הכדורסל מוכרח לעשות שם סדר: גם ככה הפופולריות של הענף בשפל.

איך עושים סדר? מחתימים כל שופט ושחקן על חוזה שלפיו כדי לשחק בליגה, הוא צריך להיות מוכן להיבדק בדיקה תקופתית בפוליגרף. נשמע דרקוני מדי? למה מה שיכול להיות תנאי סף עבור חלק מעובדי מערכת הביטחון (גם כאשר הם אזרחים) ועבור עובדים במקומות רגישים אחרים, לא יכול להיות תנאי סף לעיסוק מקצועני בכדורגל או כדורסל?

נכון, זה מצער שהגענו למצב הזה - אבל גם נטילת דגימות שתן או דם מספורטאים לצורכי בדיקות סמים הם מצבים לא נעימים, אבל חיוניים לשמירה על טוהר המידות. איגוד הכדורסל ומינהלת הליגה בכדורסל מלמלו השבוע על כך ש"הנושא בחקירה" ולכאורה מי הם שיחרצו גורלו של אדם לפני שהורשע. לפני כמה שבועות הם אמרו את אותם הדברים בדיוק על ירמי אולמרט שהלם בעומר בנוביץ', ממש כמו שאמרו בהתאחדות לכדורגל בשעתו בפרשות ישראל כהן, "שופטים באדום" ועוד.

לא מזמן, בסמוך להתפוצצות פרשת פנאן, התבטא מי שהיה יו"ר הרשות לבקרה תקציבית בכדורגל, יאיר רבינוביץ', כי למיטב ידיעתו מעורבים גורמים עברייניים בפעילותם של מועדוני כדורגל. הצהרה חמורה שכזאת מפיו של מי שאמור לדעת טוב מכולם, עברה כאן כמעט בשקט - ככה זה כשכולם מחכים רק להרשעה בפלילים. בין הרשעה בבית המשפט לבין הרשעה בבית דין שדה, יש קשת שלמה של פתרונות אפקטיביים. פוליגרף כתנאי סף, לעיסוק מקצועני בספורט, הוא בהחלט אחד מהם. עובדה: דו"ח פוליגרף אינו ראייה קבילה בבית המשפט, ובכל זאת תעשייה שלמה של מכוני פוליגרף משגשגת, ולצרכים שונים שאינם חייבים להסתיים בהרשעה פלילית.

דרינק עם קשטן

טיימינג איז אבריטינג: הידיעה על כך שדרור קשטן נחשד, על-פי טענת אנשי המכס, בהברחה של מוצרי אלכוהול וטבק לישראל, נקשרה מהר מאוד לפרשת סמי בכר ועיבתה את העננה שרובצת מעל לספורט הישראלי. יש לי המון ביקורת על התנהלותו של קשטן כמאמן לאומי, אבל אף פעם לא תיארתי לי שהוא איש לא ישר. אני מאחל לו שהדעה הציבורית עליו לא תשתנה גם בתום החקירה, ואם כן, אז שלפחות בבני סכנין יקלטו את הפוטנציאל וימנו אותו למאמן, עם חסות של ג'יימס ריצ'רדסון על החולצה.

אולי יש כאן סטרט-אפ. אבל משהו אחד מפריע לי בכל זאת במה שהופך לנגד עינינו ל"פרשת קשטן": תארו לכם שנבחרת ישראל היתה עכשיו בדרך למונדיאל, בבית אחד עם ברזיל, ארגנטינה או הולנד, אחרי קמפיין מוקדמות אדיר שבו מחצה את היוונים והשווייצרים. הרי במצב שכזה היה יכול קשטן לגלגל חביות של וויסקי היישר מההיי-לנד בסקוטלנד אל הפאב הקרוב למקום מגוריו ואיש לא היה פוצה פה ומצפצף. תארו לכם שישראל של שלמה שרף הייתה מנצחת 0-5 את דנמרק, באותו משחק מפורסם בנובמבר 1999: הרי מצעד של נערות ליווי היה יכול להיכנס - לא רק לבית המלון, אלא גם לחדרי ההלבשה.

ולא רק אצל האלופים בספורט: כשאתה גנרל של צבא מנצח - מותר לך לגדל נמרה כחיית מחמד; כשאתה גנרל של צבא שמקבל בראש מהחיזבאללה, אתה לא יכול לתת את המפתחות של הרכב אפילו לאשתך. הידיעות שהגיעו משלטונות המכס מטילות כרגע צל כבד על התנהלותו של קשטן: אדם שמבריח כמה בקבוקים של אלכוהול או פאקטים של סיגריות, הרי נעצר כבר עם הגיעו ארצה ונתבע לשלם את המס עליהם. מעקב מתנהל רק אחרי מי שנחשד כמבריח סדרתי. קשטן מבריח סדרתי? לאלוהי המכס פתרונים.

מבחינתי הבעיה של קשטן אינה קשורה לתשלומי המכס אלא לעובדה שאת הקמפיין האחרון של נבחרת ישראל, אין כמות של אלכוהול בעולם שתצליח להשכיח.